Sunday, March 22, 2015

Surah Al A'raf Ayat 111 - 130





Al A’raf Ayat 111 Dan 112

قالوا أَرجِه وَأَخاهُ وَأَرسِل فِي المَدائِنِ حاشِرينَ
Mereka berkata: "Tangguhkanlah dia dan saudaranya (daripada dijatuhkan sebarang hukuman) serta utuslah ke bandar-bandar (di merata-rata negeri Mesir untuk) mengumpulkan (ahli-ahli sihir); 111

يَأتوكَ بِكُلِّ ساحِرٍ عَليمٍ
"Yang kelak akan membawa kepadamu segala ahli sihir yang mahir". 112

Inilah rupanya hasil musyawwarah mereka. Mereka kata, kalau perkara ini mereka biarkan saja, pengaruh Nabi Musa nanti akan menjadi bertambah besar, dan Bani Israel akan memberontak, dan mereka semua akan diusir juga akhirnya. Sebab itu harus segera diambil tindakan mengatasi kepintaran sihir Nabi Musa dengan menggunakan sihir juga.

Buat sementara waktu mereka tidak akan mengapa-apakan Nabi Musa, tidak ditangkap atau dibunuh. Pembesar itu akan membiarkan dahulu Nabi Musa dan Nabi Harun sementara mereka akan mengumpulkan semua ahli-ahli sihir yang terkemuka dan pakar lalu didatangkan untuk beradu kekuatan sihir dengan Nabi Musa.

Di dalam ayat 112 dinyatakan  bahwa keputusan beradu kekuatan sihir itu telah menjadi keputusan musyawwarah mereka dan menjadi titah baginda Firaun. Apa yang boleh kita pelajari di dalam situasi ini ialah setiap keputusan yang hendak diambil haruslah dengan bermusyawwarah dahulu. Ini menunjukkan kepada kita bahwa pemerintahan Firaun itu adalah suatu kerajaan yang teratur. Kerana setiap keputusan yang hendak diambil perlulah dengan bermusyawwarah. Firaun tidak boleh tergesa-gesa mengambil keputusan.

Mereka telah memutuskan untuk membiarkan saja Musa dan Harun bebas dan tidak diganggu, kerana mereka pasti  nantinya pengaruh Musa dan Harun akan hilang. Setelah pengaruh mereka hilang dan kebencian orang telah timbul, pada waktu itu Firaun bolehlah mengambil keputusan untuk menangkap, menghukum dan membunuh  mereka tanpa ada bantahan orang ramai.  

Dari ayat ini dapat difahami, bahwa cadangan untuk mengumpulkan semua ahli sihir yang paling mahir yang ada di negeri Mesir pada masa itu, menunjukkan betapa hebatnya mukjizat yang dikurniakan Allah kepada Nabi Musa a.s. sehingga mereka merasa perlu untuk mengumpulkan semua ahli sihir yang pandai untuk melawannya.

Di samping itu, ia juga menunjukkan kebodohan Firaun dan para pengikutnya yang tidak dapat memahami bahwa yang diperlihatkan oleh Nabi Musa kepada mereka hanya anugerah Allah Yang Maha Kuasa. Kerana ketidak fahaman mereka itu, maka mereka mengira ianya sama dengan sihir. Selain itu peristiwa ini juga menunjukkan bahwa salah satu dari sifat-sifat manusia ialah suka menentang bila ia melihat sesuatu yang benar. Sifat inilah yang mendorong Firaun dan para pengikutnya untuk mengumpulkan ahli-ahli sihirnya untuk menentang Nabi Musa a.s. Dan hal inipun terjadi pada orang Arab ketika datangnya Nabi Muhammad saw. untuk menyampaikan wahyu Allah.

Mereka telah cuba untuk menandingi Alquran dengan menciptakan ayat-ayat sebagaimana ayat-ayat Alquran akan tapi semuanya menemui kegagalan belaka kerana mereka tidak mampu untuk menandinginya. Bila kita selidiki motif (pendorong) yang mendorong mereka untuk menentang Rasul dan agama yang dibawanya, tak lain adalah kekhuatiran mereka akan kehilangan pengaruh dan keinginan mereka untuk mempertahankan kedudukan, kekuasaan, kewibawaan dan harta benda. Sebab itulah maka para pembesar Firaun itu berkata kepadanya, bahwa tujuan Nabi Musa tampil menjadi nabi adalah untuk merebut kekuasaan dari tangan Firaun dan mengusirnya dari negerinya. Sikap seperti itu senantiasa wujud sepanjang masa.



