Saturday, December 12, 2015

Surah Al Ahzab Ayat 54 - 62







Al Ahzab Ayat 54

إِنْ تُبْدُوا شَيْئًا أَوْ تُخْفُوهُ فَإِنَّ الَّهَ كَانَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا
Jika kamu melahirkan sesuatu atau menyembunyikannya, maka sesungguhnya Allah adalah Maha Mengetahui segala sesuatu.

Maksud ayat ini adalah Allah sentiasa mengetahui segala sesuatu samada ianya yang kita perlihatkan dengan secara terang-terangan ataupun yang sengaja kita sembunyikan. Kerana tidak ada sesuatu pun yang tersembunyi di sisi Allah.








Al Ahzab Ayat 55

لَا جُنَاحَ عَلَيْهِنَّ فِي آبَائِهِنَّ وَلَا أَبْنَائِهِنَّ وَلَا إِخْوَانِهِنَّ وَلَا أَبْنَاءِ إِخْوَانِهِنَّ وَلَا أَبْنَاءِ أَخَوَاتِهِنَّ وَلَا نِسَائِهِنَّ وَلَا مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ ۗوَاتَّقِينَ الَّهَ ۚإِنَّ الَّهَ كَانَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدًا
Tidak ada dosa atas isteri-isteri Nabi (untuk berjumpa tanpa tabir) dengan bapak-bapak mereka, anak-anak laki-laki mereka, saudara laki-laki mereka, anak laki-laki dari saudara laki-laki mereka, anak laki-laki dari saudara mereka yang perempuan, perempuan-perempuan yang beriman dan hamba sahaya yang mereka miliki, dan bertakwalah kamu (hai isteri-isteri Nabi) kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Menyaksikan segala sesuatu.

Terdahulu bilamana turunnya ayat Hijab yang memerintahkan kaum perempuan memakai tabir atau hijab maka para bapa dan juga anak-anak masing-masing tertanya-tanya, adakah mereka juga diwajibkan utnuk bercakap di sebalik tabir sekiranya mereka hendak bercakap dengan anak permpuan mereka, ataupun adik beradik perempuan mereka. Maka turunlah ayat 55 ini.

Tidak berdosa atas isteri-isteri nabi s.a.w. meninggalkan hijab iaitu menanggalkan tabir semasa mereka itu telah didatangi dan ditemui oleh golongan orang-orang seperti berikut di bawah:

1 . bapa-bapa mereka, samada bapa yang melahirkannya ataupun bapa susuan.
2 . anak-anak lelaki mereka, samda melahirkannya ataupun mereka menyusukan anak lelaki tersebut.
3 . saudara-saudara lelaki mereka samada saudara kandung, sebapa atau seibu, ataupun susuan.
4 . anak-anak lelaki daripada saudara lelaki.
5 . anak-anak lelaki dari saudara perempuan.
6 . orang-orang perempuan Islam samda dari sanak saudara mahupun bukan sanak saudara.
7 . hamba sahya lelaki yang mereka miliki. Yang mana memakai hijab atau tabir yang menutup dari pandangan agak sukar dilakukan, disbabkan hamba-hamba tersebut sentiasa berkhidmat sebagai khadam kepada isteri-isteri nabi.

“dan bertakwalah kamu (hai isteri-isteri Nabi) kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Menyaksikan segala sesuatu.’
Di hujung ayat 55 ini adalah untuk memperkuatkan lagi pesanan Allah agar mereka lebih berhati-hati dalam menjaga diri. Hendaklah para isteri nabi itu bertakwa kepada Allah dalam masa sembunyi dan dalam masa terang. Kerana Allah menyaksikan segala seuatu, dan tidakada yang tersembunyi dari sisinya, bahkan semua amalan anak Adam bakal diberikan permbalasan samda baik mahupun buruk.








Al Ahzab Ayat 56

إِنَّ الَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ ۚيَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا
Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikat-Nya bershalawat untuk Nabi. Hai orang-orang yang beriman, bershalawatlah kamu untuk Nabi dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya.

Ayat ini mengingatkan tentang sempurnanya Rasulullah sallallahu 'alaihi wa sallam, tingginya darjat baginda, demikian pula kedudukannya di sisi Allah dan di hadapan makhluk-Nya serta tinggi namanya. Dengan ayat ini Allah memberikan bukti bahwa Allah sendiri pun hormat kepada nabi. Allah mengucapkan selawat kepada baginda Nabi! Malaikat-malaikat di langit pun juga mengucapkan selawat kepada baginda.  Apalagi kita ini yang di kalangan peringkat rendah lebih-lebih lagi hendaklah kita memberikan penghormatan kepada nabi dan berselawat kepada nabi.

