Wednesday, March 23, 2016

Surah At Taubah Ayat 41 - 60







Surah At Taubah Ayat 41

انفِرُوا خِفَافاً وَثِقَالاً وَجَاهِدُوا بِاَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
“Pergilah kamu beramai-ramai (untuk berperang pada jalan Allah), sama ada dengan keadaan ringan (dan mudah bergerak) ataupun dengan keadaan berat (disebabkan berbagai-bagai tanggungjawab); dan berjihadlah dengan harta benda dan jiwa kamu pada jalan Allah (untuk membela Islam). Yang demikian amatlah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui.”

Pada ayat ini diterangkan bahawa berperang itu bukan lagi anjuran, tetapi wajib sehingga tidak seorang muslim pun yang dibenarkan untuk tidak ikut berperang. Tiap-tiap orang yang sihat, tua, muda, kaya dan miskin wajib tampil ke medan juang untuk membela Islam dan menegakkan kebenaran. Orang-orang yang uzur yang dibenarkan syarak, seperti terlalu tua, lemah fizikalnya, tak berdaya lagi, sakit tenat dan lain-lain yang kelak akan menjadi beban sekiranya mereka ikutserta dalam peperangan, maka mereka tidak diwajibkan ikut berperang.
Firman Allah swt.:
“Tiada dosa (lantaran tidak pergi berjihad) atas orang-orang lemah, orang-orang sakit dan orang-orang yang tidak memperoleh apa yang mereka nafkahkan apabila mereka berlaku ikhlas kepada Allah dan Rasul-Nya.”
(Q.S. At Taubah: 91)

Mereka diperintahkan berjihad dan berperang melawan musuh-musuh Allah dan musuh-musuh agama-Nya, mendermakan harta dan dirinya untuk menegakkan keadilan meninggikan kalimat Allah. Baik tampil ke medan perang mahupun berjihad dengan harta dan jiwanya dengan maksud menjunjung tinggi darjat umat dan agama adalah lebih baik kalau mereka betul-betul mengetahui akibat perbuatannya yang baik itu. Ini  karena yang demikian tidak saja menjadi kebahagiaan mereka di dunia ini, tetapi juga menjadi kebahagiaan abadi kelak di akhirat.







Surah At Taubah Ayat 42

لَوْ كَانَ عَرَضاً قَرِيباً وَسَفَراً قَاصِداً لاَتّبَعُوكَ وَلَكِن بَعُدَتْ عَلَيْهِمُ الشُّقَّةُ وَسَيَحْلِفُونَ بِاللّهِ لَوِ اسْتَطَعْنَا لَخَرَجْنَا مَعَكُمْ يُهْلِكُونَ أَنْفُسَهُمْ وَاللّهُ يَعْلَمُ إِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ
Kalau apa yang engkau serukan kepada mereka (wahai Muhammad) sesuatu yang berfaedah yang sudah didapati, dan satu perjalanan yang sederhana (tidak begitu jauh), nescaya mereka (yang munafik itu) akan mengikutmu; tetapi tempat yang hendak dituju itu jauh bagi mereka. Dan mereka akan bersumpah dengan nama Allah dengan berkata: "Kalau kami sanggup, tentulah kami akan pergi bersama kamu". (Dengan sumpah dusta itu) mereka membinasakan diri mereka sendiri, sedang Allah mengetahui bahawa sesungguhnya mereka itu orang-orang yang berdusta (tentang tidak sanggupnya mengikutmu).

Pada ayat ini Allah swt. mencela pekerti orang-orang munafik yang diberitahukan kepada RAsulNya, untuk mendedahkan keburukan perangai mereka dan memberi mereka malu, yang bersesuaian pula dengan nama surah ini. Salah satu nama surah ini ialah Al Faadhihah yang bermaksud ‘memberi malu’. Bahawa orang-orang munafik itu tidak mahu ikut ke medan perang sekalipun sudah diumumkan perintah wajib perang. Mereka memberi alasan tidak ikut berperang kerana dengan pergi berperang itu akan menempuh jarak yang jauh di musim panas, di dalam keadaan serba kekurangan dan belum tentu menang dan memperoleh ganimah, kerana yang dihadapi mereka kali ini adalah tentera Romawi yang kuat dan banyak pula jumlahnya.

Andaikata diperintahkan ke tempat yang dekat yang tidak mengakibatkan susah payah dalam perjalanan yang sudah pasti mendapatkan kemenangan, dan memperoleh keuntungan dengan mudah tentunya mereka mahu saja dan tidak akan enggan. Untuk menutupi kemunafikannya itu, mereka tidak segan-segan bersumpah dengan nama Allah bahwa jika mereka sanggup dan ada kemampuan, tentunya mereka akan turut berangkat bersama-sama.

