Monday, February 15, 2016

Surah Al Ahqaaf Ayat 1 - 20






Pengenalan

Surah Al Ahqaaf merupakan surah Makkiyah, diturunkan setelah surah Al Jathiyah, mengandungi 35 ayat. Dinamakan Al Ahqaaf yang membawa maksud ‘bukit pasir’ ataupun timbunan pasir yang besar dan tandus yang di sana tidak terdapat pun tumbuh-tumbuhan yang hidup. Bukit pasir ini kelak akan disebut di dalam ayat 21 berkenaan dengan riwayat Nabi Hud yang diutuskan Allah untuk kaum Ad.

Namun apa yang menjadi perbincangan utama di dalam surah ini adalah asas pegangan hidup iaitu akidah. Kesedaran bahwa Allah itu ada. Dan keesaan Allah itu adalah disertai dengan kekuasaanNya yang mutlak ke atas semesta alam.

Mari kita tadabur dan hayati bersama akan isi kandungan surah ini ye, sisters.






Al Ahqaaf ayat 1

Ha Mim

Ini adalah bilangan ke tujuh di dalam surah-surah yang berturut-turut dengan ayat ini. Yang ertinya telah berulang-ulang kali kita nyatakan. Hanya Allah saja yang Maha Mengetahui maksudnya.






Al Ahqaaf ayat 2

2 - Diturunkan Al-Quran ini, dari Allah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.

Sepertimana di dalam surah Al Jathiyah, bahwa yang dimaksudkan dengan al Kitab itu adalah al Quran yang diturunkan oleh Allah sendiri. Kalam Allah sebagai pembimbing kepada umat manusia. Sifat Allah sebagai Yang Maha Perkasa, di atas kehendakNya jugalah semuanya berlaku, tidak dapat dihalangi dan tidak ada kuasa yang merintangi kekuasaanNya.

Meskipun Allah itu bersifat maha Perkasa dan Maha Berkuasa, namun segala apa yang Allah tetapkan semuanya dengan kebijaksaanNya jua. Ertinya semuanya menurut patutnya, menurut selayaknya, menurut padannya. Tidak ada yang kurang atau lebih dan tidak ada yang dapat dicela.

Kekuasaan Allah bersama dengan kebijaksaan Allah dapat kita lihat dari diri kita sendiri. Manusia. Dari mula manusia dijadikan lahir ke dunia, anggota badannya lemah, rohani dan fikirannya lemah dan kekurangan untuk mengaitkan apa yang ada di sekeliling. Kemudian setelah itu badan manusia akan membesar, kekuatan bertambah, fizikal berkembang, dan fikiran pun juga beransur-ansur dapat berfikir dan memahami keadaan sekeliling. Badan mula menjadi tegap dan gagah. Fikiran juga menjadi cerdas dan cepat bertindak balas dengan sekeliling.

Tetapi setelah itu, setelah bertambah lama hidup, manusia akan kembali lemah dan mencapai usia tua. Muda yang diperolehi tidak akan bertahan lama. Walau bagaimana pun seseorang itu berusaha untuk kekal muda dan kuat, tetapi ia terpaksa juga melalui dan menuruti kekuasaan dan ketetapan Allah. Seseorang yang berusia 60 tidak akan dapat mempertahankan diri dan mengekalkan bentuk badannya serupa sepertimana ia muda remaja dahulu. Mahu atau tidak mahu, dia mesti tua. Mahu tidak mahu, dia mesti mengalami kelemahan dalam fizikal dan mental.

Di sinilah kita dapat memahami bahwa kehendak Allah Yang Maha Berkuasa itu, tidak akan dapat diubah. Tetapi cubalah kita perhatikan dengan saksama, bahwa usia tua itu datang di dalam diri kita dengan penuh kebijaksanaan sekali. Perasan tak, sisters? Tidak ada orang yang sedar, tidak ada orang yang insaf bagaimana tua itu datang menyerang. Tahu-tahu saja kita sudah … tua.

Maka demikianlah halnya segala peraturan yang diturunkan Allah ke dalam alam ini. Penuh dengan kekuasaanNya tetapi disertai juga dengan kebijaksanaanNya. Peraturan Allah amatlah Perkasa. Tetapi jalannya amat halus dan cermat sekali. Kitab suci AlQuran yang diturunkan Allah itu penuh dengan peraturan yang wajib dijalani oleh manusia. Itu pun menunjukkan kekuasaan Allah juga. Dan kalau kita kaji dan hayati kandungan Al Quran ini kita akan dapati bahwa peraturan yang Allah tetapkan di dalam Al Quran itu  juga penuh dengan kebijaksanaanNya. MasyaAllah tabarakallah.  






Al Ahqaaf Ayat 3

3- (Ingatlah), tidaklah Kami menciptakan langit dan bumi serta segala yang ada di antara keduanya melainkan dengan Kebenaran dan pada tempoh yang telah ditentukan. Dan orang yang kafir itu tidak mengendahkan peringatan yang diberikan kepada mereka.   

Allah menyebutkan bahwa terjadinya langit dan bumi dengan segala apa yang ada di antaranya itu adalah dengan kebenaran. Kebenaran itu ialah kebenaran kekuasaanNya dengan kebijaksanaanNya. Kebenaran itu adalah dalam peraturanNya dan dalam kesempurnaan buatanNya.