Jadi di dalam ayat ini orang-orang yang beriman diseru agar mereka itu sentiasa mendoakan nabi, semoga Allah merahmatinya, dan hendaklah memperlihatkan penghormatan mereka kepada baginda seberapa daya yang boleh. Walaupun peringatan ini adalah peringatan yang sunat.

Imam Bukhari mengatakan, Abul Aliyah telah mengatakan bahawa yang dimaksudkan dengan salawat dari Allah ialah pujian-Nya kepada Nabi di kalangan para malaikat, dan salawat dari para malaikat ialah doa mereka untuknya. Ibnu Abbas mengatakan bahawa makna yusalluna ialah memberikan keberkatan. Demikianlah menurut apa yang telah diriwayatkan oleh Imam Bukhari secara ta'liq (memakai komentar) yang bersumber dari keduanya (Abul Aliyah dan Ibnu Abbas).

Abu Isa At-Tirmizi mengatakan, telah diriwayatkan dari Sufyan As-Sauri dan lainnya yang bukan hanya seorang dari kalangan ahlul 'ilmi; mereka mengatakan bahawa selawat dari Allah adalah rahmat-Nya, dan selawat dari para malaikat adalah permohonan ampun bagi yang bersangkutan.

Kemudian Ibnu Abu Hatim mengatakan, telah menceritakan kepada kami Amr Al-Audi, telah menceritakan kepada kami Waki', dari Al-A'masy, dari Amr ibnu Murrah yang mengatakan bahwa ia merasa yakin bahwa Al-A'masy meriwayatkannya dari Ata ibnu Abu Rabah sehubungan dengan makna firman-Nya: Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikat-Nya bersalawat untuk Nabi. (Al-Ahzab: 56) Bahwa salawat dari Allah Swt. ialah firman-Nya, "Mahasuci lagi Mahakudus, rahmat-Ku mendahului azab-Ku."

Makna yang dimaksud dari ayat ini ialah Allah memberitahukan kepada hamba-hamba-Nya tentang kedudukan hamba dan Nabi-Nya di kalangan makhluk-Nya yang tertinggi (para malaikat), bahwa Dia memujinya di kalangan para malaikat yang terdekat dengan-Nya, dan bahwa para malaikat pun ikut bersalawat untuknya. Kemudian Allah Swt. memerintahkan kepada penghuni alam bawah (bumi) untuk bersalawat dan bersalam untuk Nabi. Dengan demikian, maka terhimpunkanlah baginya pujian dari kalangan penduduk alam atas dan alam bawah.

**********
Mengenai tata cara berselawat untuk Nabi., berikut ini dikemukakan sebahagian darinya. In shaa Allah diharapkan semoga ianya  sesuai dengan apa yang mudah kita raih, dan hanya kepada Allahlah saja tempat kita memohon pertolongan.

قَالَ الْبُخَارِيُّ -عِنْدَ تَفْسِيرِ هَذِهِ الْآيَةِ -: حَدَّثَنَا سَعِيدُ بْنُ يَحْيَى بْنِ سَعِيدٍ، حَدَّثَنَا أَبِي، عَنْ مِسْعَر، عَنِ الْحَكَمِ، عَنِ ابْنِ أَبِي لَيْلَى، عَنْ كَعْبِ بْنِ عُجْرَة قَالَ: قِيلَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، أَمَّا السَّلَامُ عَلَيْكَ فَقد عَرَفْنَاهُ، فَكَيْفَ الصَّلَاةُ؟ فَقَالَ: "قُولُوا: اللَّهُمَّ، صِلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ، وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، [كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ. اللَّهُمَّ، بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ] كَمَا بَارَكْتَ عَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ"
Imam Bukhari di dalam tafsir ayat ini mengatakan, telah menceritakan kepada kami Sa'id ibnu Yahya ibnu Sa'id, telah menceritakan kepada kami ayahku, dari Mis'ar, dari Al-Hakam, dari Ibnu Abu Laila, dari Ka'b ibnu Ujrah yang menceritakan bahwa pernah ditanyakan kepada Rasulullah, "Wahai Rasulullah, adapun cara mengucapkan salam penghormatan kepadamu kami sudah mengetahuinya. Maka bagaimanakah cara bersalawat untukmu?" Rasulullah Saw. menjawab: Ucapkanlah, Ya Allah, limpahkanlah salawat kepada Muhammad dan keluarganya, sebagaimana telah Engkau limpahkan salawat kepada keluarga Ibrahim. Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Maha Agung. Ya Allah, limpahkanlah berkah kepada Muhammad dan keluarganya, sebagaimana telah Engkau limpahkan berkah kepada keluarga Ibrahim. Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Mahaagung (Mulia).