Sumpah ini diucapkan oleh mereka sebagai alasan ketika kaum Muslimin kembali dari peperangan Tabuk dengan selamat dan berada di tengah-tengah mereka, sebagaimana firman Allah:
“Mereka (orang-orang munafik) mengemukakan uzurnya kepadamu, apabila kamu telah kembali kepada mereka (dari medan perang).”
(Q.S. At Taubah: 94)

Mereka menyangka bahwa sumpah palsu yang mereka ucapkan itu menguntungkan mereka dan dapat menutupi sifat kemunafikan padahal sebenarnya tindakan itu hanya mencelakakan mereka. Sumpah palsu itu termasuk dalam salah satu dosa besar sebagaimana sabda Rasulullah saw.:
“Dosa besar itu ialah menyekutukan Allah, durhaka kepada kedua ibu bapak, membunuh diri seseorang dan bersumpah palsu.”
(H.R. Bukhari dari Abdullah bin Amru bin 'As)

Allah swt. mengetahui kebohongan dan kepalsuan sumpah mereka dan Allah akan membalas semuanya itu.








Surah At Taubah Ayat 43

عَفَا اللّهُ عَنكَ لِمَ أَذِنتَ لَهُمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَتَعْلَمَ الْكاذِبِينَ
Allah memaafkanmu (wahai Muhammad), mengapa engkau izinkan mereka (tidak turut berperang) sebelum nyata bagimu orang-orang yang benar dan (sebelum) engkau mengetahui orang-orang yang berdusta? “

Allah swt. menerangkan bahwa Dia telah memaafkan Nabi Muhammad saw. kerana telah memberikan izin kepada beberapa orang munafik tidak turut bersama ke medan perang setelah mereka mengemukakan alasan yang dibuat-buatnya sebelum ada wahyu dari Allah swt. yang memberikan persetujuan atas permintaan mereka itu.

Andaikata Nabi Muhammad saw. tidak memenuhi permintaan mereka dan tidak mengizinkan mereka, tentulah rahsia mereka terbuka sebab diizinkan atau tidak, mereka tidak akan pergi bersama-sama ke medan perang.

Menurut riwayat Mujahid ayat ini diturunkan berkenaan dengan orang-orang munafik yang minta izin kepada Rasulullah sekadar berolok-olok saja untuk tidak pergi berperang. Padahal diizinkan atau tidak mereka tetap saja akan tinggal di Madinah, dan tidak akan ikut ke medan perang.








Surah At Taubah Ayat 44

لا يَسْتَأْذِنُكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الاَخِرِ أَن يُجَاهِدُوا بِاَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ وَاللّهُ عَلِيمٌ بِالْمُتَّقِينَ
Orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, tidak akan meminta izin kepadamu untuk (tidak turut) berjihad dengan harta benda dan jiwa mereka. Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui akan orang-orang yang bertaqwa.

Pada ayat ini Allah mengingatkan rasulNya Nabi saw, tentang perbezaan antara orang-orang mukmin dengan orang-orang munafik. Bukanlah menjadi adat kebiasaan bagi orang-orang mukmin yang percaya kepada Allah dan hari kemudian untuk meminta kebenaran untuk tinggal di rumah dan tidak ikut berperang. Bahkan sebaliknya apabila kedengaran saja seruan nabi  mengerah mereka untuk berperang mereka akan bersegera menyahut seruan nabi itu. Mereka akan berjuang dengan harta dan nyawa mereka dengan tidak teragak-agak lagi.

Dan Allah mengetahui orang-orang yang takwa, iaitu orang-orang yang menjauhi segala perkara  yang boleh mendatangkan kemurkaan Allah. Sebaliknya bersegera untuk mematuhi perintah memerangi musuh-musuh Allah.







Surah At Taubah ayat 45

إِنَّمَا يَسْتَأْذِنُكَ الَّذِينَ لايُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الاَخِرِ وَارْتَابَتْ قُلُوبُهُمْ فَهُمْ فِي رَيْبِهِمْ يَتَرَدَّدُونَ
Sesungguhnya yang akan meminta izin kepadamu hanyalah orang-orang yang tidak beriman kepada Allah dan hari akhirat, dan yang hati mereka (sangat) ragu-ragu. Oleh itu mereka sentiasa bingung teragak-agak dalam keraguannya. “

Sedangkan orang munafik pula, mereka meminta supaya nabi mengizinkan mereka untuk tidak turut beperang dengan tidak ada keuzuran apa-apa. Ini kerana mereka adalah orang-orang yang tidak beriman. Mereka tidak percaya kepada Allah dan kekuasaanNya, tidak percaya kepada hari akhirat di mana nanti mereka akan menerima pembalasan dari amalan yang mereka lakukan di dunia. Mereka menganggap bahawa harta kekayaan yang mereka belanjakan untuk keperluan peperangan itu nanti akan hilang percuma dan tidak ada faedahnya, dan naywa yang akan mereka korbankan dalam perjuangan melawan musuh itu akan sia-sia dan tidak ada pahalanya.

Mereka sentiasa ragu-ragu mengenai agama, tidak mahu bertanggungjawab dan tidak ada pendirian langsung. Maka jadilah mereka orang yang bingung.









Surah At Taubah Ayat 46

وَلَوْ أَرَادُوا الْخُرُوجَ لأَعَدُّوا لَهُ عُدَّةً وَلَكِن كَرِهَ اللّهُ انْبِعَاثَهُمْ فَثَبَّطَهُمْ وَقِيلَ اقْعُدُوا مَعَ الْقَاعِدِينَ
Dan kalaulah mereka mahu keluar (untuk turut berperang), tentulah mereka menyediakan persiapan untuknya; tetapi Allah tidak suka pemergian mereka, lalu dilemahkanNya semangat mereka, dan dikatakan (oleh Syaitan): "Tinggalah kamu bersama-sama orang-orang yang tinggal".