Untuk mendekatkan kefahaman kita kepada ayat ini, mari kita lihat contoh kapalterbang. Penerbangan kapalterabang adalah penerbangan kapal udara yang sangat laju dan kencang perjalanannya merentasi udara. Kelajuan kapalterbang ini sehingga dapat dijamin selama mana ia akan terbang dan pukul berapa ia akan sampai ke destinasi. Di lapangan terbang akan tercatat sekian sekian penerbangan dari sekian sekian destinasi yang dijangka akan tiba Semua jadual ini dapat ditetapkan adalah kerana teraturnya mesin-mesin jentera pesawat, sistematiknya pembuatan motornya  dan dilengkapi dengan segala kelengkapan yang sesuai untuk penerbangan.

Kenderaan kapalterbang ini adalah buatan manusia, usaha manusia dengan menggunakan segala ilmu. Jadi manusia telah membuat segala teknik agar kapal itu dapat terbang dengan laju dan sampai pada masa yang ditetapkan.

Namun ada juga bilamana kapal itu tiba-tiba rosak dan tidak boleh terbang. Ada juga yang sedang dalam perjalanan di udara, tiba-tiba ia menjunam turun ke bumi lalu meletop. Ada juga selamat sampai ke destinasi tetapi tidak di dalam lingkungan masa yang dijadualkan. Kenapa ini berlaku? Mungkin kerana kerosakan enjin yang sudah agak tua. Ataupun faktor cuaca buruk, ataupun bermacam alasan lagi. .

Baik. Mari kita bandingkan dengan kebesaran dan kebenaran Allah dalam mentadbirkan alam yang luas ini. Peredaran semua langit dan bumi dan apa yang ada di antaranya, tidak dapat tidak, semuanya adalah berjalan dengan kebenaran.

Pernahkah kita lihat terjadinya perselisihan waktu? Pernahkah malam dilihat lambat dari waktu yang telah ditentukan menurut bulannya, menurut musim panas dan dinginnya? Pernahkah matahari terlambat terbit? Bukankah ahli-ahli falak telah dapat menentukan bahwasanya pada tiap-tiap kali bulan penuh adalah menandakan pertengahan setiap bulan? Sehingga kalau tidak sepadan dengan hasil penyelidikan mereka, maka mereka akan kata bukanlah waktu yang salah, tetapi alat pengukur mereka yang kurang kestabilan. Waktu tidak akan silap. Allah tidak akan silap menetapkan waktu. Melainkan kita manusia inilah yang alpa dan serba kekurangan yang khilaf menghitung.

Sesungguhnya perjalanan matahari dan bulan, peredaran langit dan bumi adalah diatur dengan kebenaran Allah taa’ala. Kebenaran yang jitu dan tepat lagi sempurna dan tidak berubah-rubah menurut apa yang Allah tetapkan. Sama lah juga dengan mesin buatan manusia. Ketika manusia membinanya dan menyusun teknik dan konsep, telah manusia ketahui jentera itu akan bertahan selama mana.

Demikianlah Allah dengan alamNya. Bagaimana sangat teratur dan besarnya alam yang diciptakan Allah, namun yang awal pasti akan ada akhirnya. Pangkal pasti ada hujungnya. Yang tidak berhujung hanyalah Allah sahaja. Adapun alam ciptaan Allah ini pasti berpenghujung. Kerana ia adalah barang ciptaan. Namun berapa lama dan sampai bila ianya akan bertahan tidaklah manusia dapat mengetahuinya. Otak kita yang sebegini kecil, di dalam kepala kita yang sebegini kecil dan dalam masa dan waktu yang sebegini singkat untuk kita fikir dan pakai di dalam dunia yang sementara, tidaklah sanggup untuk kita menentukan bila semuanya ini akan sampai janjinya.

Dan orang yang kafir itu tidak mengendahkan peringatan yang diberikan kepada mereka.   
Orang-orang kafir ini sememangnya tidak peduli akan kejadian yang penuh makna ini. Begitu nyata sekali kalau kita lihat peredaran alam di sekeliling kita yang penuh perubahan dari masa ke semasa. Berjalan dengan penuh teratur dan mengikut masa yang ditetapkan. Namun apabila sampai masa dan janjinya, akan musnahlah ia.

Manusia lagi dijadikan daripada tidak ada, kepada ada, dan kemudian bila sudah dewasa akan menjadi tua dan kemudian mati. Lalu lenyap dari permukaan bumi. Bumi pun demikianlah juga halnya. Namun tidak semua manusia yang peduli akan hal ini. Bukan sedikit manusia yang menyangka bumi akan kekal selamanya padahal suatu hari nanti bumi dan alam ini akan musnah juga bila tiba janjinya. Sepertimana kita manusia.







Al Ahqaaf Ayat 4

Katakanlah (wahai Muhammad kepada orang-orang musyrik yang menentangmu): "Sudahkah kamu mengetahui kekuasaan dan kelayakan makhluk - makhluk yang kamu seru dan sembah yang lain dari Allah? Tunjukkanlah kepadaku apakah yang mereka ciptakan dari bahagian bumi ini? Atau adakah mereka mempunyai sebarang perkongsian (dengan Allah) dalam mencipta dan menguruskan langit? Bawalah kamu kepadaku sebuah Kitab (dari Allah) yang lain dari Al-Quran ini, atau sebarang keterangan yang berdasarkan ilmu (peninggalan orang-orang yang telah lalu) kalau betul kamu orang-orang yang benar (tentang dakwaan kamu itu)!"