قَالَ الْإِمَامُ أَحْمَدُ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ، حَدَّثَنَا شُعْبَةُ ، عَنِ الْحَكَمِ قَالَ: سَمِعْتُ ابْنَ أَبِي لَيْلَى قَالَ: لَقِيَنِي كَعْبُ بْنُ عُجْرَةَ فَقَالَ: أَلَا أَهْدِي لَكَ هَدِيَّةً؟ خَرَجَ عَلَيْنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقُلْنَا: يَا رَسُولَ اللَّهِ، قَدْ عَلِمْنَا -أَوْ: عَرَفْنَا -كَيْفَ السَّلَامُ، عَلَيْكَ، فَكَيْفَ الصَّلَاةُ؟ قَالَ: "قُولُوا: اللَّهُمَّ، صِلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى [آلِ] إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ. اللَّهُمَّ، بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ على آل إبراهيم، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ".
Imam Ahmad mengatakan, telah menceritakan kepada kami Muhammad ibnu Ja'far, telah menceritakan kepada kami Syu'bah, dari Al-Hakam yang mengatakan bahwa ia pernah mendengar Ibnu Abu Laila menceritakan hadis berikut, bahwa ia bersua dengan Ka'b ibnu Ujrah, lalu Ka'b mengatakan, "Mahukah aku beri kamu suatu hadiah?, (yakni suatu hadis)? Yaitu bahwa Rasulullah Saw. keluar menemui kami, lalu kami bertanya, 'Wahai Rasulullah, sesungguhnya kami telah mengetahui atau mengenal bagaimana caranya mengucapkan salam kepadamu, maka bagaimanakah cara bersalawat untukmu?" Rasulullah Saw. menjawab: "Ucapkanlah: Ya Allah, limpahkanlah salawat kepada Muhammad dan keluarganya, sebagaimana telah Engkau limpahkan salawat kepada keluarga Ibrahim. Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Mahamulia. Ya Allah, limpahkanlah berkah kepada Muhammad dan keluarganya, sebagaimana telah Engkau limpahkan berkah kepada keluarga Ibrahim. Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Mahamulia.”
Hadis ini telah diketengahkan pula oleh Jamaah di dalam kitab mereka masing-masing melalui berbagai jalur dari Al-Hakam (yakni Ibnu Uyaynah).
Imam Bukhari menambahkan dan juga dari Abdullah ibnu Isa, keduanya menerima hadis ini dari Abdur Rahman ibnu Abu Laila, kemudian Imam Bukhari menyebutkan mereka (para perawinya)

هُشَيْم بْنُ بُشَير، عَنْ يَزِيدَ بْنِ أَبِي زِيَادٍ، حَدَّثَنَا عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي لَيْلَى، عَنْ كَعْبِ بْنِ عُجْرَة قَالَ: لَمَّا نَزَلَتْ: {إِنَّ اللَّهَ وَمَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا} . قَالَ: قُلْنَا: يَا رَسُولَ اللَّهِ، قَدْ عَلِمْنَا السَّلَامَ فَكَيْفَ الصَّلَاةُ عَلَيْكَ؟ قَالَ: "قُولُوا: اللَّهُمَّ صِلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ. وَبَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ. إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ". وَكَانَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ أَبِي لَيْلَى يَقُولُ: وَعَلَيْنَا مَعَهُمْ.
Ibnu Abu Hatim mengatakan, telah menceritakan kepada kami Al-Hasan ibnu Arafah, telah menceritakan kepada kami Hasyim ibnu Basyir, dari Yazid ibnu Abu Ziyad, telah menceritakan kepada kami Abdur Rahman ibnu Abu Laila, dari Ka'b ibnu Ujrah yang mengatakan, bahwa ketika ayat ini diturunkan, yaitu firman-Nya: Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikat-Nya bersalawat untuk Nabi. Hai orang-orang yang beriman, bersalawatlah kamu untuk Nabi dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya. (Al-Ahzab: 56) Lalu kami bertanya, "Wahai Rasulullah, sesungguhnya kami telah mengetahui bagaimana cara mengucapkan salam penghormatan kepadamu. Maka bagaimanakah caranya mengucapkan salawat untukmu?" Rasulullah Saw. menjawab: Ucapkanlah, "Ya Allah, limpahkanlah salawat buat Muhammad dan keluarganya, sebagaimana telah Engkau limpahkan salawat buat Ibrahim dan keluarganya. Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Mahamulia. Dan limpahkanlah berkah buat Muhammad dan keluarganya sebagaimana telah Engkau limpahkan berkah buat Ibrahim dan keluarganya. Sesungguh­nya Engkau Maha Terpuji lagi Mahamulia.” Dan Abdur Rahman ibnu Abu Laila mengatakan, "Dan semoga dilimpahkan pula kepada kami disertakan dengan mereka."

