Saturday, March 5, 2016

Surah At Thur Ayat 1 - 21






Pengenalan

Surah ini bernama At Thurr yang bermakna bukit. Mempunyai 49 ayat yang semuanya diturunkan di Mekah. Kata At-Thur diambil dari peringatan Allah yang berupa sumpah yang sangat mendalam kesannya ke atas hati manusia. Surah ini akan melenyapkan segala kekeliruan, syak wasangka dan kepalsuan yang sentiasa mengelilingi hati dan menyelinap masuk ke dalamnya. Surah ini jugalah yang akan mematahkan hujah dan alasan untuk menyimpang dari kebenaran dan keimanan.

Dari permulaan hingga ke penghujung surah ini, ayat-ayat di dalamnya datang bertalu-talu umpama peluru mengingatkan manusia tentang kekuasaan Allah mengadakan hari kebangkitan untuk membalas setiap perbuatan semasa di dunia.

Mari kita tadabur apakah peringatan Allah untuk kita fahami dan hayati. Semoga ianya menjadi panduan hidup kita.






At-Thur Ayat 1 Hingga 6

1. demi bukit,
2. dan demi kitab yang ditulis,
3. pada lembaran yang terbuka,
4. dan demi Baitul Ma’mur,
5. dan atap yang ditinggikan (langit),
6. dan laut yang di dalam tanahnya ada api,

Di ayat pertama surah ini Allah bersumpah ‘Demi bukit.” Thur bermaksud bukit.ataupun gunung yang mempunyai pepohon. Bukit atau gunung yang gersang dan tidak mempunyai pepohon di dalam bahasa Arab disebut Jabal. Bukit atau gunung yang dimaksudkan di sini ialah bukit Thur. Bukit tempat Nabi Musa menerima wahyu Taurat dari Allah. Bukit Thur di zaman sekarang ini termasuk dalam wilayah Mesir.

Maka Bukit Thur inilah yang dijadikan peringatan pertama di dalam surah ini. Peringatan untuk kita umat Nabi Muhammad, bahwsanya bukit ini walaupun sudah sekian lama berada di situ dengan tidak berubah-rubah, walaupun ianya dilihat sebagai bisu dan diam tidak bergerak, namun dari bukti itu adanya pengajaran bagi umat manusia bahwa perjuangan antara yang hak dan yang batil akan tetap ada di dunia ini selama manusia itu ada.

dan demi kitab yang ditulis pada lembaran yang terbuka,
Seterusnya Allah bersumpah dengan kitab yang pernah diturunkanNYA kepada semua para nabi. Dengan bahasa mudah untuk difaham; semua kitab Allah yang diturunkan itu adalah ‘ditulis’NYA sendiri. Semua kitab yang diturunkan kepada para nabi itu tertulis dengan rapi; sama ada namanya Taurat, Injil, Zabur, al-Qur’an, & Suhuf-suhuf. Ditulis untuk memudahkan seseorang itu membacanya, jika seseorang itu tidak tahu menulis atau membaca, dia boleh menghafal ayat-ayat al-Qur’an. Untuk hari ini hanya al-Qur’an yang masih tertulis dalam teks asalnya berbahasa Arab. Adapun kitab-kitab terdahulu sudah mengalami proses pengubahsuaian sama ada dari segi isi atau bahasanya. Taurat sudah ditukar namanya menjadi Talmud sementara Injil diubahsuai dengan pelbagai versi Bible yang kandungannya bercanggah sesama sendiri.

Semua kitab Allah itu menjadi bacaan terbuka untuk manusia, bukan untuk bacaan golongan tertentu sahaja, kerana dalam agama tiada hak eksekutif untuk orang-orang tertentu. Hal ini disebabkan status manusia di sisiNya semuanya sama; iaitu hanya bertaraf hamba! Jadi semua kita ini adalah hamba kepada  Allah. Sebagai hamba kita wajib dan  berhak membaca, seterusnya memahami isi kandungan kitab Allah. Apabila sudah faham; kita mencuba sedaya yang ada untuk mengamalkan apa yang disuruhNya dan meninggalkan segala apa yang dilarangNya. Ini tidaklah terhenti setakad beramal dengan kandungan kitab Allah saja, tetapi kita juga berperanan untuk menyiarkan ajaranNya kepada semua manusia; samada kepada yang sudah Islam ataupun kepada mereka yang belum terbuka hatinya kepada Islam. Di samping itu  juga kita wajib untuk membela & mempertahankan kesucian hukum dan perintah Allah sepertimana yang ada di dalam al-Qur’an.