Sesungguhnya sifat orang munafik itu walaupun mereka mahu keluar berperang hanyalah semata-mata mengharapkan harta rampasan perang yang diperolehi dengan mudah dan senang tanpa bersusah payah pergi ke tempat yang jauh-jauh. Kalau dapat dengan cara demikian, maka ketika itu barulah mereka mahu menyediakan persiapan untuk berperang.

Tetapi Allah tidak menyukai sifat orang-orang munafik yang seperti ini. Allah tidak menyukai keberangkatan mereka untuk menyertai angkatan perang orang-orang mukmin yang diketuai oleh Rasulullah saw.

Itulah sebabnya Allah menahan mereka dengan mentakdirkan bersikap keberatan dan merasa malas untuk berangkat. Sebab penyetaan mereka dalam angkatan perang Rasulullah saw nanti akan menyusahkan dan membahayakan lalu Allah menyindir mereka dengan mengatakan adalah lebih baik mereka tinggal saja di rumah bersama orang-orang yang tinggal seperti perempuan-perempuan, kanak-kanak dan orang-orang yang sakit.









Surah At Taubah Ayat 47

لَوْ خَرَجُوا فِيكُمْ مَا زَادُوكُمْ إِلاَّ خَبَالاً وَلأَوْضَعُوا خِلاَلَكُمْ يَبْغُونَكُمُ الْفِتْنَةَ وَفِيكُمْ سَمَّاعُونَ لَهُمْ وَاللّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ
“Kalaulah mereka keluar bersama kamu, tidaklah mereka menambahkan kamu melainkan kerosakan, dan tentulah mereka segera menjalankan hasutan di antara kamu, (dengan tujuan) hendak menimbulkan fitnah (kekacauan) dalam kalangan kamu; sedang di antara kamu ada orang yang suka mendengar hasutan mereka. Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui akan orang-orang yang zalim.”

Ayat ini Allah menerangkan bahaya dan kecelakaan yang akan menimpa orang mukmin kalau sekiranya orang-orang munafik itu ikut serta di medan perang. Penyertaan mereka itu dikiaskan sebagai menambahkan kecelakaan, iaitu boleh menybabkan tiga perkara:
1 . tidak menambahkan kekuatan perang dan semangat keberanian orang-orang mukmin, malah akan menambahkan kusutnya fikiran mereka dan kucar kacirnya pentadbiran perang, sehingga boleh merosakkan disiplin dan peraturan ketenteraan.
2 . tidak menambahkan perpaduan, malah akan memecah belahkan lagi. Kerana mereka dalam barisan nanti dengan cepat sekali berusaha untuk menaburkan bibit fitnah, hasutan dan acuman untuk menakut-nakutkan di dkalangan orang mukmin.
3 . disebabkan masih terdapat orang yang lemah imannya di kalangan orang-orang mukmin, maka apabila orang ini suka mendengarkan kata-kata bohong dan palsu daripada orang-orang munafik yang setengahnya masih mempunyai hubungan kerabat dengan mereka, ditakuti akan terpengaruh dan menerima hasutannya, lalu menjadi mata-mata musuh yang akan membocorkan rahsia orang-orang mukmin.

Sebab-sebab ini dijelaskan oleh Allah kerana Allah Maha Mengetahui, iaitu meliputi pengetahuanNya terhadap orang munafik yang menaburkan fitnah, baik yang mereka lahirkan mahupun yang mereka sembunyikan. Mereka digelarkanNya sebagai orang yang zalim dan aniaya, ini adalah ancaman untuk menyeksa mereka.








Surah At Taubah Ayat 48

لَقَدِ ابْتَغَوُا الْفِتْنَةَ مِن قَبْلُ وَقَلَّبُوا لَكَ الاُمُورَ حَتَّى جَآءَ الْحَقُّ وَظَهَرَ أَمْرُ اللّهِ وَهُمْ كَارِهُونَ
Sesungguhnya mereka telah lakukan fitnah semenjak dahulu lagi, dan mereka merancangkan terhadapmu (wahai Muhammad) berbagai tipu daya, sehingga datanglah kebenaran, dan nyatalah (kemenangan) ugama Allah (Islam), sedang mereka tidak suka kepadanya.

Pada ayat ini Allah swt. menerangkan bahawa kekacauan orang-orang munafik itu sudah berjalan lama sejak perang Uhud lagi. Tersebut dalam sejarah perang Uhud bahwa pemimpin besar orang-orang munafik, yaitu Abdullah bin Ubay, telah memujuk sepertiga pasukan kaum Muslimin di tengah jalan menuju Uhud di tempat yang bernama Syaut antara Madinah dan Uhud. Dia berkata: "Menurut penglihatan saya, yang patuh kepada Muhammad adalah anak-anak dan orang-orang yang tidak mempunyai fikiran waras. Kenapa kita berbuat bodoh mahu ikut bunuh diri? Saya kira kita lebih baik tidak turut ke Uhud." Lalu kembalilah ia ke Madinah beserta orang-orang munafik yang dipengaruhinya.