Di awal ayat ini membuktikan bahwa ramai sekali manusia yang tidak mempedulikan tentang kejadian sekelilingnya. Langit terbentang, bumi terhampar tempat manusia tingal, makanan dan miuman disediakan untuk melengkapkan keperluan manusia. Tanah subur dan tanaman, buahan, sayuran tumbuh dengan subur dan melata. Manusia hanya tinggal memakan saja apa yang telah tersedia. Jarang manusia yang memikirkan dan merenungi segala yang diberikan itu.

Bahkan mereka ini pula pergi menyembah kepada yang lain selain Allah kerana kononnya hendak berterima kasih. Mereka tidak berfikir, apakah layak mereka menyembah kepada yang lain selain Allah? Apakah patut mereka pergi berterima kasih kepada benda lain dan bukannya Allah? Siapakah sebenarnya yang selama ini yang memberikan mereka nikmat dan rahmat?

Orang-orang ini kalau matahari yang memberikan cahaya kepada mereka, maka mereka akan sembah matahari. Kalau air yang memberikan mereka minuman, maka mereka akan berterimakasih kepada air? Matahari, dapatkah ia bersinar menghasilkan cahaya kalau tidak dengan kebenaran Allah? Air, dapatkah ia mengalir memberikan minuman kalau bukan dengan izin Allah?

Allah memerintahkan nabi Muhammad supaya tanyakan kepada orang-orang kafir itu, adakah berhala yang mereka puja itu dapat menghasil sebagaimana apa yang telah Allah ciptakan? Apakah yang telah berhala mereka ciptakan di atas bumi ini? Atau adakah matahari yang mereka sembah itu yang membuat air? Ataukah air yang mereka berterima kasih itu yang menjadikan semua makhluk di atas bumi ini?

Allah memerintahkan nabi untuk tanya lagi, adakah sebuah kitab yang menceritakan dan menjelaskan apa yang berlaku di sekeliling mereka dan di seluruh alam ini sebagaimana kitab Al Quran? kalau ada, bawakan ke mari sebagai bukti. Atau apa jua bukti yang menjadi peninggalan dari pengetahuan orang-orang terdahulu kala yang menunjukkan bahwa patung berhala itu layak untuk disembah.

Ayat ini dengan tegas menolak kebenaran dakwaan orang-orang musyrik bahwa mereka ada bersekutu dengan Allah, malahan mereka diminta untk mendatangkan sebuah kitab, yagn dpat memberikan kesaksian yang benar bahwa mereka dibolehkan menyembah benda lain selain dari Allah. Tujuan ayat ini adalah untuk mencela mereka. Kerana semua kitab Allah yang diturunkan dari langit telah menjelaskan tentang keesaan Allah dan menolak amalan syirik. Sedangkan mereka tidak ada bukti atau sandaran, baik dari segi akal mahupun naqli.







Al Ahqaaf Ayat 5

Dan tidak ada yang lebih sesat daripada orang yang menyembah sesuatu yang lain dari Allah, yang tidak dapat menyahut atau memberikan sebarang pertolongan kepadanya (dari dunia) hinggalah ke hari kiamat, sedang makhluk-makhluk yang mereka sembah itu tidak dapat menyedari atau memberi layanan baik kepada permohonan mereka.

Allah mengkhabarkan betapa sesatnya kaum musyrikin kafir ini. Tidak ada seorang pun yang lebih sesat dan lebih jahil dariapda  orang yang menyembah patung berhala. Kerana berhala itu hanyalah sebuah patung yang tidak dapat berbuat apa-apa. Bergerak pun tidak boleh. Inikan pula untuk memberi syafaat kepada penyembahnya. Patung berhala itu adalah benda mati, tidak mendengar dan tidak berakal. Biarpun walau diseru sampai ke hari kiamat, tentu sekali tidak mendatang manafaat langsung dan tidak juga memberikan mudharat kepada orang yang menyembahnya. Sungguh lah malang sekali bagi sesiapa yang menyembah benda mati ini.







Al Ahqaaf Ayat 6

6 - Dan apabila manusia dihimpunkan (untuk dihitung amalnya pada hari akhirat), menjadilah segala yang disembah itu musuh kepada orang-orang yang menyembahnya, dan segala yang disembah itu juga tidak mengakui serta mendustakan penyembahan mereka kepadanya.

Pada hari kiamat nanti Allah akan menghidupkan berhala-berhala yang mereka sembah itu untuk menyangkal dakwaan mereka bahwa berhala tersebut adalah tuhan. Berhala-berhala itu sendiri yang akan menafikan dakwaan dan sembahan mereka. Berhala itu akan berlepas dari tuduhan tersebut. Sepertimana yang termaktub di dalam surah Al Qasas ayat 63 dan surah maryam ayat 82. Sisters boleh rujuk tafsir kita yang lepas ye.

Ada pula bagi mereka yang menyembah manusia, pada hari kiamat itu nanti, mereka antara si pemnyembah dengan pemimpin yang disembah akan saling menyalahkan di antara satu sama lain. Si pemyembah akan mendakwa bahwa mereka dipaksa untuk menyembah pemimpin kerana pemimpin itu telah berjanji untuk menolong mereka. Tetapi sebaliknya pemimpin itu pula telah menafikan dengan mengatakan bahwa mereka tidak memaksa si penyembah untuk menyembah mereka. Semua itu adalah atas kehendak si penyembah untuk menyembah mereka. Mereka akan saling berbalah di antara satu sama lain.







Al Ahqaaf ayat 7 - 8

7 - Dan apabila dibacakan kepada mereka (yang kafir) ayat-ayat Quran kami yang jelas nyata, berkatalah mereka terhadap kebenaran (Al-Quran) bila sahaja disampaikan kepada mereka: "Ini ialah sihir yang nyata!".