Al A’raf Ayat 113 Hingga 116

وَجاءَ السَّحَرَةُ فِرعَونَ قالوا إِنَّ لَنا لَأَجرًا إِن كُنّا نَحنُ الغالِبينَ
Dan datanglah ahli-ahli sihir itu kepada Firaun lalu berkata: "Sungguhkah kami akan beroleh upah, kalau kami dapat mengalahkannya?" (113)

قالَ نَعَم وَإِنَّكُم لَمِنَ المُقَرَّبينَ
Firaun menjawab: "Benar, (kamu akan mendapat upah) dan kamu sesungguhnya (akan menjadi) dari orang-orang yang damping (denganku)".  (114)

قالوا يا موسىٰ إِمّا أَن تُلقِيَ وَإِمّا أَن نَكونَ نَحنُ المُلقينَ
Mereka berkata: "Hai Musa! Engkaukah yang akan mencampakkan (tongkatmu lebih dahulu) atau kamikah yang akan mencampakkan (lebih dahulu)?" (115)

قالَ أَلقوا ۖ فَلَمّا أَلقَوا سَحَروا أَعيُنَ النّاسِ وَاستَرهَبوهُم وَجاءوا بِسِحرٍ عَظيمٍ
Nabi Musa menjawab: "Campakkanlah kamu (dahulu)!" Maka apabila mereka mencampakkan (tongkat-tongkat dan tali masing-masing), mereka menyilap mata orang ramai dan menjadikan orang-orang itu merasa gerun, serta mereka melakukan sihir yang besar (keadaan dan caranya).” (116)

Tak lama setelah Firaun dan pembesar-pembesar kaumnya memerintahkan supaya memanggil tukang-tukang sihir mereka yang pakar dari seluruh Mesir, maka datanglah tukang-tukang sihir tersebut untuk menyahut panggilan Firaun.

Setelah mereka berada di hadapan Firaun, mereka bertanya, “adakah kami akan dapat upah dalam permainan sihir ini? Sesungguhnya kami patut mendapat upah dari tuanku sekiranya kami menang dan dapat mengalahkan Musa.”

Mendengar itu Firaun bersedia menunaikan permintaan mereka lalu berkata, “ya, sudah tentu! Kamu akan menadpat upah yang besar di atas kebolehan yang kamu tunjukkan nanti. Di samping itu, kamu akan menjadi orang-orang yang dekat dengan aku.”

Setelah persiapan bertanding sudah lengkap, tampillah tukang-tukang sihir itu, ada yang membawa tongkat dan ada yang membawa tali pergi mendapatkan Nabi Musa dengan berkata kepadany, “hai Musa! Pilihlah mana yang engkau suka, samada kau terlebih dahulu melemparkan tongkatmu, atau kami yang memulakan melempar tongkat dan tali kami terlebih dahulu.”

Jelas dari kata-kata itu, tukang-tukang sihir menunjukkan bahwa mereka tidak sedikit pun mempunyai rasa takut dan hormat terhadap nabi Musa yang menjadi lawan mereka dalam bermain sihir. Dengan demikian, Nabi Musa telah menjawab dengan mempersilakan mereka terlebih dahulu supaya melemparkan tongkat-tongkat dan tali mereka. Cara yang ditunjukkan oleh Nabi Musa itu bukanlah bererti dia setuju atau menggalakkan supaya mereka bermain sihir. Kerana bermain sihir itu pada hakikatnya adalah dilarang dalam agama.

Tetapi tujuan Nabi Musa ialah untuk memperlihatkan terlebih dahulu kepada umum bahwa sihir itu suatu perkara yang batil dan salah, bukanlah perkara yang hak dan benar. Jadi bila sampai giliran Nabi Musa membalingkan tongkatnya, barulah dia akan menunjukkan kepada semua perkara yang hak dan benar, untuk menggantikan yang batil dan salah itu.