Imam Turmuzi telah meriwayatkannya dengan tambahan ini.
Mengenai ucapan para sahabat yang mengatakan, "Adapun mengucapkan salam penghormatan kepadamu, maka hal itu telah kami ketahui." Dimaksudkan adalah salam yang terdapat di dalam tasyahhud, yang pernah diajarkan oleh Nabi Saw. kepada mereka, sebagaimana beliau mengajari mereka suatu surah dari Al-Qur'an. Di dalam tasyahhud itu terdapat kalimah yang mengatakan,

"السَّلَامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبِيُّ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ".
"Semoga keselamatan terlimpahkan kepadamu, wahai Nabi, dan juga rahmat serta berkah dari Allah."






Al Ahzab Ayat 57

إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ الَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ الَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُهِينًا
Sesungguhnya orang-orang yang menyakiti Allah dan Rasul-Nya. Allah akan mela`natinya di dunia dan di akhirat, dan menyediakan baginya siksa yang menghinakan.

Dalam ayat ini Allah melarang orang-orang beriman dari melakukan perkara-perkara yang menyalahi perintah dan tegahan Allah yang dibasakan di sini dengan lafaz  يُؤْذُونَ  yu’zuuna yang ertinya ialah ‘menyakiti’. Maksud kata ‘menyakiti’ ini adalah mengerjakan laranganNya dengan sebab engkar dan derhaka. Tidak mahu patuh. Hal ini adalah sebagaimana orang-orang Yahudi dahulu mengatakan bahwa ‘tangan Allah terbelenggu’ dan orang-orang Nasrani dahulu kata ‘Nabi Isa adalah anak Allah’. Dan orang-orang musyrikin mengatakan pula ‘malaikat itu adaalah anak permpuan Allah.’  Maha Suci Allah dari yang demikian itu sesuci-sucinya.

Maka perbuatan menyakiti itu adalah maksudnya yang menyalahi perintah dan tegahan Allah.Dan ianya dilarang sama sekali.

Di dalam kitab Sahihain disebutkan melalui hadis Sufyan ibnu Uyaynah:

عَنْ الزُّهْرِيِّ، عَنْ سَعِيدِ بْنِ المسيَّب، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: "يَقُولُ اللَّهُ، عَزَّ وَجَلَّ: يُؤْذِينِي ابْنُ آدَمَ، يَسُبّ الدَّهْرَ، وَأَنَا الدَّهْرُ، أُقَلِّبُ لَيْلَهُ وَنَهَارَهُ"
dari Az-Zuhri, dari Sa'id ibnul Musayyab, dari Abu Hurairah yang mengatakan bahwa Rasulullah Saw. pernah bersabda: Allah Swt. telah berfirman, "Anak Adam menyakiti Aku; dia mencaci masa, padahal Akulah yang menciptakan masa. Aku bolak-balikkan malam dan siang harinya (secara silih berganti).”
Makna yang dimaksud ialah bahwa dahulu orang-orang Jahiliah selalu mengatakan, "Celakalah masa itu, karena telah menimpakan kepada kami anu dan anu." Mereka menyandarkan perbuatan-perbuatan Allah kepada masa dan mencacinya, padahal sesungguhnya yang melakukan semua itu hanyalah Allah Swt. Setelah Islam datang, maka tradisi tersebut dilarang. Demikianlah menurut apa yang telah ditetapkan oleh Imam Syafii Abu Ubaidah dan selain keduanya dari kalangan ulama.

Begitu juga mereka dilarang untuk menyakiti rasul sebagaimana orang-orang musyrikin Arab mengatakan kepada nabi sebagai Muhammad itu penyair, tukang sihir, gila dan sebagainya. Kerana apabila sudah menyakiti rasul, sesungguhnya ia telah menyalahi perintah dan tegahan Allah, dan siapa yang mentaati rasul bererti ia mentaati Allah.

Maka orang-orang yang menyakiti Allah dan rasul Nya itu akan dilaknat yakini dihalau dari mendapat rahmat Allah dan dijauhkan dari mendapat kelebihan kurnia Allah semasa di dunia ini sehingga mereka berterusan berada di dalam kesesatan. Dan kesesatan itu pula bakal menjerumuskan merka ke dalam neraka. Kepada mereka ini disediakan seksa yang mendatangkan kehinaan sehingga mereka menjadi benar-benar terhina dan malu serta sentiasa berada dalam kerendahan.






Al Ahzab Ayat 58

وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُبِينًا
Dan orang-orang yang menyakiti orang-orang mu'min dan mu'minat tanpa kesalahan yang mereka perbuat, maka sesungguhnya mereka telah memikul kebohongan dan dosa yang nyata.