dan demi Baitul Ma’mur
Seterusnya Allah bersumpah pula di atas Baitul Makmur. Apakah yang dimaksudkan dengan Baitul Makmur? Baitul Makmur ialah Kaabah kepada penduduk langit, adanya terletak di langit ketujuh. Lokasinya betul-betul di atas Kaabah bumi. Kalaulah kita ada tangga yang tinggi & diizinkanNya kita boleh sampai ke Baitul Makmur dengan menaiki tangga tersebut.

Telah ditetapkan dalam kitab ash-Shahihain, bahwa Rasulullah saw. telah bersabda dalam hadit Isra’, setelah beliau sampai di langit yang ketujuh: “Kemudian aku diangkat ke Baitul Ma’mur. Dan ternyata setiap harinya ia dimasuki oleh tujuh puluh ribu Malaikat, yang mereka tidak akan kembali lagi ke tempat tersebut pada lain kalinya..” Maksudnya malaikat  beribadah di dalamnya dan bertawaf di sana, sebagaimana penduduk bumi bertawaf dan beribadat di sekeliling kaabah.

Menurut tafsir Ibnu Katsir, Baitul Makmur adalah Kaabahnya penduduk langit ke tujuh. Dan kerana itulah Nabi Muhammad bertemu dengan Nabi Ibrahim sedang menyandarkan punggungnya di Baitul Makmur. Kerana Nabi Ibrahim adalah orang yang membangunkan kaabah di bumi, maka pahala yang diterimanya adalah seperti jenis amalnya. Letak Baitul Makmur adalah lurus di atas Kaabah dan pada tiap-tiap langit terdapat kaabahnya yang tersendiri sebagai tempat mereka melakukan ibadah dan solat yang menghadap ke kaabah. Kaabah yang ada di langit yang paling dekat disebut sebagai Baitul Izaah. Wallahu a’lam.

dan atap yang ditinggikan (langit),
Allah juga bersumpah dengan langit. Sesungguhnya Allah lah yang meninggikan langit tanpa tiang, tanpa dinding, tanpa sandaran, tanpa apa-apa. Allah meninggikan langit dengan kudrat dan iradatNya tanpa retak tanpa cacat cela. Subhanallah.

dan laut yang di dalam tanahnya ada api,
Allah juga bersumpa ke atas laut. Allah mengajarkan bahawa di bawah laut itu terdapatnya api. Ya memang benar di bawah laut ada tanah dan di dalam kandungan tanah inilah adanya api yang sedang bernyala-nyala. Lapisan yang mengandung api ini biasa dikeluarkan melalui gunung & fenomena ini dipanggil gunung berapi. Manakala lapisan api yang dikeluarkan itu dinamakan larva. Larva ini darjat kepanasannya jauh lebih panas berbanding dengan api bakar yang diguna manusia untuk memasak & sebagainya.








At Thur Ayat 7 Dan 8

7. Sesungguhnya azab Tuhanmu pasti terjadi,
8. tidak seorangpun yang dapat menolaknya,

Hal inilah yang disumpahkan oleh Allah. Iaitu maksudnya azab itu pasti akan ditimpakan kepada orang-orang kafir. Dengan bersumpah di atas keenam-enam kejadian itu, dengan sendirinya manusia akan dapat berfikir bahwa semua perkara yang Allah sebutkan itu tidaklah kekal. Semuanya akan fana. Yang baqa hanyalah Allah saja. Dan dengan wajar manusia akan sampai kepada sebuah kesimpulan, di mana Allah telah berfirman dalam ayat berikutnya, "tidak seorangpun yang dapat menolaknya," Maksudnya, tidak seorang pun yang dapat menolak azab yang Allah akan timpakan kepada  mereka jika Allah sudah menghendaki hal itu bagi mereka.