Sejurus kemudian tukang-tukang sihir itu melemparkan tongkat dan tali masing-masing seorang demi seorang, hingga semuanya telah menunjukkan permainannya. Mereka menyilapkan mata orang ramai yang sedang menyaksikan permainan itu, yang menyebabkan mereka ramai yang takut dan cemas. Tongkat dan tali mereka dengan tiba-tiba telah bertukar menjadi ular yang besar-besar, menjalar ke sana ke mari dengan rupa dan bentuk yang sangat hebat lagi menggerunkan.

Dalam pada itu, Nabi Musa juga turut cemas, melihat ular-ular yang besar-besar dan banyak lagi menggerunkan itu. Tetapi kecemasannya itu bukanlah takut kepada sihir mereka, kerana Nabi Musa cukup yakin dengan pertolongan Allah bahawa mereka pasti dapat dikalahkan. nabi Musa berrasa cemas kerana beliau melihat orang ramai dalam ketakutan dan khuatir kalau mereka terpengaruh oleh sihir tersebut sebelum ia sendiri memperlihatkan mukjizatnya.




Al A’raf Ayat 117 Hingga 120

وَأَوحَينا إِلىٰ موسىٰ أَن أَلقِ عَصاكَ ۖ فَإِذا هِيَ تَلقَفُ ما يَأفِكونَ
Dan Kami wahyukan kepada Nabi Musa: "Campakkanlah tongkatmu!" Maka tiba-tiba tongkat itu menelan apa yang mereka pura-pura adakan (dengan sihir mereka). “ (117)

فَوَقَعَ الحَقُّ وَبَطَلَ ما كانوا يَعمَلونَ
Maka sabitlah kebenaran (mukjizat Nabi Musa), dan batalah (sihir) yang mereka telah lakukan.” (118)

فَغُلِبوا هُنالِكَ وَانقَلَبوا صاغِرينَ
Oleh itu, kalahlah Firaun dan Ketua-ketua kaumnya di situ dan kembalilah mereka dengan keadaan yang hina.” (119) 

وَأُلقِيَ السَّحَرَةُ ساجِدينَ
Dan (kemenangan Nabi Musa menjadikan) ahli-ahli sihir itu dengan sendirinya merebahkan diri mereka sujud,” (120)

Alla menceritakan bahwa Nabi Musa kemudian telah diwahyukanNya menerusi Malaikat Jibril yang memberitahu kepada beliau suapaya nabi Musa melemparkan tongkatnya yang mengandungi mukjizat itu. Nabi Musa pun segera melemparkan tongkatnya itu. 

Dan sekonyong-konyongnya tongkat itu telah bertukar menjadi ular yang sangat besar, lebih besar dari ular-ular jelmaan yang ada di situ, lalu menelan semua benda-benda yang disihirkan oleh tukang-tukang sihir itu, yang berupa tali dan tongkat-tongkat mereka. Semuanya licin, tidak ada yang tinggal kecuali ular yang menjelma dari tongkat Nabi Musa itu. Kemudian ular jelmaan Nabi musa itu balik semua menjadi tongkat yang dipegang oleh Nabi Musa seperti sedia kala.

Bila tukang-tukang sihir melihat apa yang berlaku di hadapan mata mereka tadi, mereka sangat takjub. Mereka kagum dengan betapa saktinya tongkat nabi Musa itu dan ianya sungguh luar biasa. Maka yakinlah mereka bahwa tongkat itu bukanlah sihir, dan perkara itu bukanlah boleh dilakukan oleh seorang manusia pun, pastilah itu suatu kudhrat yang datangnya dari langit.

Maka dengan demikian, nyata dan benarlah apa yang dibawa oleh Nabi Musa itu. Dan terhapuslah apa yang mereka kerjakan iaitu perbuatan sihir yang mereka tunjukkan tadi, akhirnya musnah. Ia adalah kerana tukarang-tukang sihir itu berkata, “kalau perkara yang Nabi Musa tunjukkan tadi adalah sihir, sudah tentu tali-tali dan tongkat-tongkat kami masih lagi berada di situ. Tetapi sekarang ini barang-barang itu telah lenyap dan ditelan oleh tongkat Nabi Musa, tentulah ini bukanlah sihir. Ini adalah atas kekuasaan Allah.”

Maka pertandingan melawan tukang-tukang sihir itu berakhir dengan kekalahan di pihak tukang-tukang sihir dan juga Firaun. Bukan saja mereka telah kalah, malah mereka juga telah mengundurkan diri dengan keadaan yang hina.