Selain menyebutkan larangan menyakiti Rasul, disebutkan juga di sini jangan menyakiti pengikut-pengikutnya dari kalangan orang-orang lelaki dan perempuan yang beriman. Iaitu barangsiapa yang menyakiti mereka dengan melemparkan tuduhan bahwa mereka ada melakukan kesalahan walhal tidak ada buktinya, Sesunguhnya tuduhan yang mereka lemparkan itu adalah dusta, dan perbuatan itu adalah suatu dosa yang terang sekali tidak dapat dimaafkan. Dan pastinya akan dijatuhkan hukuman yang berat ke atasnya.

Orang-orang yang paling banyak terkena ancaman ini adalah orang-orang kafir kepada Allah dan Rasul-Nya, dan kemudian kaum Rafidah. Kaum Rafidah adalah orang-orang yang menfitnah para sahabat dan mencela mereka, padahal Allah sendiri telah membersihkan mereka dari hal tersebut. Kaum Rafidah ini telah menyifatkan para sahabat dengan hal-hal yang bertentangan dengan apa yang diberitakan oleh Allah tentang mereka.

Spertimana yang kita tahu bahwa Allah telah memberitahu bahwa Dia telah redha kepada kaum Muhajirin dan kaum Ansar serta memuji sikap mereka. Akan tetapi, sebaliknya orang-orang yang jahil lagi bodoh itu mencela para sahabat, menfitnah mereka, serta mengata-ngata mereka dengan perkara-perkara yang para sahabat tidak pernah melakukannya salama ini. Tetapi sebenarnya dan pada hakikatnya mereka sendirilah yang terbalik akal sihatnya kerana mencela orang yang terpuji dan memuji pula orang yang tercela.

Diriwayatkan bahawa Abu Daud telah mengatakan, telah menceritakan kepada kami Al-Qa’nabi, telah menceritakan kepada kami Abdul Aziz ibnu Muhammad, dari Al-A'la, dari ayahnya, dari Abu Hurairah, bahwa pernah ditanyakan kepada Rasulullah, "Apakah ghibah itu, wahai Rasulullah? Rasulullah Saw. menjawab: "Bila kamu menyebut-nyebut saudaramu dengan hal-hal yang tidak disukainya.” Ditanyakan lagi, "Bagaimanakah pendapatmu, jika pada saudaraku itu terdapat apa yang kukatakan?" Rasulullah Saw. menjawab, "Jika pada saudaramu itu terdapat apa yang kamu katakan, bererti kamu telah mengumpatnya. Dan bila pada saudaramu itu tidak terdapat apa yang kamu katakan, bererti kamu telah melancarkan tuduhan dusta terhadapnya.”
Hal yang sama telah diriwayatkan oleh Imam Turmuzi, dari Qutaibah, dari Ad-Darawardi, kemudian Imam Turmuzi mengatakan bahwa hadis ini hasan sahih.

Ibnu Abu Hatim mengatakan, telah menceritakan kepada kami Ahmad ibnu Salamah, telah menceritakan kepada kami Abu Kuraib, telah menceritakan kepada kami Mu'awiyah ibnu Hisyam, dari Ammar ibnu Anas, dari Ibnu Abu Mulaikah, dari Aisyah yang mengatakan bahwa Rasulullah Saw. pernah bersabda kepada para sahabatnya: "Riba apakah yang paling parah di sisi Allah?” Mereka menjawab, "Allah dan Rasul-Nya lebih mengetahui.” Rasulullah bersabda, "Riba yang paling berat di sisi Allah ialah menghalalkan kehormatan seorang muslim.” Kemudian Nabi membacakan ayat ini.







Al Ahzab Ayat 59

يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ۚذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ ۗوَكَانَ الَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا
Hai Nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mu'min: "Hendaklah mereka mengulurkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka". Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal, karena itu mereka tidak diganggu. Dan Allah adalah Maha pengampun lagi Maha penyayang.

Sisters yang dikasihi,
Selangkah demi selangkah masyarakat Islam itu ditentukan bentuknya oleh Allah agar ianya berbeza dengan masyarakat jahiliyah. Kini ditunjukkan pula tentang perbezaan cara pakaian perempuan yang menunjukkan adab sopan santun yang tinggi.

Sebelum peraturan ini turun tidaklah jauh beza pakaian perempuan Islam dengan permpuan musyrik. Tidak jauh beza pakaian hamba sahaya perempuan pembantu rumah dengan pakaian perempuan meredeka. Ini kerana di masa itu orang belum mempunyai kelengkapan yang lengkap di dalam rumah mereka sepertimana sekarang. Mereka tidak ada kelengkapan bilik mandi ataupun tandas di dalam rumah mereka. Jadi sekiranya mereka hendak membersihkan diri dan hendak membuang hajat, maka mereka kena keluar mulai malam hari ketempat yang agak tersisih.