8 - (Bukan setakat itu sahaja mereka katakan) bahkan mereka menuduh dengan berkata: "Muhammad telah merekakan Al-Quran itu." Katakanlah (Wahai Muhammad): "Kalau aku merekakan Al-Quran itu (maka tentulah aku tidak terlepas dari azab kesalahan itu) kerana kamu (dan juga yang lain dari kamu) tidak berkuasa memberikan daku sebarang perlindungan dari (azab) Allah. Allah lebih mengetahui akan (tuduhan-tuduhan yang tidak berasas) yang kamu perkatakan itu; cukuplah Allah menjadi saksi antaraku dengan kamu, dan Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani."

Orang-orang kafir ini bila ayat-ayat dari kitab Al Quran dibacakan kepada mereka, mereka menyangkal kebenarannya. Tanpa meneliti terlebih dahulu. Mereka mendakwa bahwa ianya adalah sihir yang sangat terang sekali penipuannya.

Sisters,
Walaupun ayat 7 ini pendek saja tetapi ianya menceritakan perangai manusia yang memang wujud di sepanjang zaman. Zaman dulu ada, zaman sekarang ada, zaman akan datang pun akan ada yang berperangai sebegini. Mereka menolak kebenaran tanpa alasan yang cukup. Walau bagaimana sekali pun diterangkan kepada mereka, ianya tidak masuk ke jiwa mereka. Ini kerana alat untuk berfikir di dalam diri mereka sudah tidak berfungsi dengan baik lagi.

Oleh sebab itu para pemimpin mereka telah mencegah orang-orang yang bodoh di kalangan mereka supaya jangan mendekati orang-orang yang dapat berfikir dengan betul. Sebab itulah sampai ke zaman kita sekarang ini, masih ada lagi yang berfikiran komunis dan athies yang tidak mempercayai adanya Allah. Orang komunis mereka melarang rakyatnya berpendidikan tinggi. Mereka menganggap golongan yang pintar dan berpendidikan tinggi ini adalah musuh terbesar mereka. Ini kerana golongan inilah yang boleh membukakan minda ramai orang untuk menerima kebenaran yang terang dan jelas bersama bukti yang nyata.

Dengan itu mereka telah menanamkan sifat benci yang mendalam kepada keterangan yang berupa kebenaran. Mereka akan mengatakan bahwa kebenaran yang dibawa itu adalah sihir semata untuk menutup telinga buat selama-lamanya.    
Orang-orang musyrikin ini megnatakan dan menuduh bahwsanya seruan yang disampaikan oleh nabi s.a.w. itu hanyalah perkataan yang dibuat-buat saja, yang dikarang-karang. Dan bukannya dari Allah. Dakwaan inilah yang dipaksakan kepada semua penduduk untuk menerimanya.

Allah menyuruh nabi s.a..w menjawab tuduhan tersebut bahwa jika sekiranya memang Al Quran itu baginda yang ciptakan dan bukan wahyu dari Allah, maka kesalahan baginda adalah tersangat besar. Baginda kelak pasti akan dihukum oleh Allah, diseksa, dikutuk, diazab sehingga kalau hukuman Allah datang kepada baginda, dan kalau pun mereka semua menolong baginda untuk melepaskan diri dari azab tersebut, tidaklah dapat mereka menolong baginda. Dan tidaklah terlepas baginda dari azab tersebut. Ini adalah kerana ianya adalah satu perbuatan yang terkutuk, hina dan jahat.

“ Allah lebih mengetahui akan (tuduhan-tuduhan yang tidak berasas) yang kamu perkatakan itu”
Tuduhan mereka kaum musyrikin itu adalah sangat buruk dan hina. Sesungguhnya dakwaan mereka yng mengatakan bahwa kata-kata nabi itu adalah dusta adalah tidak benar. Sekiranya mereka mahukan demikian, maka tunggulah azab Allah pasti datang. Tunggulah dan lihatlah nanti, siapakah yang akan menerima azab tersebut. Sesungguhnya Allah bersama-sama dengan nabi. Cukuplah hanya Allah menjadi saksi. Allah telah mendengar apa yang telah didakwakan oleh mereka semua.

Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani."
Sedangkan Allah bersifat pengampun kepada orang-orang yang bertaubat,lagi penyayang keapda hamba-hambaNya yang mukmin. Ayat ini merupakan janji Allah, akan mengampuni dan merahmati seandainya mereka bertaubat dari perbuatan kufur dan sesat mereka itu. Itupun kalau tidak terlambat lantaran didahului oleh turunnya azab seksa.





Al Ahqaaf Ayat 9

Katakanlah lagi: "Bukanlah aku seorang Rasul pembawa agama yang berlainan dari agama yang dibawa oleh Rasul-rasul (yang telah lalu), dan aku tidak mengetahui apa yang akan dilakukan kepadaku dan kepada kamu. Aku tidak melakukan sesuatu melainkan menurut apa yang diwahyukan kepadaku, dan aku tidak lain hanyalah seorang Rasul pemberi amaran yang jelas nyata"

Allah menyuruh Nabi Muhammad s.a.w. menjelaskan bahwasanya seruan atau dakwah yang baginda bawa itu bukanlah perkara baru yang diada-adakan saja. Malah telah ramai para rasul yang lain yang diutus sebelum baginda. Jadi kenapakah mereka harus membantah?