Akhirnya timbullah keinsafan di dalam hati para tukang-tukang sihir itu. Mereka menyedari bahwa mereka berada di pihak yang salah. Dan mereka telah melihat dengan mata kepala mereka sendiri betapa besarnya kekuasaan dan kudrat Allah. Di samping itu Allah telah membukakan pintu hati mereka untuk beriman dan mempercayai Tuhan. Dengan tidak berlengah lagi mereka semua telah meniarap, mereka sujud menyatakan syukur yang sebesar-besarnya kepada Allah yang telah membukakan pintu hati mereka untuk mengikuti jalan yang lurus.





Al A’raf Ayat 121 dan 122

قالوا آمَنّا بِرَبِّ العالَمينَ
Sambil berkata: "Kami beriman kepada Tuhan sekalian alam.” (121)

رَبِّ موسىٰ وَهارونَ
“"(Iaitu) Tuhan bagi Nabi Musa dan Nabi Harun".”  (122)  

Sambil meniarap tukang-tukang sihir itu semua telah menuturkan kata-kata, “kami beriman dengan Tuhan seru sekalian alam.”

Apabila  Firaun melihatkan keadaan yang tidak disangka-sangka itu, beliau telah menjadi murka. lalu berkata kepada kepada ahli-ahli sihir yang telah beriman itu, “adakah kamu telah menderhakai aku sebagai tuhan kamu?” dan ahli-ahli sihir itu menjawab, “ bahkan Tuhan yang kami imani, ialah Tuhannya Nabi Musa dan nabi Harun.”



Al A’raf Ayat 123 dan 124

قالَ فِرعَونُ آمَنتُم بِهِ قَبلَ أَن آذَنَ لَكُم ۖ إِنَّ هٰذا لَمَكرٌ مَكَرتُموهُ فِي المَدينَةِ لِتُخرِجوا مِنها أَهلَها ۖ فَسَوفَ تَعلَمونَ
“Firaun berkata: "Patutkah kamu beriman kepadanya sebelum aku memberi izin kepada kamu? Sesungguhnya ini adalah perbuatan tipu daya yang kamu lakukan dalam bandar ini kerana kamu hendak mengeluarkan penduduknya dari padanya. Oleh itu, kamu akan mengetahui (akibatnya).” (123)

لَأُقَطِّعَنَّ أَيدِيَكُم وَأَرجُلَكُم مِن خِلافٍ ثُمَّ لَأُصَلِّبَنَّكُم أَجمَعينَ
“"Demi sesungguhnya, aku akan memotong tangan dan kaki kamu dengan bersilang, kemudian aku akan memalang kamu semuanya".  (124)

Allah menceritakan pada saat itu, Firaun telah menjadi sangat murka kerana telah dimalukan oleh ahli-ahli sihir yang diupahnya di depan khalayak ramai. Bertambah marah lagi bila mengetahui yang tukang-tukang sihirnya telah berpaling tadah dan beriman kepada Nabi Musa dan nabi Harun pula. Firaun menuduh pula bahwa ahli-ahli sihir upahannya itu semuanya telah terlebih dahulu berpakat dengan Nabi Musa untuk mengeluarkan dan membebaskan kaum Bani Israel dari perhambaan dan seterusnya merampas kuasa dari Firaun.

Di dalam Surah Taha ayat 71 ada menyebut bahwa Firaun telah menuduh Nabi Musa adalah sebagai guru kepada ahli-ahli sihir upahannya. Itulah tuduhan yang dilemparkan oleh Firaun kepada ahli-ahli sihir upahannya sendiri. Hal yang nyata telah diputar belitkan. Mereka telah dituduh berkhianat, padahal duduk perkara yang sebenarnya bukanlah demikian. Tetapi hanya kerana dia berkuasa, tuduhannya itulah yang dianggap benar.

Lalu Firaun pun segera mengenakan hukuman ke atas ahli-ahli sihir upahannya itu, sebagaimana disebutkan di dalam ayat 124, “pasti aku akan memotong tangan dan kaki kamu dengan berselang, kemudian aku akan salibkan kamu sekalian di tali palang.”