Adapun dua golongan, yaitu Bani Salamah dan Bani Harisah yang hampir juga terpengaruh oleh hasutan yang disebarkan Abdullah bin Ubay masih dilindungi Allah swt. sehingga selamatlah mereka dari fitnah tersebut. Itulah yang dimaksud dalam firman Allah:
“Ketika dua golongan daripadamu ingin (mundur) karena takut.”
(Q.S. Ali Imran: 122)

Bagaimana juga gigihnya usaha orang-orang munafik melumpuhkan perjuangan Rasulullah saw. dan pengikut-pengikutnya, namun akhirnya kebenaran jugalah yang menjadi kenyataan. Janji Allah swt. datang tepat pada waktunya dan agama Allah mendapat kemenangan dan menjulang tinggi dan tidak ada yang lebih tinggi daripadanya. Negeri Mekah dapat ditawan, manusia masuk Islam berbondong-bondong sekalipun semuanya itu tidak disenangi oleh musuh-musuh Allah.
Firman Allah swt.:
“Mereka berkehendak memadamkan cahaya (agama) Allah dengan mulut (ucapan-ucapan) mereka, dan Allah tidak menghendaki selain menyempurnakan cahaya-Nya walaupun orang-orang yang kafir tidak menyukai.”
(Q.S. At Taubah: 32)  






Surah At Taubah Ayat 49

وَمِنْهُم مَن يَقُولُ ائْذَن لِي وَلا تَفْتِنِّي أَلاَ فِي الْفِتْنَةِ سَقَطُوا وإِنَّ جَهَنَّمَ لَمحِيطَةٌ بِالْكَافِرِينَ
Dan di antara mereka (yang munafik itu) ada yang berkata: "Izinkanlah aku (supaya tidak pergi berperang) dan janganlah engkau menjadikan daku dipengaruhi oleh fitnah ". Ketahuilah, mereka telah pun tercebur ke dalam fitnah (dengan dalihan yang dusta itu). Dan sesungguhnya azab Jahannam meliputi orang-orang yang kafir.”

Diriwayatkan bahwa Rasulullah saw. berkata kepada Jadd bin Qais salah seorang pembesar orang munafik: "Wahai Jadd, adakah kamu mempunyai kemampuan untuk menghadapi Bani Asfar (orang-orang Romawi)?" Jadd menjawab: "Sebaiknya Rasulullah dapat mengizinkan saya tinggal (di Madinah) dan tidak ikut berperang kerana saya sebagaimana diketahui oleh kaumku mudah tergoda oleh wanita. Saya khawatir kalau saya melihat wanita-wanita mereka, lalu tertarik dan tidak dapat menahan gejolak cintaku, sehingga akhirnya terjerumuslah saya ke dalam fitnah." Dengan perasaan berat Rasulullah saw. memalingkan mukanya dan berkata: "Saya izinkan kamu tinggal." Maka turunlah ayat ini.

Pada ayat ini Allah swt. menerangkan bahwa di antara orang-orang munafik yang tidak malu mereka-reka alasan meminta kepada Rasulullah saw. supaya mereka tidak ikut berperang dan diizinkan pula. Alasan itu ialah kerana khuatir akan tergoda dan terjerumus ke dalam suatu perbuatan yang tidak senonoh apabila mereka lihat wanita Romawi yang cantik-cantik dan menarik itu.

Mereka seakan-akan lupa alasan-alasan yang dibuat-buat dengan berpura-pura yang diperlihatkan itu diketahui oleh Allah swt. dan Allah akan membuka rahasia yang disembunyikan di dalam hati mereka. Mereka tidak sedar bahwa alasan palsu yang dikemukakan dan tipu daya itu menjerumuskan dirinya ke lembah bencana dan dosa yang besar. Tindak-tanduk mereka menunjukkan kelemahan iman mereka dan menampakkan kemunafikannya. Mereka akan dijerumuskan ke dalam neraka karena dosa yang telah mereka lakukan, yaitu ingkar kepada Allah, membantah ayat-ayat-Nya dan mendustakan Rasul-rasul-Nya.
Firman Allah swt.:
“(Bukan demikian) yang benar, barang siapa yang berbuat dosa dan ia telah diliputi oleh dosanya, mereka itulah penghuni neraka, mereka kekal di dalamnya.”
(Q.S. Al-Baqarah: 81)








Surah At Taubah Ayat 50

إِن تُصِبْكَ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَإِن تُصِبْكَ مُصِيبَةٌ يَقُولُوا قَدْ أَخَذْنَآ أَمْرَنَا مِن قَبْلُ وَيَتَوَلَّوْا وَهُمْ فَرِحُونَ
Jika engkau (wahai Muhammad) beroleh sesuatu kebaikan, (maka) kebaikan itu menyebabkan mereka sakit hati; dan jika engkau ditimpa sesuatu bencana, mereka berkata: "Sesungguhnya kami telahpun mengambil keputusan (tidak turut berperang) sebelum itu", dan mereka berpaling (meninggalkanmu) sambil mereka bergembira.”

Diriwayatkan, bahwa orang-orang munafik yang tetap tinggal di Madinah dan tidak turut pergi berperang selalu menyiarkan berita-berita bohong yang menyangkut diri Nabi Muhammad saw. dan sahabat-sahabatnya. Mereka berkata: "Muhammad dan sahabat-sahabatnya mendapat kesulitan dalam perjalanan dan mereka dalam keadaan bahaya." Tetapi tidak lama kemudian ternyata bahwa apa yang disiarkan orang-orang munafik itu bohong belaka. Nabi Muhammad saw. dan sahabat-sahabatnya tetap dalam keadaan baik, tidak kurang suatu apa pun. Berdasarkan kenyataan yang tidak dapat disangkal itu, timbullah kebencian orang-orang munafik itu dan turunlah ayat ini.