Bukit Thur yang berdiri teguh selama beritbu tahun, akhirnya akan hancur juga dengan keizinan Allah. Kitab alam yang terbuka luas untuk dibaca dan dikaji, akhirnya yang zalim akan jatuh juga, tidak akan dapat bertahan. Langit yang berada tinggi nun di atas sana dengan kukuh sekali. Akhirnya Allah akan turunkan juga dan manusia tidak akan dapat mengelak dari daapt bertahan. Laut Allah jadikan luas terbentang untuk manusia melayari, dan akhirnya kemajuan perhubungan laut telah menjadikan manusia untuk menindas kaum yang lemah. Akhirnya Allah merebakkan api besar dari dalam laut itu sendiri untuk membakar segala kezaliman. Tidak ada satu pun kekuatan yang dapat bertahan.

Lalu Allah mulai menggambarkan bagaimana keadaan yang akan dihadapi manusia pada waktu itu kelak di dalam ayat seterusnya.







At Thur Ayat 9 Hingga16

9. pada hari ketika langit benar-benar bergoncang,
10. dan gunung benar-benar berkisar.
11. Maka kecelakaan yang besarlah di hari itu bagi orang-orang yang mendustakan,
12. (yaitu) orang-orang yang bermain-main dalam kebathilan,
13. pada hari mereka didorong ke neraka Jahannam dengan sekuat- kuatnya.
14. (Dikatakan kepada mereka): “Inilah neraka yang dahulu kamu selalu mendustakannya”.
15. Maka Apakah ini sihir? ataukah kamu tidak melihat?
16. Masukklah kamu ke dalamnya (rasakanlah panas apinya); Maka baik kamu bersabar atau tidak, sama saja bagimu; kamu diberi Balasan terhadap apa yang telah kamu kerjakan.


pada hari ketika langit benar-benar bergoncang,
Ibnu 'Abbas dan Qatadah mengatakan, "Bergerak dengan gerakan keras." Dan dari 'Abbas: "iaitu bergerak dengan bumi bergoncang dan terbelah." Sedangkan Mujahid mengemukakan: "iaitu berputar dengan hebat". Adh-Dhahhak berkata: "Berputar-putar dan bergerak atas perintah Allah dan gelombangnya saling bertautan." Dan itulah yang menjadi pilihan Ibnu Jarir, yaitu berupa gerakan dalam putarannya.

Dapatlah kita bayangkan sendiri betapa dahsyatnya jika langit yang di atas kita ini, yang biasanya tenang, tiba-tia jadi bergoncang, tidak ada ketetapan lagi. Kalau kita sendiri pening, merasa berpusing-pusing dan dunia ini seakan mahu terbalik. Mata dipejamkan untuk membuatkan perasaan kita agar tenang kembali. Dengan harapan goncangan itu adalah semata-mata perasaan kita saja. Tetapi hakikatnya langit itu sendiri yang sebenarnya bergoncang. Maka akan sanggupkah kita, berupayakah kita untuk menenangkan diri kita sendiri di ketika itu?

dan gunung benar-benar berkisar.
Maksudnya, gunung itu akan berpusing dan berubah menjadi debu yang bertebaran dan berhamburan kemana-mana. Gambarkanlah sendiri bagaimana dahsyatnya bilamana gunung-gunung itu berkisar. Bayangkan saja gempa bumi yang sangat dahsyat. Sedangkan gempa bumi yang sedikit saja boleh meranapkan sekian banyak rumah, menelan sekian ribuan penduduk bumi, memusnahkan sekian banyak haiwan dan tumbuhan tempat mencari makan. Manusia yang berada di dalam rumah tidak akan daapt lari menyelamatkan diri. Semuanya hancur dan musnah. Mereka telah tertimbun oleh runtuhan rumah dan bangunan. Dalam masa yang hanya seminit dua , berpuluh ribu orang mati dalam himpitan akibat gempa. Padahal ianya berlaku hanya seminit. Namun dirasakan terlalu lama dan azab yang teramat.  

Maka kecelakaan yang besarlah di hari itu bagi orang-orang yang mendustakan,  (yaitu) orang-orang yang bermain-main dalam kebathilan,

Maksudnya, kecelakaan (ditimpakan) kepada mereka pada hari itu adalah berupa azab Allah dan siksaan-Nya. Sehingga ke zaman kita sekarang ini masih ramai orang yang mendustakan, tidak mahu percaya bahwa dunia ini akan kiamat. Bukan saja mereka tidak percaya hari kiamat, adanya Tuhan pun mereka tidak percaya. Kepada orang-orang ini Allah memberikan amaran agar mereka berwaspada bahwa kecelakaan besar akan bakal menimpa mereka apabila tiba harinya kelak.