Para nabi dan rasul terdahulu yang berjuang menegakkan risalah Allah ini menghadapi pelbagai rintangan dan cabaran yang sangat hebat. Umpamanya nabi Zakariya sendiri telah digergaji kepalanya, nabi Ibrahim telah dilontarkan ke dalam api dan disuruh mengorbankan anaknya Nabi Ismail, Nabi Musa hidup terbuang setelah dituduh membunuh seorang Qibty, Nabi Yusuf juga telah dibuang ke dalam telaga bebarapa lama dan telah dipenjarakan pula beberapa lama, nabi Yaacob telah menangis sehingga menyebabkan buta matanya, Nabi Nuh sendiri telah kehilangan anaknya di dalam banjir yang besar, Nabi Yahaya telah dipenggal lehernya, Nabi Isa Al Masih tidak kurang hebat juga penderitaanya dalam menyebarkan dakwah dan seruan.

Maka fahamlah akan Nabi Muhammad, bahawa tugas menjalankan risalah besar ini adalah memerlukan kecekalan yang kuat kerana terpaksa berhadapan dengan bahaya yang nyata. Itulah sebabnya maka baginda mengatakan, “dan aku tidak mengetahui apa yang akan dilakukan kepadaku dan kepada kamu”  di masa hadapan nanti. Namun tugas yang diamanahkan kepada baginda tidak boleh berhenti di situ saja dan baginda juga tidak boleh berundur.

Perjuangan dakwah harus diteruskan. Dengan penuh rasa tanggungjawab dan disiplin yang kuat baginda meneruskan apa yang diamanahkan. Tidak kira sekuat mana rintangan bakal ditempuhi di hadapan baginda, semuanya akan ditermpuhi. Tidak kira sehebat mana pihak lawan mengatur strategi melumpuhkan baginda akan baginda lawan. Baginda tidak akan peduli kepada semua rayuan kecuali apa yang bertepatan dengan wahyu Allah saja.







Al Ahqaaf Ayat 10

Katakanlah lagi: "Bagaimana fikiran kamu jika Al-Quran ini (yang datangnya) dari Allah dan kamu mengingkarinya, pada hal ada seorang saksi dari Bani Israil memberi keterangan mengakui (sahnya Kitab) yang sama seperti Al-Quran ini, lalu ia percayakan (Al-Quran ini dari Allah), sedang kamu dengan sombong angkuh mengingkarinya? (Tidakkah dengan yang demikian kamu bersifat zalim)? Sesungguhnya Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada orang-orang yang zalim (yang degil dalam kekufurannya)".

Memanglah sebenarnya Al Quran itu adalah wahyu Allah dan Muhammad itu adalah rasul Allah tetapi mereka kaum kafir musyrikin ini tidak mahu percaya akan berita kebenaran itu. Mereka mengatakan bahwa apa yang dibawa oleh Nabi Muhammad itu adalah sihir yang nyata padahal kaum Bani Israel sendiri telah memberikan kesaksian terhadapnya.

Sepertimana yang dijelaskan di ayat yang sebelum ini bahwa risalah yang dibawa oleh bainda adalah menyambung usaha dari rasul-rasul terdahulu. Maka rasul-rasul terdahulu pun juga telah membawa ajaran yang sama sepertimana baginda nabi. Kaum Bani Israel juga telah pun beriman kepada rasul-rasul terdahulu dan telah percaya bahwa akan datangnya nabi terakhir yang menyempurnakan ajaran yang dibawa. Kaum Bani Israel sendiri telah beriman tetapi kaum musyrikin Quraisy menolaknya pula. Kenapa mereka mahu bersikap sombong sebegitu  dan menuduh nabi mereka sendiri dengan tuduhan yang tidak berasas dan tidak ada bukti yang jelas.

Oleh kerana mereka menolak seruan Nabi Muhammad dari kaum mereka sendiri,  maka “Sesungguhnya Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada orang-orang yang zalim (yang degil dalam kekufurannya)".







Al Ahqaaf Ayat 11 Dan 12

11- Dan (kerana sombong angkuhnya orang-orang kafir itu) mereka berkata tentang kepercayaan orang-orang yang beriman: "Kalaulah (apa yang dibawa oleh Muhammad) itu perkara yang baik tentulah mereka tidak mendahului kami mempercayainya (kerana kamilah yang sepatutnya menerima segala kebaikan)!" Dan setelah mereka tidak dapat menerima petunjuk Al-Quran itu, (mereka memusuhinya) lalu mereka mencacinya dengan berkata: "Al-Quran ini ialah rekaan dusta yang sudah lama".

12 - (Bagaimana mereka tergamak mengatakan Al-Quran ini rekaan dusta yang telah lama?) Pada hal telah ada sebelumnya Kitab Nabi Musa yang menjadi ikutan dan rahmat (kepada umatnya); dan Al-Quran pula sebuah Kitab - yang mengesahkan kebenaran (kitab-kitab yang telah lalu), - diturunkan dalam bahasa Arab untuk memberi amaran kepada orang-orang yang zalim, dan berita gembira bagi orang-orang yang berbuat kebaikan.

Ini satu lagi kesombongan orang-orang musyrikin Quraisy. Mereka merasakan yang merekalah orang-orang yang paling tekemuka, paling mulia dan lebih mengerti akan segala hal. maka kalau ajaran nabi Muhammad s.a.w. itu adalah ajaran yang baik, sudah tentulah bukan orang-orang bodoh, orang0-orang miskin  yang harus menerimanya dulu. Yang sudah pastinya mereka akan menerima ajaran itu dulu berbanding orang-orang melarat itu.