Di waktu beginilah maka kesempatan yang baik bagi pemuda-pemuda jahat untuk menganggu. Tak kira samada perempuan merdeka ataupun hamba sahaya. Maka Allah pun turunkan ayat ini.

‘Hai Nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mu'min: "Hendaklah mereka mengulurkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka".
Di dalam ayat ini Allah memerintahkan nabi supaya memerintahkan isteri-isteri nabi dan anak-anaknya yang perempuan , agar kaum perempuan yang beriman yang mengaku sebagai orang Islam janganlah mendedahkan dan memperagakan tubuh badannya di depan orang ramai. Bahkan hendaklah mereka itu melabuhkan pakaian mereka yang dibahasakan di dalam ayat ini sebagai  جَلَابِيبِهِنَّ yang dapat menutupi aurat mereka dengan rapi semasa mereka keluar dari rumah. Ini kerana dengan berpakaian menutup aurat dapatlah dibezakan di antara mereka dengan permpuan-perempuan dariapda golongan hamba sahya.

Dalam hubungan ini Ali ibnu Abu Talhah telah meriwayatkan dari Ibnu Abbas, bahwa Allah memerintahkan kepada kaum wanita yang beriman apabila mereka keluar rumah untuk suatu keperluan, hendaklah mereka menutupi wajah mereka dimulai dari kepala mereka dengan kain jilbab atau tudung dan hanya diperbolehkan menampakkan bahagian matanya saja.

Ibnu Abu Hatim mengatakan, telah menceritakan kepada kami Abu Abdullah Az-Zahrani tentang catatan yang dikirim oleh Abdur Razzaq kepadanya, bahwa telah menceritakan kepada kami Ma'mar, dari Ibnu Khaisam, dari Safiyyah binti Syaibah, dari Ummu Salamah yang menceritakan bahwa ketika ayat ini diturunkan, maka kaum wanita Ansar keluar seakan-akan di atas kepala masing-masing dari mereka ada burung gagaknya kerana sikap mereka yang tenang, sedangkan mereka memakai pakaian yang berwarna hitam.

Kesimpulannya , jika perempuan-perempuan Islam keluar rumah untuk menunaikan sesuatu hajat ataupun untuk pergi bekerja, hendaklah melabuhkan pakaian mereka sekira-kira dapat menutupi tubuh mereka dan kepala mereka. Dan janganlah menayangkan walaupun sedikit dari anggota yang boleh membangkitkan nafsu orang yang memerhatikan mereka, ataupun yang dapat menarik kepada fitnah seperti kepala, dada, lengan, punggung, kaki dan sebagainya.

Tindakan perempuan-perempuan menutup aurat dengan pakiaan yang labuh, tidak singkat, tidak ketat dan tidak membayangkan bentuk tubuh dari sebalik pakaian mereka, adalah menjadi tanda pengenalan tentang keperibadian mereka  sebagai permpuan-perempuan baik, bersopan santun dan bersih dari iffah iaitu kecemaran. Sehingga mereka tidak akan diganggu atau dipermain-mainkan oleh lelaki jalang atau si mata keranjang. Bahkan sebaliknya mereka akan mendapat penghormatan dan penghargaan dari kaum lelaki.

Sebaliknya kaum perempuan yang suka sangat mendedahkan aurat dengan memperlihatkan anggota tubuh yang mempesonakan, sangat mudah mendapat perhatian orang terutama lelaki. Mereka akan lekas menjadi tumpuan pandangan orang. Malah itu menjadi galakan untuk mengusik-usik dan memepermain-mainkan mereka. Mereka akan dijeling, ditertawakan, diejek, akhirnya akan dibuat barang mainan untuk dijadikan santapan nafsu syaitan lelaki yang buas.

Beginilah yang telah berlaku yang dapt disaksikan dalam setiap waktu dan setiap bandar raya. Lebih-lebih lagi di zaman sekarang ini di mana krisis akhlak telah merebak ke mana-mana saja. Ramai yang telah tidak segan silu untuk mendedahkan tubuh badan dan kehormatan mereka dengan menawarkan harga yang murah, sehingga berlakukan kekejian, zina dan jenayah.

Ayat ini merupakan amaran kepada kaum wanita, jangan suka meniru-niru fesyen pakaian yang mendedahkan aurat yang banyak dipamerkan oleh perempuan-perempuan model mahupun artis-artis barat yang kini sudah berjangkit kepada artis tempatan kita.