Semasa di dunia mereka tenggelam dalam kebatilan dan mereka menjadikan agama sebagai permainan dan senda gurau. Mereka melupakan hari perkiraan dan mereka tidak takutkan akan seksaan. Maka pada hari kiamat itu benar-benarlah mereka akan ditolak ke dalam neraka Jahannam. Mujahid Asy-Sya'bi, Muhammad bin Ka'ab, adh-Dhahhak, As-Suddi dan Ats-Tsauri berkata: "Mereka ditolak ke dalamnya dengan sekali tolak saja.."

Lalu Malaikat Zabaniyah berkata, “Inilah neraka yang dahulu kamu selalu mendustakannya”. Dan Malaikat itu mengejek mereka pula dengan mengatakan  Maka Apakah ini sihir? ataukah kamu tidak melihat? Maksudnya adakah seksa neraka yang sedang kamu rasakan ini adalah sihir? Atau kamu tidak melihatnya sebagaimana kamu membutakan mata tidak melihat kebaikan dan keimanan semasa kamu hidup di dunia?

Sepertimana yang kita tahu orang-orang kafir ini mereka melarang kawan-kawan dan saudara maranya dari mendengar seruan baginda nabi. Mana yang terdengar dengan hati terbuka, dengan fikiran cerdas, pasti akan tertarik dengan seruan itu yang mengandungi kebenaran. Jadi untuk mengelakkan kawan-kawan mereka dan saudara mara mereka terpedaya dengan seruan baginda, mereka terlebih dahulu melarang mereka dan mengatakan bahwa seruan nabi itu adalah sihir semata. Bukan wahyu yang betul-betul datang dari Allah.

Ayat ini menyedarkan kita akan betapa pentingnya untuk kita mempergunakan akal dan fikiran di dalam mempertimbangkan sesuatu perkara. Kita tidak boleh hanya mendengar percakapan orang lain sahaja. Tukang-tukang sihir di zaman Firaun mengeluarkan tali dan tongkat dan dengan kekuatan sihir, mereka menjelmakan tali dan tongkat tersebut sebagai ular. Tetapi setelah Nabi Musa melepaskan tongkatnya, maka menjalarlah tongkat Nabi Musa itu, dikejarnya semua tali dan tongkat sihir itu lalu dimakan semuanya sampai habis. Setelah menelan semua tali dan tongkat, tongkat Nabi Musa itu kembali semula menjelma sebagai tongkat dan berada di tangan Nabi Musa. Manakala tongkat dan tali tukang-tukang sihir semuanya habis hilang masuk ke dalam perut tongkat Nabi Musa. Di sini ayat pertanyaan di atas dapat diajukan kembali, Maka Apakah ini sihir? ataukah kamu tidak melihat?

Tukang-tukang sihir firaun telah melihat dengan mata hati dan akal fikiran mereka yang waras dan terbuka. Mereka mendapati bahwa apa yang dipersembahkan oleh Nabi Musa itu bukanlah sihir. Itu adalah betul-betul sebuah mukjizat, yang dalam erti kata lain, sesuatu yang tidak mampu akal untuk memikirkan. Sedangkan tongkat dan tali tukang-tukang sihir tadi hanyalah dikhayalkan saja untuk menjadi ular dan ianya tidak akan lari. Dan stelah habis sihir, ular-ular jelmaan itu akan bertukar menjadi seperti sedia kala. Dengan akal dan fikiran yang waras dan terbuka, ukang-tukang sihir itu merasa yakin bahwa apa yang dibawa oleh Nabi Musa adalah satu mukjizat dari Allah. Maka bersujudlah mereka semuanya kepada Nabi Musa. Mereka beriman kepada Nabi Musa dengan sepenuh hati mereka. Itulah keyakinan sejati.

Masukklah kamu ke dalamnya (rasakanlah panas apinya); Maka baik kamu bersabar atau tidak, sama saja bagimu; kamu diberi Balasan terhadap apa yang telah kamu kerjakan.
Maksudnya ialah sebagai akibat daripada penolakan dan ketidak percayaan mereka akan adanya hari kiamat, maka mereka akan diberikan azab seksaan api neraka yang menyala-nyala. Samada mereka sabar atau tidak sabar, namun derita neraka itu tetap akan sama saja sakitnya dan azabnya. Perkara ini tidak akan dapat diubah lagi sampailah hukuman ini selesai. Penderitaan itu hanya akan dapat dihindari di waktu hidup, dengan menjaduhi apayang dilarang oleh Allah, dan melaksanakan dengan patuh apa yang disuruh.