Pada ayat ini Allah swt. menjelaskan bahawa salah satu kebohongan orang-orang munafik itu ialah apabila Rasulullah saw. dan sahabat-sahabatnya memperolehi sesuatu yang menyenangkan hati seperti ganimah, kemenangan dan lain sebagainya sebagaimana yang telah diperolehi oleh mereka di dalam peperangan Badar. Orang-orang munafik itu menggerutu merasa kecewa dan gelisah kerana sangat benci dan iri hati.

Sebaliknya jika Nabi Muhammad saw. dan sahabat-sahabatnya mendapat kesulitan dan kekalahan sebagaimana yang dialami di dalam peperangan Uhud, mereka berbangga. Mereka berkata: "Memang setiap yang menghadapi sesuatu, kami sangat hati-hati dan mempertimbangkan masak-masak jauh sebelumnya."

Masing-masing membanggakan fikiran dan pertimbangan yang telah dikemukakannya. Memuji-muji perbuatannya, merasa beruntung tidak ikut pergi berperang dan tidak mengalami kesulitan dan kebinasaan. Akhirnya mereka bubar dalam keadaan senang dan merasa gembira atas bencana yang telah menimpa Nabi Muhammad saw. dan sahabat-sahabatnya.








Surah At Taubah Ayat 51

قُلْ لَنْ يُصِيبَنَا إِلَّا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلَانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ

Katakanlah (wahai Muhammad): "Tidak sekali-kali akan menimpa kami sesuatu pun melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dia lah Pelindung yang menyelamatkan kami, dan (dengan kepercayaan itu) maka kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman bertawakal".

Pada ayat ini Allah swt. memerintahkan kepada Rasulullah saw. agar menjawab tentangan orang-orang munafik yang merasa senang hati di kala baginda dan sahabat-sahabatnya ditimpa kesulitan dan bencana, dan mereka akan merasa sesak dada di kala baginda dan sahabat-sahabatnya memperoleh nikmat dengan ucapan: "Apa yang menimpa diri kami dan apa yang kami peroleh dan kami alami adalah hal-hal yang telah diatur dan ditetapkan oleh Allah swt. Iaitu hal-hal yang telah tercatat di Lohmahfuz sesuai dengan sunah-Nya yang berlaku pada hamba-Nya. Baik kenikmatan kemenangan mahupun bencana kekalahan. Segala sesuatunya terjadi sesuai dengan qada dan qadar dari Allah swt. dan bukanlah menurut kemahuan dan kehendak manusia mana-mana pun. Allah swt. pelindung kami satu-satunya, dan kepada Dialah kami bertawakkal dan berserah diri. Dengan demikian kami tidak pernah merasa putus asa di kala ditimpa sesuatu yang tidak menggembirakan dan tidak merasa sombong dan angkuh di kala memperoleh nikmat dan hal-hal yang menjadi cita-cita dan idaman."

Firman Allah swt.:
“Dan barang siapa yang bertawakkal kepada Allah, niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (yang dikehendaki)-Nya; sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu. (Q.S. At Taubah: 3)”



Dan firman Allah:
“Maka apakah mereka tidak mengadakan perjalanan di muka bumi sehingga mereka dapat memperhatikan bagaimana kesudahan orang-orang yang sebelum mereka, Allah telah menimpakan kebinasaan atas mereka dan orang-orang kafir akan menerima (akibat-akibat) seperti itu. Yang demikian itu karena sesungguhnya Allah adalah Pelindung orang-orang yang beriman dan karena sesungguhnya orang-orang kafir itu tiada mempunyai pelindung.”
(Q.S. Muhammad: 10, 11)






Surah At Taubah Ayat 52

قُلْ هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنَا إِلَّا إِحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ وَنَحْنُ نَتَرَبَّصُ بِكُمْ أَنْ يُصِيبَكُمُ اللَّهُ بِعَذَابٍ مِنْ عِنْدِهِ أَوْ بِأَيْدِينَا فَتَرَبَّصُوا إِنَّا مَعَكُمْ مُتَرَبِّصُونَ

Katakanlah: "(Sebenarnya) tidak ada yang kamu tunggu-tunggu untuk kami melainkan salah satu dari dua perkara yang sebaik-baiknya (iaitu kemenangan atau mati syahid); dan kami menunggu-nunggu pula untuk kamu bahawa Allah akan menimpakan kamu dengan azab dari sisiNya, atau dengan perantaraan tangan kami. Oleh itu tunggulah, sesungguhnya kami juga menunggu bersama-sama kamu".