Inilah keputusan Firaun, sebagai hukuman kepada ahli-ahli sihir yang telah menyatakan Iman mereka kepada Allah, Tuhan Semesta Alam di hadapan orang ramai. Mula-mula akan dipotong tangan kaki secara berselang, iaitu kalau dipotong tangan kanan, kaki yang dipotong ialah kaki kiri. Dan kalau dipotong tangan kiri, kaki yang dipotong ialah kaki kanan.

Sudah begitu ngeri keputusan hukuman yang dijatuhkan kepada mereka. Tidak cukup dengan itu, setelah tangan dan kaki dipotong secara berselang, mereka akan disalibkan pula, iaitu digantungkan di atas kayu palang, atau disula. Ini bererti hukuman mati.

Dengan hukuman yang akan diberikan ini, Firaun tentu akan menyangka bahwa mereka akan takut, dan begitu juga dengan seluruh rakyat terutamanya Bani Israel tentu akan takut juga untuk berpaling tadah dari mentaati Firaun. Tetapi Firaun tidak sedar yang dia sedang berhadapan dengan keimanan. Ahli-ahli sihir itu telah bertemu dengan apa yang mereka cari selama hidup ini, iaitu Allah, Tuhan yang sebenar-benarnya. Kalau sudah bertemu, maka tidak ada lagi suatu kekuatan apa pun dalam alam ini yang dapat membelenggu hati seseorang dari beriman. Ini kerana keimanan yang demikian itulah hakikat hidup yang sebenarnya. Oleh sebab itu, ketika Firaun menyatakan hukuman tersebut, tidak ada seorang pun yang gentar dan takut.



 Al A’raf Ayat 125 Dan 126

قالوا إِنّا إِلىٰ رَبِّنا مُنقَلِبونَ
Mereka menjawab: "Sesungguhnya kami (tidak gentar) kerana kepada Tuhan kamilah kembalinya kami (dan kepadaNyalah kami mengharapkan keampunan dan rahmatNya). “ (125)

وَما تَنقِمُ مِنّا إِلّا أَن آمَنّا بِآياتِ رَبِّنا لَمّا جاءَتنا ۚ رَبَّنا أَفرِغ عَلَينا صَبرًا وَتَوَفَّنا مُسلِمينَ
Dan tidaklah engkau (hai Firaun) marah (dan bertindak menyeksa) kami melainkan kerana kami beriman kepada ayat-ayat Tuhan kami, ketika sampainya kepada kami". (Mereka berdoa): "Wahai Tuhan kami, limpahkanlah kesabaran kepada kami, dan matikanlah kami dalam keadaan Islam (berserah bulat-bulat kepadaMu)". (126)

Setelah mendengar ancaman dari Firaun tadi, ahli-ahli sihir itu telah memberikan jawapan yang tegas, bahawa mereka sedikitpun tidak gentar untuk menerima hukuman yang amat kejam itu. Ini kerana keimanan kepada Allah itu, bukanlah semata-mata menimbulkan keberanian menghadapi hidup. Bahkan juga berani mati! Sebab dengan mati itulah seorang mukmin akan bertemu dengan kekasihnya, iaitu Tuhannya. Apatah lagi kalau mati itu syahid kerana keyakinan kepada Tuhannya. Bagi seorang mukmin, itulah mati yang paling mulia. Apalah yang nak ditakutkan kepada mati, padahal segala makhluk di dunia ini semuanya pasti akan mati. Bahkan mati itu pun menjadi suatu kerinduan bagi mereka yang percaya kepada Allah.

Sebelum ahli-ahli sihir itu menjalani hukuman, mereka telah mengeluarkan kata-kata yang amat menusuk hati Firaun yang selama ini belum pernah dibantah oleh sesiapa jua pun. Bahawasanya mereka tahu tentang tujuan Firaun menyeksa mereka adalah semata-mata untuk membalas dendam disebabkan mereka telah beriman dan percaya kepada keterangan-keterangan Allah yang datang kepada mereka. Padahal mereka tidak bersalah sedikitpun kepada Firaun. Dan mereka juga mengatakan supaya Firaun tidak lagi berharap agar mereka akan berbalik kepada Firaun hanya bila mendengar ugutan dan ancaman Firaun itu kerana ia tidak akan mendatangkan faedah langsung dan mereka tidak takut dengan ancaman Firaun itu.