Sesungguhnya lebih banyak kerja atau amalan yang buruk dan tercela maka lebih banyaklah pula seksa dan penderitaan di akhirat itu kelak. Dan akalu yang baik yang lebih banyak, semoga dapat menghapus pengaruh dari perbuatan yang jahat.







At Thur Ayat 17 Hingga 20

17. Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa berada dalam surga dan kenikmatan,

18. mereka bersuka ria dengan apa yang diberikan kepada mereka oleh Tuhan mereka; dan Tuhan mereka memelihara mereka dari azab neraka.

19. (Dikatakan kepada mereka): “Makan dan minumlah dengan enak sebagai Balasan dari apa yang telah kamu kerjakan”,

20. mereka bertelekan di atas balai-balai yang berderetan dan Kami kawinkan mereka dengan bidadari-bidadari yang cantik bermata jeli.

Setelah merasa cemas kerana ngerinya azab di dalam neraka, setelah itu Allah tunjukkan pula jalan keluar. Ornag-orang yang bertakwa iaitu orang yang selalu memelihara hubungan baiknya dengan Allah, mereka ini tidak perlu khuatir akan azab yang pedih dan ngeri itu. Sebabnya, mereka tidak akan dikenakan dengan azab itu. Ini kerana sejak dari dulu semasa hidup di dunia mereka selalu menjaga segala perintah Allah dan menjauhi semua larangan Allah.

Sepertimana disebutkan di dalam ayat 40 dari Surah An Nazi’at yang bermaksud : “Dan adapun orang yang takut akan maqam (kebesaran) Tuhannya dan dapat menahan diri dari hawanafsunya, maka syurgalah yang menjadi tempat kediamannya.”

Maka setelah Allah menerangkan azab yang ngeri, seksa yang berat di dalam neraka, selalu Allah akan tunjukkan pula jalan keluar, iaitu tidak usah takut mendengar azab pedih dan ngeri itu, dan pilihlah jalan yang baik semasa masih hidup di dunia ini, pasti nanti tidaklah akan bertemu dengan segala azab yang diancamkan tadi.

Maka balasan orang-orang yang bertakwa ini adalah mereka ditempatkan di dalam syurga, taman perkebunan yang penuh kenikmatan yang kekal abadi. Mereka bersukaria dengan apa yang dikurniakan Allah, berupa kehormatan, kelazatan makanan, minuman, pakaian dan tempat rehat dan sebagainya lagi dari kesenangan-kesenangan yang ada di dalam syurga.

Dan sesungguhnya apa yang diberikan Allah itu, tidaklah seimbang dengan apa yang dikerjakan di dunia ini. Dalam hidup kita di dunia yang hanya sebentar saja ni, kita berbuat baik, kita beribadat bukanlah terus menerus dan setiap masa, kita sembahyang hanya lima kali sehaari saja, kita berpuasa hanya sebulan dalam setahun, kita berzakat hanya kalau ada harta yang akan dizakatkan, kita naik haji yang wajib hanya sekali seumur hidup. Jika kita kerjakan itu dengan tulus ikhlas, dan kita tidak sombong, tidak aniaya sesama manusia, maka bersuka rialah kita dengan apa yang diberikan itu sebagai ganjarannya. Sungguh tidak sepadan nikmat yang akan kita terima itu dengan amal baik yang kita kerjakan. Kita misalkan berusia sampai 100 tahun dan hanya berbuat amal baik hanya 100 tahun saja, sedangkan nikmat yang akan kita terima itu adalah kekal selama-lamanya, tidak akan dibatasi oleh maut lagi. Kita akan dipelihara dari azab neraka buat selama-lamanya. Itulah janji Allah kepada kita, hambaNya yang hina ini. Dan janji Allah adalah benar.