Orang-orang Quraisy ini mereka menganggap diri mereka sangat penting kerana jasa-jasa mereka di masa lampau. Mereka menganggap bahwa mereka lah yang mempelopori masyarakat arab sejak zaman berzaman jadi seharusnya mereka itu dihormati dan dimuliakan dari orang lain. Mereka tidak sedar bahwa zaman telah berubah. Dan revolusi fikiran telah mula tumbuh di kalangan masyarakat tak kira bangsa.

Dengan sombong mereka mengatakan bahwa wahyu yang disampaikan oleh Nabi Muhammad s.a.w. itu adalah kepalsuan, dongeng yang telah lapuk. Dengan berkata dongeng yang telah lapuk, menunjukkan dongeng yang telah lama dibuat, maka ini bermakna bukan Nabi Muhammad s.a.w. saja yang mereka dustakan, bahkan seluruh wahyu yang disampaikan oleh nabi-nabi terdahulu juga. Sombongnya mereka.

Telah dinyatakan di dalam ayat 12 ini bahwa kitab yang terdahulu dari Al Quran iaitu kitab-kitab yang diturunkan kepada para nabi terdahulu adalah berisi iman dan rahmat. Kepercayaan yang mantap keapda Allah dan rahmat untuk pergaulan hidup di dunia dan cara kepimpinan yang betul. Namun oleh kerana mereka telah mengatakan bahwa isi al Quran yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w. adalah satu dongeng yang lapuk, maka jelaslah bahwa seluruh kitab yang lain juga mereka tidak percaya dan semuanya adalah dongeng.

Sementara Al Quran ini pula adalah kitab yang membenarkan semua kitab-kitab terdahulu. Yang melengkapkan semua kitab-kitab terdahulu. Tidak sedikit pun ada yang berselisih ataupun yang bercanggah dari kitab Taurat yang diturunkan kepada Nabi Musa. Ianya adalah sebuah kitab yang penuh berisi Iman dan Rahmat, yang telah memakai bahasa Arab , maka sudah sewajarnya bangsa Arab akan memahami dengan jelas tentang isi kandungannya.

Kitab Al Quran adalah untuk memberikan peringatan kepada orang-orang yang menganiaya diri mereka sendiri seperti orang-orang musyrikin Quraisy ini. Mereka ditakut-takutkan dengan seksaan neraka. Sementara kepada orang-orang mukmin pula ia membawa berita gembira yang berupa nikmat syurga.

Kesimpulannya betapa pun al Quran itu dikatakan dusta sejak lama dari dahulu lagi, sedangkan kitab ini lah yang membenarkan kitab Taurat yang diturunkan kepada Nabi Musa yang mereka telah akui kebenarannya dahulu.








Al Alqaaf Ayat 13 Dan 14

13 - Sesungguhnya orang-orang yang menegaskan keyakinannya dengan berkata: "Tuhan kami ialah Allah", kemudian mereka tetap teguh di atas jalan yang betul (dengan pengakuan iman dan tauhidnya itu), maka tidak ada kebimbangan (dari sesuatu yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita.

14 - Merekalah ahli Syurga, tetap kekallah mereka di dalamnya, sebagai balasan bagi amal-amal soleh yang mereka telah kerjakan.

Orang-orang mukmin yang beriman kepada Allah dan RAsulNya serta beriman kepada hari kiamat, mereka bukan sekadar mengakui bahwa Allah itu Tuhan mereka di mulut sahaja. Tetapi juga dengan setulus hati mereka, penuh keikhlasan dan kerendahan hati. Sikap mereka di dalam menjalani hidup sehari-hari menggambarkan dan membuktikan bahwa mereka benar-benar beriman dengan mentaati segala perintah dan menjauhi laranganNya. Mereka terus istiqamah dan berpendirian tetap di dalam menjalankan syariat Allah. Tidak ada yang mencampurinya dengan kesyirikan dan tidak pula menyalahi hukum Allah yang telah ditetapkan.

Oleh kerana keimana mereka dan ketakwaan mereka yang bersungguh-sungguh itu, maka Allah menjauhkan mereka dari perasaan takut apabila melihat hari kegemparan kiamat nanti. Mereka tidak akan berasa sedih dan berduka atas apa yang mereka tinggalkan di dunia. Malah mereka bakal menjadi penghuni syurga, yang akan kekal di dalamnya sampai bila-bila. Itulah balasan dari amal soleh yang telah mereka kerjakan semasa di dunia dahulu.




Al Ahqaaf Ayat 15

15 - Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung susah payah dan telah melahirkannya dengan menanggung susah payah. Sedang tempoh mengandungnya beserta dengan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa tiga puluh bulan. Setelah ia besar sampai ke peringkat dewasa yang sempurna kekuatannya dan sampai ke peringkat umur empat puluh tahun, berdoalah ia dengan berkata: "Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatmu yang engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku, dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redai; dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku. Sesungguhnya aku bertaubat kepadamu, dan sesungguhnya aku dari orang-orang Islam (yang tunduk patuh kepadamu)".

Ayat 15 ini adalah berupa wasiat. Ataupun perintah utama kepada manusia, sesudah perintah percaya kepada Allah sebagai asas kepada kehidupan. Dengan percaya kepada Allah, kalau manusia hendak menegakkan budi baik di dalam dunia ini, mak perintah kedua sesudah perintah berbakti kepada Allah ialah perintah menghormati kedua ibu bapa, ayah bonda, emak ayah. Ini kerana pertalian darah, keturunan, terutama ayah dan ibu adalah tabiat murni setiap manusia. Bahkan binatang pun bertabiat demikian juga. Ayah dan ibu menumpahkan kasih sayang kepada anak-anak mereka tanpa mengharapkan apa-apa balasan pun. Dan hanya mengharapkan kebahagiaan dan kesenangan untuk anak-anak mereka.