Lalu ahli-ahli sihir itu pun berdoa kepada Allah semoga mereka dikurniakan kesabaran dan keteguhan hati dalam menghadapi segala malapetaka yang tidak diingini, sehingga mereka tidak lagi dapat dipengaruhi oleh rasa gentar dan takut. Kalaupun mereka telah ditakdirkan untuk menghadapi maut, biarlah dimatikan dalam keadaan berserah diri kepada Tuhan, mati dalam agama Islam, iaitu agama Nabi Ibrahim as.

Kalau sudah sampai kepada doa yang demikian bunyinya, tidak ada Firaun lagi. Jiwa yang demikian telah bebas dari dunia. Mereka telah meminta kekuatan kepada Tuhan mereka sendiri, Allah. Tuhan yang pasti akan mereka temui. Setelah mereka berlapang dada dalam kesabaran melalui saat yang sedikit itu, iaitu saat merasai kepedihan dan kesakitan dipotong tangan dan kaki, lalu digantungkan secara dipalang atau disula. Di saat itu, mereka pun mati. Dan setelah mati bebaslah jiwa mereka. Mereka memohon kepada Tuhan agar mati dalam Islam, mati dalam sepenuh penyerahan kepada Allah.

Mati yang sebeginilah yang selalu diingatkan kepada kita kaum muslimin sebagaimana yang tersebut di dalam surah Al Baqarah ayat 132 dan Surah Ali Imran ayat 102 yang petikannya menyebutkan, “...janganlah kamu mati, melainkan di dalam keadaan Islam.”

   


Al A’raf Ayat 127

وَقالَ المَلَأُ مِن قَومِ فِرعَونَ أَتَذَرُ موسىٰ وَقَومَهُ لِيُفسِدوا فِي الأَرضِ وَيَذَرَكَ وَآلِهَتَكَ ۚ قالَ سَنُقَتِّلُ أَبناءَهُم وَنَستَحيي نِساءَهُم وَإِنّا فَوقَهُم قاهِرونَ
Dan berkatalah pula Ketua-ketua dari kaum Firaun: "Adakah engkau (wahai Firaun) hendak membiarkan Musa dan kaumnya untuk melakukan kerosakan di bumi (Mesir) dan meninggalkanmu serta apa-apa yang dipuja olehmu?" Firaun menjawab: "Kita akan membunuh anak-anak lelaki mereka dan kita biarkan hidup anak-anak perempuan mereka, dan kita tetap menguasai (menundukkan) mereka".

Setelah ahli-ahli sihir dihukum dengan kejam, Firaun membiarkan Nabi Musa dan Nabi Harun melanjutkan usaha mereka memimpin kaum Bani Israel. Firaun berkeyakinan bahwa tidak akan ada lagi orang yang berani menentang kuasanya, setelah mereka melihat beberapa orang terkemuka dan ahli pengetahuan sihir telah mendapat hukuman yang sangat kejam.

Namun begitu, sekumpulan orang-orang besar daripada kaum Firaun telah berkata kepada Firaun dengan tujuan menghasut. Mereka berkata, “mengapakah Musa dibiarkan sahaja berleluasa dengan pengikut-pengikutnya dari kaum Bani Israel, untuk membuat kerosakan dan mendatangkan bencana di bumi Mesri?” Mereka menuduh pengikut-pengikut Nabi Musa itu telah mengajak penduduk-penduduk negeri Mesir supaya derhaka kepada Firaun dan meninggalkannya iaitu tidak setia lagi kepadanya dan meninggalkan tuhan Firaun.

Menurut satu riwayat, Firaun itu mempunyai lembu yang disembahnya, dan apabila ia melihat lembu yang cantik disuruhnya pula orang-orang supaya menyembahnya. Itulah sebabnya Samiri telah membuat patung berupa lembu untuk mereka sembah.

Kata As-Suddi, Firaun ada membuat patung untuk kaumnya, dan menyuruh mereka menyembahnya seraya mengatakan ,’sayalah Tuhan kamu dan Tuhan patung ini.’

Pada masa itu Firaun telah mula sedar yang Musa tidak mudah dikalahkan atau dilawan dengan kekerasan, kerana Nabi Musa cukup kuat, sebab mempunyai mukjizat yang dapat mempertahankan dirinya dari sebarang gangguan dan ancaman.