“Makan dan minumlah dengan enak sebagai Balasan dari apa yang telah kamu kerjakan”,
Dengan ayat ini ditegaskan bahwa jaminan Allah atas makanan dan minuman di hari akhirat itu kelak adalah hasil belaka dari usaha dan amal kita semasa hidup di dunia ini juga.

mereka bertelekan di atas balai-balai yang berderetan dan Kami kawinkan mereka dengan bidadari-bidadari yang cantik bermata jeli.
Maksudnya di syurga nanti didirikan tempat-tempat tidur, katil yang menyenangkan yang bertatahkan emas, batu permata dan ianya berbaris teratur di antara satu sama lain. Kepada mereka ahli syurga ini, mereka akan dikahwinkan dengan bidadari yang cantik jelita. Ini adalah pelengkap kepada nikmat syurga. Ia menunjukkan kepada kita bahawa di negeri penuh bahagia dan kesenangan itu, semuanya tidaklah sunyi dari kecantikan dan kenikmatan. Kecantikan dan kenikmatan ini terlalu jauh kalau nak dibandingkan dengan kecantikan dan kenikmatan dunia.







At Thur Ayat 21

21. dan orang-oranng yang beriman, dan yang anak cucu mereka mengikuti mereka dalam keimanan, Kami hubungkan anak cucu mereka dengan mereka, dan Kami tiada mengurangi sedikitpun dari pahala amal mereka. tiap-tiap manusia terikat dengan apa yang dikerjakannya.

Ayat ini telah menunjukkan kasih sayang Allah kepada manusia. Sesungguhnya usaha membela dan menegakkan hidup dalam beragama adalah tidak terputus untuk diri sendiri saja. Ianya perlu disebarkan dan diajarkan kepada anak cucu, kepada saudara mara, dan kepada seluruh kaum manusia amnya. Anak cucu yang turut mengikuti ajaran Islam dan menjalani hidup dalam penuh keimanan semasa di dunia, kelak mereka ini akan dimasukkan oleh Allah ke dalam syurga. Dan mereka akan dipertemukan dengan ahli-ahli keluarga mereka yang juga beriman. Walaupun ada di kalangan anak cucu mereka itu yang mempunyai tingkat keimanan yang kurang dari tingkat keimanan ibu bapa mereka, tetapi Allah hubungkan juga mereka semasa di syurga, dengan tidak mengurangi tingkat keimanan ibu bapa mereka yang lebih tinggi itu.

Dengan demikian itu agar hati dan perasaan para ibu bapa merasa sejuk dengan berkumpulnya mereka bersama anak-anak mereka, sehingga mereka dapat bergabung bersama-sama dalam keadaan yang sebaik-baiknya dari segala segi.

Imam As-Sauri telah meriwayatkan dari Amr ibnu Murrah, dari Sa’id ibnu Jubair, dari Ibnu Abbas yang mengatakan bahwa sesungguhnya Allah benar-benar mengangkat anak cucu orang mukmin menjadi sedarjat dengannya, sekalipun amal mereka berada di bawahnya agar dengan keberadaan anak cucu mereka bersama, membuat hatinya menjadi senang. Kemudian Ibnu Abbas membaca firman-Nya: Dan orang-orang yang beriman, dan yang anak cucu mereka mengikuti mereka dalam keimanan, Kami hubungkan anak cucu mereka dengan mereka, dan Kami tiada mengurangi sedikit pun dari pahala amal mereka. (Ath-Thur: 21)

Ibnu Jarir dan Ibnu Abu Hatim meriwayatkannya melalui hadis Sufyan As-Sauri dengan sanad yang sama.

Kemudian Allah menerangkan tentang keadilanNya iaitu, tiap-tiap manusia terikat dengan amalannya, tidak dibebani oleh dosa orang lain samada bapa mahupun anak. Maksudnya di sini adalah Allah tidak akan menghukum seseorang atas kerana dosa yang orang lain lakukan. Baik dosa kedua orang tua, adik beradik mahupun dosa isteri dan anak. Segala balasan di akhirat nanti adalah berdasarkan amalan yang diri sendiri lakukan semasa di dunia. Sepertimana firman Allah di dalam surah Al Muddatsir ayat 38 hingga 41 yang bermaksud:
Tiap-tiap diri terikat, tidak terlepas daripada (balasan buruk bagi amal jahat) yang dikerjakannya,  Kecuali puak Kanan,  (Mereka ditempatkan) di dalam Syurga (yang penuh nikmat), mereka bertanya-tanya, Tentang (tempat tinggal) orang-orang yang bersalah, “

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.