“Dan Allah adalah Maha pengampun lagi Maha penyayang.”
Allah bersifat pengampun kepada perempuan-perempuan yang dahulunya mendedahkan aurat tetapi kemudian insat untuk memelihara maruah dan kehormatan mereka dengan berpakaian yang menutup aurat. Lagi pula Allah itu maha penyayang dengan menurunkan rahmatNya yang sekian banyak kepada hamba-hambaNya yang mematuhi perintahNya dalam perkara melabuhkan pakaian, sehingga mendapat balasan pahala yang sewajarnya.







Al Ahzab Ayat 60 Hingga 62

لَئِنْ لَمْ يَنْتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَالْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدِينَةِ لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ ثُمَّ لَا يُجَاوِرُونَكَ فِيهَا إِلَّا قَلِيلًا
60 - Sesungguhnya jika tidak berhenti orang-orang munafik, orang-orang yang berpenyakit dalam hatinya dan orang-orang yang menyebarkan kabar bohong di Madinah (dari menyakitimu), niscaya Kami perintahkan kamu (untuk memerangi) mereka, kemudian mereka tidak menjadi tetanggamu (di Madinah) melainkan dalam waktu yang sebentar,

مَلْعُونِينَ ۖأَيْنَمَا ثُقِفُوا أُخِذُوا وَقُتِّلُوا تَقْتِيلًا
61 - dalam keadaan terla`nat. Di mana saja mereka dijumpai, mereka ditangkap dan dibunuh dengan sehebat-hebatnya.

سُنَّةَ الَّهِ فِي الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلُ ۖوَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ الَّهِ تَبْدِيلًا
62 - Sebagai sunnah Allah yang berlaku atas orang-orang yang telah terdahulu sebelum (mu), dan kamu sekali-kali tiada akan mendapati perubahan pada sunnah Allah.

Allah mengancam orang-orang munafik yang selalu mengganggu perkembangan masyarakat Islam yang tumbuh di kota Madinah itu. Terutama sesudah Islam menang menghadapi musuh dari luar, aiitu orang-orang Yahudi selama ini. Meskipun mereka telah mengikat janji akan hidup bersama dengan damai dengan kaum mukmin ketika mula-mula Nabi berhijarah ke Madinah, tetai satu demi satu perkauman Yahudi itu memungkiri janjinya dan menyatakan sikap dengki mereka.

Maka ayat ini merupakan amaran kepada mereka dari Allah iaitu demi sekiranya 3 golongan manusia yang disebutkan di dalam ayat ini tidak memberhentikan perancangan jahat mereka itu, mereka akan dikenakan hukuman yang keras berupa tekanan samada diperangi, dibunuh ataupun dihalau keluar dari kota Madinah dan tidak lagi dibenarkan hidup berjiran.

1 . Orang-orang munafik yang melahirkan iman dan menyembunyikan kekufuran mereka, yang menyakiti Allah dan rasulNya dengan perbuatan keji mereka. Mereka yang dimaksudkan ialah Yahudi dari Bani Qainuqa’. Sesudah kaum muslimin mencapai kemenangan dalam peperangan Badar, ketika kaum muslimin bergembira dan bersyukur, mereka mencemuh dan mengatakan bahwa kemenangan itu tidak ada ertinya. Sebab yang dihadapi ialah yang bodoh yang tidak mengerti ilmu peperangan. Mereka kata, “kalau kamu berhadapan dengan kami satu hari kelak, baru kamu tahu kami siapa.”

2 . Orang-orang yang dipengaruhi penyakit jiwa di dalam hatinya, disebabkan sentiasa melayani kemahuan hawa nafsunya, sehingga menggemari adanya pergaulan bebas dan terdedah kepada kekejian, mengganggu perempuan-perempuan mukmin dan mempengaruhinya agar berbuat curang pula.

Ada seorang permpuan Islam pergi ke pasar Bani Qainuqa’ hendak menjual perhiasannya lalu dia berhenti berteduh di depan sebuah kedai. Dengan tak semena-mena perempuan itu dikerumuni oleh beberapa pemudi Yahudi. Merka ingin hendak mempermainkan perempuan itu dan hendak memegang badannya. Perempuan itu sangat marah. Lalu memekik setinggi-tingginya bercampur marah dan malu dengan perlakuan tidak sopan lelaki-lelaki Yahudi itu. Pekikan perempuan itu didengari oleh seorang pemuda Islam yang lalu di situ. Disentaknya pisau ditikamnya salah seorang dari pemuda Yahudi itu lalu mati. Lalu pemuda-pemuda Yahudi yang lain telah menumbuk pemuda Islam itu pula sehingga mati. Hal ini telah sampai ke pengetahuan Rasululllah. Maka segeralah dikepung benteng pertahanan Yahudi Bani Qainuqa’ itu. Setelah 15 hari di dalam kepungan mereka akhirnya menyerah diri. Dan akhirnya kerana permintaan dari Abdullah bin Ubaiy sebagai pelindung kaum Yahudi maka mereka semua pun diusir dari kota Madinah.  

