Saturday, June 27, 2015

Surah Al Hijr Ayat 22 Hingga Ayat 31

Surah Al Hijr Ayat 22

Dan Kami hantarkan angin sebagai pembawa air dan pemindah benih; maka dengan itu Kami menurunkan air (hujan) dari langit, kemudian Kami berikan kamu meminumnya; dan bukanlah kamu yang (berkuasa menurunkannya atau) menyimpannya.” - 22

Allah meniupkan angin yang menyebabkan awan dan pohon-pohon menjadi bunting. Caranya ialah dengan menggerakkan awan yang terdiri dari wap yang mengandungi air diterbangkan angin untuk naik ke udara yang lama kelamaan akan berkumpullah wap air itu menjadi banyak dan berat. Lalu turun sebagai hujan.

Dan pepohon pula, mayang dari bunga jantan pada pohon kurma ditiup angin, habuknya terbang lalu jatuh ke atas mayang dari bunga betina, maka jadilah seolah-olah pohon itu telah bunting, dan kemudian akan berputik dan berbuah. Proses pengadunan pendebungaan berlaku dengan tiupan angin. Ini bererti bertiupnya angin membawa faedah dan kebaikan. Dan ada kalanya juga mendatangkan kerosakan dan bencana.

Allah menurunkan hujan dari langit untuk memberi minuman kepada manusia, haiwan dan tumbuh-tumbuhan supaya mereka dapat hidup selama tempoh yang ditetapkan, sesuai dengan firman Allah di dalam surah Al Anbiya ayat 30 yang bermaksud:
“dan Kami jadikan daripada air segala sesuatu yang hidup.”

Jadi maksudnya di sini ialah bukanlah tugas dan kudhrat manusia untuk menyediakan air. Allah lah yang turunkan untuk manusia dan hamba-hambaNya yang lain. Kerana Allah Maha Berkuasa dan semuanya tunduk di bawah pemerintahNya. Kalau Allah mahu, Allah boleh biarkan saja bumi ini tanpa air, kering kontang. Dan juga kalau Allah mahu, Allah juga boleh menurunkan hujan setiap hari setiap masa tanpa henti. Jadi Allah berkuasa menjadikan air, menyimpannya sebagai awan, dan menurunkan air itu dari langit. Bukannya manusia yang yang berkuasa menjadikannya.


Surah Al Hijr Ayat 23 Hingga 25

“Dan sesungguhnya Kamilah yang menghidupkan dan yang mematikan, dan Kamilah yang kekal memiliki segala-galanya.” - 23

“Dan sesungguhnya Kamilah yang menghidupkan dan yang mematikan, dan Kamilah yang kekal memiliki segala-galanya.”  24

“Dan sesungguhnya Tuhanmu, Dia lah yang menghimpunkan mereka semuanya; sesungguhnya Ia Maha Bijaksana, lagi Maha Mengetahui.” - 25

Allah menjelaskan bahwa Allah lah yang berkuasa menghidupkan orang yang sudah mati jika Dia berkendak. Dan Allah juga berkuasa mematikan orang yang masih hidup jika Dia berkehendak. Allah jugalah yang mewarisi bumi ini dengan segala isinya, lalu dimatikan semua penduduk bumi, sehingga tidak ada algi yang tinggal hidup kecuali Allah. Kemudian mereka semua akan dibangkitkan dari kubur untuk diadakan perkiraan. Masing-masing nanti akan mendapati balasan amalannya, samada baik mahupun jahat.

Sesungguhnya Allah mengetahui umat-umat yang terdahulu yang telah lama mati dan Allah juga tahu apa yang sudah mereka lakukan. Semuanya itu dapat dihitungNya. Allah juga tahu siapa-siapa umat yang masih hidup dan bakal lahir di kemudian hari. Semua amalan mereka diketahui satu persatu tidak ada yang Allah tidak tahu. Tidaklah menjadi sukar bagi Allah untuk menghidupkan, membuat perkiraan dan membalas amalan mereka pada hari kiamat nanti.

Pada hari kiamat Allah swt akan bangkitkan dari kubur semua orang-orang yang terdahulu, dan orang-orang yang kemudian baik yang taat mahupun yang derhaka. Semua. Masing-masing akan diberikan pembalasan yang setimpal dengan apa yang dikerjakan semasa hayat mereka hidup di dunia. Sesungguhnya Allah bijaksana dalam segala perbuatanNya lagi Maha Tahu kerana amat luas pengetahuan dan kelimpahanNya.