Banyak sekali ayat yang memerintah berbuat baik pada orang tua bahkan digandingkan dengan perintah ibadah pada Allah .Maka di dalam ayat ini ditegaskan bahwasanya seseorang anak itu wajiblah berbuat baik kepada kedua orang tuanya. Manusia yang sihat akan mempunyai perasaan yang halus, iaitu kasih sayang dan cinta. Allah mengingatkan tentang kepayahan seorang ibu mengandung dan melahirkan seorang anak dengan derita pedih kesakitan semasa melahirkan. Dan setelah itu bersengkang mata pula menjaga dan menyusukan anak dengan penuh kasih sayang tanpa mempedulikan kebajikan diri sendiri.

Ibn Abbas mengatakan berdasar ayat ini, masa kehamilan minima adalah enam bulan, kerana masa penyusuan maksma adalah dua tahun sebagaimana dijelaskan pada ayat 233 dari surah Al Baqarah. Masa kehamilan dan penyusuan disebutkan dalam al-Quran, adalah sebagai kewajiban orang tua terhadap anak. Dan juga sebagai perintah pada anak agar mengingat dan membalas jasa orang tua yang tak ternilai harganyai. Jasa orang tua yang mesti diingat bukan hanya menyusui, tapi juga mendewasakannya

Apabila anak sudah meningkat dewasa seumur 40 tahun, merupakan puncak kematangan dan kedewasaan. Pada usia ini sempurnalah segala potensi dan kekuatan, sehingga manusia memiliki kemampuan untuk merenung dan berfikir secara tenang dan sempurna. Pada usia ini juga Nabi kita Muhammad s.a.w. diutus sebagai Nabi kepada seluruh manusia. Seorang yang mencapai usia 40 tahun, maka ia mendapatkan wasiat dari Allah Subhanaahu wa Ta’aala untuk berdoa sebagaimana dalam Firman-Nya : "Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatmu yang engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku, dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redai; dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku. Sesungguhnya aku bertaubat kepadamu, dan sesungguhnya aku dari orang-orang Islam (yang tunduk patuh kepadamu)".




Al Ahqaaf Ayat 16

16 - Mereka (yang bersifat dengan sifat-sifat yang terpuji seperti itu) ialah orang-orang yang Kami terima dari mereka amalnya yang baik yang mereka telah kerjakan, dan Kami ampunkan kesalahan-kesalahannya; (mereka akan dimasukkan) dalam kumpulan ahli Syurga, sebagai memenuhi janji yang benar, yang telah dijanjikan kepada mereka.

Mereka yang mempunyai sifat terpuji seperti yang disebutkan di dalam ayat sebelumnya , amalan baik ayng telah mereka kerjakan di dunia diterima Allah, sebagai amal soleh. Mereka akan diberikan ganjaran dan pembalasan yang sebaik-baiknya. Mereka juga akan diampunkan segala kejahatan dan dosa mereka. Kemudian kelak mereka akan dihimpunkan bersama-sama dengan penduduk syurga yang mana mereka itu mendapat kemuliaan.

Inilah janji Allah yang Maha Benar. Tidak diragukan lagi. Pasti akan ditunaikanNya. Ayat ini adalah untuk sekalian mukmin yang berbakti kepada kedua orang tuanya, yang mensyukuri nikmat Allah, beramal soleh, yang mendidik zuriat mereka menjadi insan yang soleh juga dan memohonkan kemudahan untuk beramal dengan amalan ahli syurga. Beruntunglah orang-orang yang dimaksudkan ini.






Al Ahqaaf Ayat 17 Hingga 19

17 - Dan (sebaliknya amatlah derhakanya) orang yang berkata kepada kedua ibu bapanya (ketika mereka mengajaknya beriman): "Ah! Bosan perasaanku terhadap kamu berdua! Patutkah kamu menjanjikan kepadaku bahawa aku akan dibangkitkan keluar dari kubur, padahal berbagai umat sebelumku telah berlalu (masih lagi belum kembali)? " Sambil mendengar kata-katanya itu - ibu bapanya merayu memohon pertolongan Allah (menyelamatkan anak mereka) serta berkata (kepada anaknya yang ingkar itu): "Selamatkanlah dirimu! Berimanlah (tentang hidup semula menerima balasan amal)! Sesungguhnya janji Allah tetap benar". Lalu ia menjawab (dengan angkuhnya): "Semuanya itu hanyalah cerita-cerita dongeng orang-orang dahulu kala!"

18 - Mereka (yang ingkar derhaka seperti itu) ialah orang-orang yang tetap menerima hukuman (azab) bersama-sama dengan umat-umat yang terdahulu daripada mereka - dari kalangan jin dan manusia; kerana sesungguhnya mereka telah menyebabkan diri mereka menjadi orang-orang yang rugi.

19- Dan bagi mereka masing-masing (dari puak jin dan manusia - yang berbuat baik dan yang berbuat jahat) disediakan berbagai peringkat (balasan) yang sesuai dengan apa yang mereka telah kerjakan, dan (ketetapan yang demikian ialah) supaya Allah menyempurnakan bagi mereka balasan amal-amal mereka, sedang mereka tidak dirugikan (sedikitpun).