Allah swt. menerangkan bagaimana orang-orang jahil itu menunggu-nunggu kehancuran dan kebinasaan Nabi Muhammad saw. dan sahabat-sahabatnya. Namun mereka tidak akan menyaksikannya kecuali salah satu dari dua perkara yang menguntungkan, yaitu kemenangan atau mati syahid. Manakala Rasulullah saw. dan sahabat-sahahatnya tidak lain yang ditunggu-tunggu kecuali salah satu dari dua hal yang merugikan dan membinasakan mereka. Ini kerana mereka tetap saja terpengaruh oleh bisikan syaitan sehingga mereka selalu ingkar dan membangkang. Dua perkara yang dimaksud ialah bahawa pada suatu saat nanti Allah swt. mengizinkan Rasul-Nya memerangi mereka sampai bertemu lutut atau pun mengalami kehancurannya.

Orang-orang munafik yang jahil itu menunggu-nunggu apa gerangan yang akan dialami Nabi Muhammad saw. dan sahabat-sahabatnya. Sebaliknya Nabi Muhammad saw. menanti-nanti azab apa yang akan menimpa mereka selama mereka tetap saja ingkar dan tidak mahu insaf.







Surah At Taubah Ayat 53

قُلْ أَنْفِقُوا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا لَنْ يُتَقَبَّلَ مِنْكُمْ إِنَّكُمْ كُنْتُمْ قَوْمًا فَاسِقِينَ

Katakanlah: "Dermakanlah harta kamu sama ada dengan sukarela atau kerana terpaksa, tidak sekali-kali akan diterima daripada kamu, (kerana) sesungguhnya kamu adalah orang-orang yang fasik". (53)

وَمَا مَنَعَهُمْ أَنْ تُقْبَلَ مِنْهُمْ نَفَقَاتُهُمْ إِلَّا أَنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ وَبِرَسُولِهِ وَلَا يَأْتُونَ الصَّلَاةَ إِلَّا وَهُمْ كُسَالَى وَلَا يُنْفِقُونَ إِلَّا وَهُمْ كَارِهُونَ

Dan tidak ada yang menghalangi mereka, untuk diterima derma-derma mereka melainkan kerana mereka kufur kepada Allah dan RasulNya, dan (kerana) mereka tidak mengerjakan sembahyang melainkan dengan keadaan malas dan mereka pula tidak mendermakan hartanya melainkan dengan perasaan benci.” (54)

فَلَا تُعْجِبْكَ أَمْوَالُهُمْ وَلَا أَوْلَادُهُمْ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ بِهَا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَتَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ وَهُمْ كَافِرُونَ

Oleh itu, janganlah engkau tertarik hati kepada harta benda dan anak-anak mereka, (kerana) sesungguhnya Allah hanya hendak menyeksa mereka dengan harta benda dan anak-anak itu dalam kehidupan dunia, dan hendak menjadikan nyawa mereka tercabut sedang mereka berkeadaan kafir (untuk mendapat azab akhirat pula).” (55)

Katakanlah: "Nafkahkanlah hartamu, baik dengan suka rela atau pun dengan terpaksa namun nafkah itu sekali-kali tidak akan diterima dari kamu. Sesungguhnya kamu adalah orang-orang yang fasik. (54) Dan tidak ada yang menghalangi mereka untuk diterima dari mereka nafkah-nafkahnya melainkan karena mereka kafir kepada Allah dan Rasul-Nya dan mereka tidak mengerjakan salat melainkan dengan malas dan tidak (pula) menafkahkan (harta) mereka melainkan dengan rasa enggan. (55) Maka janganlah harta benda dan anak-anak mereka menarik hatimu. Sesungguhnya Allah menghendaki dengan (memberi) harta benda dan anak-anak itu untuk menyiksa mereka dalam kehidupan di dunia dan kelak akan melayang nyawa mereka, sedang mereka dalam keadaan kafir.

Pada ayat-ayat yang lalu Allah swt. menerangkan alasan yang dibuat-buat oleh orang-orang munafik untuk tidak ikut berperang, dan kebencian mereka kepada Rasulullah saw. serta orang-orang mukmin dan sahabat-sahabatnya.

Maka pada ayat-ayat berikut ini Allah swt. menerangkan bahwa nafkah yang dikeluarkan orang-orang munafik untuk membantu perjuangan orang-orang mukmin baik nafkah-nafkah itu diberikan secara sukarela atau pun terpaksa tidak akan diterima oleh Allah kerana mereka menyembunyikan permusuhan di dalam hati mereka.

Allah swt. menerangkan, bahwa yang menyebabkan nafkah orang-orang munafik itu tidak akan diterima oleh Allah swt. ialah kerana mereka tetap ingkar kepada Allah swt., ingkar kepada Rasulullah saw. dan petunjuk-petunjuk serta penjelasan-penjelasan yang dibawanya.

Orang-orang munafik itu kalau pun melakukan ibadah sembahyang, mereka melakukannya dengan malas. Kalau di hadapan orang mereka sembahyang, tetapi kalau mereka hanya sendirian, sembahyang itu ditinggalkan dan tidak dikerjakan.

Mereka tidak mengharapkan pahala dari ibadah sembahyangnya itu. Mereka tidak takut kepada siksaan kerana meninggalkannya, kerana melakukan sembahyang bukanlah kerana percaya akan kewajibannya tetapi sembahyang itu dikerjakan hanya kerana riya' hanya kerana ingin dilihat dan diketahui bahwa ia juga turut bersembahyang.