3 . Orang-orang yang selalu mengacau dan menghasut untuk membenci Nabi Muhammad s.a.w. umpamanya dengan menyebarkan dakyah bahwa Nabi Muhammad bakal dikalahkan, Nabi bakal dihalau dari kota Madinah. Mereka berusaha untuk mendapatkan rahsia pertahanan negara, dan mendapatkan maklumat kekuatan bala tentera, persediaan senjata, dan mereka berpakat untuk memberitahu rahsia itu kepada musuh, dan menghancurkan kekuatan kaum mukmin, serta mengganggu kesejahteraan negara.  

Walau bagaimana pun 3 golongan yang dinyatakan di dalam ayat ini bukanlah bermakna 3 golongan tertentu sahaja. Tiga perangai bukan bererti 3 golongan. Lalu dibahagi-bahagikan orangnya, bahwa si dia ni munafik, si fulan ni bepennyakit jiwa dan si fulanah ini tukang kacau. Tidak. Apa yang mahu ditekankan di sini ialah kesan atau bekas dari ketiga-tiga perangai buruk ini masih terasa meskipun kaum Yahudi di situ telah pun dihapuskan dari Madinah.

Perangai munafik ialah apabila berhadapan mulut mereka manis, sebagai orang yang menyokong. Tetapi kalau berkumpul dengan rakan-rakan sefahaman mereka, kerjanya hanya menyebut yang buruk-buruk saja. Surah al Baqarah dari ayat 8 sehingga ayat 20 telah menghuraikan sifat-sifat orang munafik ini.

Orang-orang yang hatinya ada penyakit, menurut keterangan Ikrimah, seorang Ulamak Tabi’in ialah orangyang fikirannya tidak sihat lagi kerana terlalu mengikutkan nafsu syahwat terhadap perempuan sahaja. Ingatannya siang dan malam hanya kepada permpuan bagaimana untuk melepaskan nafsunya dengan cara berzina. Orang yang semacam inilah yang mengintip perempuan yang keluar setelah hari malam, sehingga terpaksa turun wahyu memerintahkan isteri-isteri nabi dan anak-anak permpuan nabi dan isteri-isteri orang yang beriman supaya memakai jilbab ataupun menurutp aurat mereka kalau hendak keluar rumah, baik siang mahupun malam terlebih lagi.

Ungkapan Al Quran tentang orang ini “orang-orang yang berpenyakit dalam hatinya” adalah ungkapan yang sangat tepat sekali. Ahli psikiatris juga berpendapat bahwa orang semacam ini memang tidak normal lagi. Baik lelaki mahupun perempuan. Telah tumpul otaknya kerana kekuatan tenaga dirinya hanya berkumpul di alat kelamin saja. Orang-orang yang seperti ini boleh menyebabkan kekacauan kepada masyarakat.  

Sementara pengacau-pengacau di Madinah ini pula ialah kaum yang selalu menyiarkan berita-berita buruk keapda orang-orang yang beriman yang akan menggoncangkan hati mereka. Kalau nabi pergi berperang, mereka akan mula menyiarkan khabar palsu bahawa nabi sudah mati di medan perang. Tujuannya untuk membuat kacau bilau pada kaum mukmin. Dan bila keadaan sudah tidak stabil mereka akan menyerang masuk ke Madinah pula.

Maka ketiga-tiga golongan tersebut jika tidak mahu memberhentikan kegiatan mereka ini, pasti Allah akan mengarahkan rasulNya, untuk membasmi musuh-musuh tersebut, samada dengan memeranginya, membunuhnya ataupun menghalau mereka ke luar negeri, sehingga bersihkan kota Madinah itu dari pengaruh mereka.

“Sebagai sunnah Allah’
Maksud sunnah Allah ialah peraturan Allah yang tidak dapat berubah lagi. Maksudnya pembersihan yang dilakukan adalah untuk membasmi kejahatan Yahudi, Kerana sudah ditetapkan Allah bahwa orang-orang munafik ini di setiap zaman tetap akan ada. Mereka ini akan berterusan kufur dan degil sehingga mereka tidak akan mahu untuk kembali menjadi orang baik-baik. Jadi kalau pembersihan tidak dilakukan, sudah pastilah agama dan kekuasan yang telah berdiri akan dihancurkan dari dalam oleh orang-orang yang kononnya setia tetapi sebenarnya munafik.



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.