Kini Allah menyebutkan pula perihal tentang anak-anak yang celaka kerana telah menderhakai kedua ibu bapa mereka. Allah menggambarkan si anak begitu lancang, berani menengking, dengan menuturkan kata-kata yang buruk kepada kedua ibu bapa mereka, serta suka membangkang peringatan ibu bapa yang menyeru supaya beriman dan percaya kepada adanya hari pembalasan.

Bahkan si anak engkar pula dengan membalas seruan ibu bapanya dengan herdikkan yang bersifat kurang ajar. "Ah! Bosan perasaanku terhadap kamu berdua! Patutkah kamu menjanjikan kepadaku bahawa aku akan dibangkitkan keluar dari kubur, padahal berbagai umat sebelumku telah berlalu (masih lagi belum kembali)? "

Ayat ini tidaklah ditujukan kepada seseorang yang tertentu,sebaliknya Allah hendak memberikan amaran kepada sesiapa juga yang berkata seperti yang demikian kepada ibu bapanya hanya kerana ibu bapanya menyeru supaya beriman kepada hari pembalasan dan kepada agama yang sebenarnya.

Hati kedua orang tua yang mendengarkan kata-kata anak mereka itu pasti akan merasa sedih dan hiba. Betapa besar harapan mereka untuk melihat anak mereka akan meneruskan akidah dan kepercayaan yang mereka pegang itu, dengan tidak berputus asa, mereka memohon pertolongan dari Allah agar anak mereka diberikan taufik dan hidayah. "Selamatkanlah dirimu! Berimanlah (tentang hidup semula menerima balasan amal)! Sesungguhnya janji Allah tetap benar".  Dengan kata demikian, si ayah dan ibu telah menyatakan iman mereka yang mendalam, dan kasih sayang kepada anak, walaupun anak itu telah sesat, tidaklah berkurang walau sedikit jua pun.

Namun si anak kerana kekufurannya, ia telah menjawab seruan orang tuanya, "Semuanya itu hanyalah cerita-cerita dongeng orang-orang dahulu kala!"

Allah telah menetapkan kepada orang-orang yang berdosa itu akan dihukum dalam api neraka bersama-sama penduduk neraka dari umat-umat terdahulu, baik dari kaum jin mahupun dari manusia. Ini adalah kerana sikap merka yang kufur dan durjana yang ada di kalangan mereka yang menengking-nengking ibu bapa mereka. Jadi memang patutlah mereka menerima azab. Maka rugilah mereka di akhirat kelak kerana telah termasuk di dalam neraka.

Sesungguhnya setiap orang itu mempunyai kedudukan samada tinggi mahupun rendah. Semua ini bergantung kepada usaha yang dikerjakannya semasa di dunia. Martabat orang mukmin ialah dalam syurga yang tinggi. Sedangkan orang-orang kafir kedudukan mereka adalah di dalam neraka jahannam ayng paling bawah. Mereka itu semoga Allah memberikan pembalasan yang cukup, tidak dikurangi pahalanya bagi yang mukmin dan tidak pula teraniaya untuk dilebihkan seksaannya bagi yang kafir.

Tetapi adalah mustahil bahwa Alalh akan menganiaya. Kerana aniaya adalah sifat kekurangan. Sifat dendam dariapda orang yang mencita-citakan hendak mempertahankan kekuasaan. Sehingga yang tidak bersalah dia hukum demi untuk mempertahankan kedudukan. Maha Suci Allah dari segala sifat kekurangan dan ketidakadilan.





Al Ahqaaf Ayat 20

Dan (ingatlah), semasa orang-orang kafir didedahkan kepada neraka (serta dikatakan kepada mereka): "Kamu telah habiskan nikmat-nikmat kesenangan kamu dalam kehidupan dunia kamu, dan kamu telah bersenang-senang menikmatinya; maka pada hari ini kamu dibalas dengan azab yang menghina kerana kamu berlaku sombong takbur di muka bumi dengan tidak berdasarkan alasan yang benar, dan kerana kamu sentiasa berlaku fasik"

Allah menerangkan berita yang menakutkan yang akan ditemui oleh setiap orang kafir di akhirat nanti. Sebelum orang-orang kafir ni masuk ke dalam neraka, mereka akan dipertontonkan dahulu bagaimana bentuknya, bagaimana dahsyatnya tempat yang akan mereka duduki nanti. Dan setelah itu mereka akan diterangkan kenapa mereka mesti dimasukkan ke sana.

Semasa mereka berdiri kaku melihat kedahsyatan nyalaan api neraka itu Allah berfirman,  "Kamu telah habiskan nikmat-nikmat kesenangan kamu dalam kehidupan dunia kamu, dan kamu telah bersenang-senang menikmatinya; kamu yang mengatakan sendiri bahawa semasa di dunia hendaklah terus mengambil kesempatan, kerana mati belum tentu datangnya. Lalu kamu berfoya-foya menurutkan hawanafsumu yang tidak berbatas. Padahal tenagamu dan kekuatanmu terbatas. Dan waktu kamu juga terbatas. Kamu lupa itu. Senang yang kamu cari padahal penyakit yang kamu dapati. Penyakit rohani dan jasmani. Kegelisahan dan penyesalan, kacau bilau dalam hidup. Maka pada hari ini kamu dibalas dengan azab yang menghina kerana kamu berlaku sombong takbur di muka bumi dengan tidak berdasarkan alasan yang benar, dan kerana kamu sentiasa berlaku fasik"














No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.