Apabila mereka menafkahkan dan mengorbankan harta bendanya untuk membantu perjuangan Rasulullah saw. dan sahabat-sahabatnya, atau hal-hal lain mereka mengeluarkannya dengan rasa berat dan terpaksa, tidak dengan rela dan ikhlas hati kerana mereka menganggap bahawa bantuannya itu akan merugikan dirinya sendiri, tetapi sebaliknya akan menguntungkan orang-orang mukmin, sedang dia bukanlah termasuk golongan orang-orang mukmin.

Allah swt. mengisyaratkan bahwa janganlah hendaknya orang mukmin terpengaruh dan terpesona oleh harta benda yang berlimpah-limpah dan anak-anak keturunan yang menjadi kebanggaan mereka kerana semua yang mereka banggakan itu hanya akan menambah seksa yang mereka deritai di dunia dan di akhirat kelak.

Mereka dengan susah payah mengumpulkan harta benda tanpa menghiraukan cara-cara yang ditempuhnya. Yang penting bagi mereka harta benda dapat dikumpulkan sebanyak-banyaknya dengan cara apa saja, sekalipun dengan cara yang tidak dibenarkan oleh ajaran agama kerana mereka menyangka harta benda yang berlimpah-limpah itulah yang akan memberi kebahagiaan kepada mereka di dunia dan di akhirat.

Selain dari siksa yang dialami di dunia, mereka juga akan merasakan azab yang amat pedih pada akhir hayat, kerana mereka akan dicabut nyawa mereka dengan keadaan yang susah payah lagi di dalam keadaan kafir. Seseorang yang meninggal dunia di dalam keadaan kafir semua amal dan usahanya akan sia-sia dan binasa sebagaimana firman Allah swt.:
“Demikianlah balasan mereka itu neraka Jahanam disebabkan kekafiran mereka.”
(Q.S. 106)








Surah At Taubah Ayat 56

وَيَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنَّهُمْ لَمِنْكُمْ وَمَا هُمْ مِنْكُمْ وَلَكِنَّهُمْ قَوْمٌ يَفْرَقُونَ

Dan mereka (yang munafik itu) bersumpah dengan nama Allah bahawa sesungguhnya mereka dari golongan kamu, padahal mereka bukanlah dari golongan kamu, tetapi mereka ialah suatu kaum yang pengecut.”

Allah menerangkan kepada Nabi Muhammad saw. tentang kegelisahan dan kecemasan orang-orang munafik kerana mereka takut rahsia mereka akan diketahui oleh orang-orang mukmin. Kerana itu mereka rela untuk bersumpah dengan nama Allah untuk menutupi kedustaan ucapan mereka kepada orang-orang mukmin bahwa mereka berada di pihak orang-orang mukmin.

Sedangkan mereka itu pada hakikatnya tidak beriman, bahkan mereka selalu diliputi oleh keraguan dan kegelisahan. Mereka selalu menyatakan sesuatu yang berlainan dengan apa yang dikandung dalam hati mereka kerana mereka selalu berada dalam ketakutan. Demikianlah tingkah laku orang-orang munafik ketika bertemu dengan orang-orang mukmin sebagaimana diterangkan Allah swt. dalam firman-Nya:
“Dan bila mereka berjumpa dengan orang-orang yang beriman, mereka mengatakan: "Kami telah beriman." Dan bila mereka kembali kepada setan-setan mereka, mereka mengatakan: "Sesungguhnya kami sependirian dengan kamu, kami hanyalah berolok-olok."
(Q.S. Al-Baqarah: 14)







Surah At Taubah Ayat 57

لَوْ يَجِدُونَ مَلْجَأً أَوْ مَغَارَاتٍ أَوْ مُدَّخَلًا لَوَلَّوْا إِلَيْهِ وَهُمْ يَجْمَحُونَ

“Kalau mereka dapat tempat perlindungan, atau gua-gua, atau lubang-lubang dalam tanah, nescaya mereka segera menuju ke arahnya serta melompat masuk ke dalamnya.”

Orang-orang munafik itu tidak ingin bergaul dengan orang mukmin kerana takut kalau-kalau kemunafikan mereka akan diketahui, lebih-lebih lagi ketika mereka diajak turut berperang bersama orang-orang mukmin. Oleh sebab itu, sekiranya adanya tempat perlindungan berupa benteng, gua-gua di bukit atau parit untuk melindungi diri mereka dari pembalasan orang-orang mukmin tentulah mereka lari bersembunyi ke tempat-tempat itu kerana mereka sedar bahwa kemunafikan mereka pada suatu saat akan diketahui juga.









Surah At Taubah Ayat 58

وَمِنْهُمْ مَنْ يَلْمِزُكَ فِي الصَّدَقَاتِ فَإِنْ أُعْطُوا مِنْهَا رَضُوا وَإِنْ لَمْ يُعْطَوْا مِنْهَا إِذَا هُمْ يَسْخَطُونَ
Dan di antara mereka ada yang mencelamu (wahai Muhammad) mengenai (pembahagian) sedekah-sedekah (zakat); oleh itu jika mereka diberikan sebahagian daripadanya (menurut kehendak mereka), mereka suka (dan memandangnya adil); dan jika mereka tidak diberikan dari zakat itu (menurut kehendaknya), (maka) dengan serta merta mereka marah.