Surah Al Hijr Ayat 26 Hingga 30

“Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia (Adam) dari tanah liat yang kering, yang berasal dari tanah kental yang berubah warna dan baunya.”- 26

“Dan jin pula, Kami jadikan dia sebelum itu, dari angin api yang panasnya menyerap ke liang bulu roma.”- 27

“Dan (ingatkanlah peristiwa) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menciptakan manusia dari tanah liat yang kering, yang berasal dari tanah kental yang berubah warna dan baunya. ‘ - 28

“"Kemudian apabila Aku sempurnakan kejadiannya, serta Aku tiupkan padanya roh dari (ciptaan) ku, maka hendaklah kamu sujud kepadanya.” - 29

“(Setelah selesai kejadian Adam) maka sujudlah sekalian malaikat, semuanya sekali, “ - 30

“Melainkan Iblis; ia enggan turut bersama mereka yang sujud.” - 31
Allah menyatakan tentang kejadian manusia pertama yang diciptakanNya. Mengikut pendapat kebanyakan mufassirin, manusia pertama itu ialah Nabi Adam as. Dari tanah hitam yang berubah baunya lalu diambil lalu dijadikan tanah kering, dari sanalah asal sekali dari kejadian manusia pertama. Dari tanah yang telah berubah baunya itu, entah asalnya menjadi lumut atau danau, lalu dari sana diciptakan hidup. Entah melalu peringkat atau proses beberapa masa, Tuhan saja yang Maha Tahu. Yang pastinya dinyatakan di sini ialah asal kita manusia ini adalah dari tanah. Dan tanah itulah akhirnya yang diberi nyawa oleh Allah.

Manusia telah cuba untuk membuat penyeledikan sendiri dengan ilmu pengetahuan yang ada tentang asal usul kejadian manusia. Dengan ilmu pengetahuan yang sangat terhad itu, maka terciptalah satu teori yang cukup aneh yang dinamakan teori Darwin, yang mendakwa bahawa manusia ini sama kejadiannya dan berasal dari binatang yang berunsur seperti monyet atau kera. Tetapi Darwin tidak dapat memastikan bagaimanakah pertemuan atau percantuman manusia  dengan monyet itu. Itulah yang disebut sebagai ‘rantai yang hilang’.

Yang menerangkan dengan jelas dan yakin asal kejadian manusia hanyalah daripada AlQuran. Iaitu dari tanah hitam yang berubah bau dan menjadi tanah kering. Sebab itu maka teori Darwin diragui banyak pihak. Dan apa yang diterangkan di dalam Alquran sebaliknya ada yang menerima dan ada juga yang tidak menolak. Ianya menjadi penyeledikan yang berterusan oleh para saintis masa kini.

Namun kepercayaan yang diajar oleh agama kita harus kita terima dengan mutlak. Allah telah terang-terang menjelaskan tanpa kita perlu selidiki lagi. Allah kata manusia berasal dari tanah. Jadi kita harus terima. Sesenang itu Allah mengajar kita. Tetapi kalau kita masih lagi ragu-ragu dan merasa hendak mengadakan penyelidikan tentang ini, silakan!
  
Dalam ayat 27 pula disebut tentang jin. Jin adalah makhluk halus yang tetap ada namun tetap tidak dapat dilihat. Jin itu dijadikan terlebih dahulu daripada manusia. Di sini diterangkan bahwa kejadian jin ini adalah daripada api, iaitu api beracun. Apakah api beracun itu? Apakah ianya sama seperti api belerang? Kita tidak tahu dan kita tidak akan tahu perinciannya kerana Allah tidak bagitahu kita tentang hal ini dengan lebih lanjut. Maka kita harus terima apa yang Allah bagitahu kita saja di dalam ayat ini iaitu jin itu dijadikan dairpada api. Tak perlulah kita nak selidik dan membuat kajian sepertimana kita membuat kajian tentang asal kejadian manusia yang telah menghasilkan teori yang mengarut seperti teori Darwin itu. Hendak membuat kajian tentang manusia saja kita sudah tidak punya cukup ilmu pengetahuan inikan pula nak buat kajian tentang asal kejadian jin!

Dari ayat 28 sehingga 31 ini dipertemukanlah di antara tiga makhluk Allah. Makhluk yang bernama manusia yang terjadi dari tanah, makhluk iblis, yang berasal seperti jin, terjadi dari api beracun dan juga makluk malaikat. Dalam hal perkara ghaib, iblis dan malaikat mempunyai ciri yang sama iaitu tidak dapat dilihat oleh manusia. Tetapi asal kejadian mereka tidaklah sama. Iblis daripada api beracun manakala malaikat adalah dari cahaya atau disebut Nur.

Tubuh manusia ini dijadikan dari tanah kering dari tanah hitam yang berbau, dan di dalam tubuh ini Allah meniupkan Roh. Roh ini adalah kepunyaan Allah. Maka dapatlah kita fahami bahwa roh kita ini adalah kepunyaan Tuhan. Sebab kita ini kepunyaan Tuhan, maka setelah Allah menjadikan manusia itu, semua makhluk ghaib itu disuruh sujud kepada manusia untuk memberi hormat. Malaikat yang terjadi dari nur cahaya, semuanya sujud. Tetapi iblis yang terjadi dari api beracun yang tidak mahu sujud.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.