Ada sebahagian orang-orang munafik itu telah mencela tentang kebijaksanaan Nabi Muhammad saw. dalam membahagi-bahagi zakat kepada orang-orang yang patut menerimanya. Dalam usaha untuk mengekangt perkembangan Islam, mereka mereka-reka tuduhan-tuduhan palsu yang mereka tujukan kepada Nabi Muhammad saw. dengan maksud mempengaruhi orang-orang Islam yang masih lemah imannya. Mereka menuduh bahwa Nabi Muhammad saw. tidak berlaku adil, berat sebelah, pilih kasih dalam membahagi-bahagikan zakat.

Orang-orang munafik itu jika mereka diberi zakat oleh Nabi, mereka menerimanya dan mereka akan duk diam seribu bahasa. Meskipun mereka tidak termasuk golongan yang patut menerimanya. Ini adalah kerana mereka telah berpura-pura miskin. Dan sekiranya mereka ini tidak diberi oleh Nabi disebabkan tidak termasuk golongan yang berhak menerima zakat, mereka akan segera menjadi marah dan membuat-buat tuduhan terhadap Nabi. Sikap demikian menunjukkan bahawa mereka hanyalah memikirkan kepentingan diri sendiri. Demikianlah antara lain kelakuan orang-orang munafik itu.








Surah At Taubah ayat 59

وَلَوْ أَنَّهُمْ رَضُوا مَا آتَاهُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ سَيُؤْتِينَا اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَرَسُولُهُ إِنَّا إِلَى اللَّهِ رَاغِبُونَ

Dan (amatlah baiknya) kalau mereka berpuas hati dengan apa yang diberikan oleh Allah dan RasulNya kepada mereka, sambil mereka berkata: "Cukuplah Allah bagi kami; Allah akan memberi kepada kami dari limpah kurniaNya, demikian juga RasulNya; sesungguhnya kami sentiasa berharap kepada Allah"

Jika mereka beriman kepada Allah dengan sebenarnya tentulah mereka tidak akan mencela atau membuat tuduhan terhadap Rasul saw. Seharusnya mereka redha dan bersyukur kepada Allah terhadap pembahagian harta itu, baik mengenai pembahagian harta rampasan mahupun zakat.

Dengan demikian mereka akan berpendirian bahwa sesungguhnya hanya Allah dan Rasul-Nyalah yang dapat melengkapi mereka pada hari-hari yang akan datang sebagaimana menjadi harapan mereka terutama yang belum mendapat giliran kerana kekurangan syarat. Mereka tentulah berpendirian pula hanya Allah lah tempat bergantungnya manusia dan hanya Allah lah yang membentangkan rezeki kepada siapa yang dikehendaki-Nya.

Tetapi sayang, mereka ini tidak beriman. Mereka ini semakin sesat disebabkan kemunafikan mereka yang semakin mendalam.









Surah At Taubah ayat 60

إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاكِينِ وَالْعَامِلِينَ عَلَيْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِي الرِّقَابِ وَالْغَارِمِينَ وَفِي سَبِيلِ اللَّهِ وَابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ

Sesungguhnya sedekah-sedekah (zakat) itu hanyalah untuk orang-orang fakir, dan orang-orang miskin, dan amil-amil yang mengurusnya, dan orang-orang muallaf yang dijinakkan hatinya, dan untuk hamba-hamba yang hendak memerdekakan dirinya, dan orang-orang yang berhutang, dan untuk (dibelanjakan pada) jalan Allah, dan orang-orang musafir (yang keputusan) dalam perjalanan. (Ketetapan hukum yang demikian itu ialah) sebagai satu ketetapan (yang datangnya) dari Allah. Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.”

Sebagaimana disebutkan pada ayat-ayat terdahulu bahawa orang-orang munafik telah mengumpat dan mencaci rasulullah saw dalam pembahgian harta ghanimah dan sedekah. Maka di sini Allah menerangkan pula tentang orang-orang yang berhak menerima sedekah itu, iaiatu ada sebanyak 8 golongan. Hanya kepada mereka sajalah sedekah itu akan diberikan. Sedang Rasulullah saw tidak mempunyai hubungan langsung dengan pembahagian sedekah itu dan sedikit pun baginda tidak ada mengambil untuk dirinya. Lalu mengapa pula kaum munafik itu mengumpat dan mencaci nabi?

Yang dimaksudkan dengan kata ‘al-sodakoh’ di dalam ayat ini adalah sedekah yang wajib. atau yang dinamakan juga dengan kata ‘zakat’ iaitu harta-harta yang wajib dizakatkan dari jenis binatang-binatang ternak, bijirin, buah-buahan, emas dan perak, harta galian termasuk rikaz (harta terpendam) dan harta perniagaan yang mana harta-harta tersebut sebahagiannya diambil menurut peraturan yang tertentu, untuk dibahgikan kepada orang-orang yang berhak menerimanya.

Golongan orang-orang yang berhak menerima zakat iatu ialah:
1 . orang-orang fakir
2 . orang-orang miskin
3 . pengurus zakat dan amil zakat
4 . orang yang dijinakkan hati mereka kepada Islam, iaitu mualaf
5 . hamba yang hendak membebaskan diri dari penghambaannya
6 . orang yang berhutang
7 . orang yang berjuang di jalan Allah
8 . orang yang terlantar di dalam perjalanannya.








No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.