Jadi terpaksalah Firaun membiarkannya dahulu. Tetapi kerana pembesar-pembesar kaumnya mendesak, ia pun mengatakan, ‘Tak ada jalan lain untuk melemahkan Musa melainkan mestilah kaumnya dimusnahkan terlebih dahulu. Iaitu anak-anak lelaki mereka dibunuh dan yang perempuan dibiarkan hidup sehingga nanti Musa tidak akan mempunyai pengaruh lagi.’

Tindakan Firaun ini samalah dengan tindakan yang dilakukannya dahulu terhadap kaum Bani Israel pada zaman kelahiran Nabi Musa. Dan dengan tindakannya ini, Firaun berbangga kononnya mempunyai kuasa penuh yang tidak dapat dikalahkan oleh sesiapa pun jua.





Al A’raf Ayat 128

قالَ موسىٰ لِقَومِهِ استَعينوا بِاللَّهِ وَاصبِروا ۖ إِنَّ الأَرضَ لِلَّهِ يورِثُها مَن يَشاءُ مِن عِبادِهِ ۖ وَالعاقِبَةُ لِلمُتَّقينَ
(Pengikut-pengikut Nabi Musa merayu, lalu) Musa berkata kepada kaumnya: "Mintalah pertolongan kepada Allah dan bersabarlah, sesungguhnya bumi ini kepunyaan Allah, diwariskannya kepada sesiapa yang dikehendakiNya dari hamba-hambaNya; dan kesudahan yang baik adalah bagi orang-orang yang bertaqwa".

Di dalam ayat terdahulu kita telah fahami bahwa para ahli sihir yang telah beriman kepada Nabi Musa semuanya telah dipotong tangan dan kaki secara bersilang dan kemudiannya telah disalib di kayu palang. Dan setelah itu para pengikut Nabi Musa telah diancam pula dengan mengurangkan kaum lelaki dari Bani Israel iaitu dengan membunuh semua bayi lelaki dan membiarkan saja bayi perempuan dengan tujuan supaya nabi Musa tidak mempunyai keturunan.

Para pengikut nabi Musa telah pergi merayu kepada Nabi Musa tentang apa yang telah mereka deritai. Nabi Musa telah menjawab dengan meyuruh kaumnya supaya meminta pertolongan Allah dari bahaya ancaman Firaun yang telah menyebabkan mereka ditimpa malapetaka. Kerana Allah jualah yang sanggup memberikan pertolonganNya kepada mereka.

Kemudian Nabi Musa menghiburkan hati mereka untuk meringankan penderitaan mereka dengan berkata, yang sesungguhnya bumi ini adalah milik Allah. Maksudnya bahawa bumi Mesir di mana kaum Bani Israel tinggal ini, yang telah dianggap oleh Firaun bahwa penduduk Mesir hanyalah menumpang harta benda Firaun, adalah sebenarnya kepunyaan Allah.

Allah berkuasa untuk mempusakakannya kepada sesiapa saja yang Allah kehendaki. Bukanlah bumi Mesir itu di khaskan kepada Firaun saja yang selama ini kerjanya hanya menindas kaum Bani Israel dan melakukan kekejaman ke atas mereka. Allah tidak akan membiarkan Firaun itu terus menerus melakukan kekejaman ke atas Bani Israel dengan sewenang-wenangnya. Bahkan Allah pasti akan memusnahkan Firaun bersama kaumnya dan kemudiannya kaum Bani Israel pula akan diberi warisan bumi Palestin yang dijanjikan kepada mereka untuk mereka perintah di sana.

Lalu untuk itu, Nabi Musa telah menggesa kaum Bani Israel untuk tetap bertakwa dan terus bersabar. Kerana mereka akan menerima kesudahan yang baik, yang berupa kemenangan dalam perjuangan menentang musuh, atau pun berupa syurga yang disediakan di akhirat kelak.




Al A’raf Ayat 129

قالوا أوذينا مِن قَبلِ أَن تَأتِيَنا وَمِن بَعدِ ما جِئتَنا ۚ قالَ عَسىٰ رَبُّكُم أَن يُهلِكَ عَدُوَّكُم وَيَستَخلِفَكُم فِي الأَرضِ فَيَنظُرَ كَيفَ تَعمَلونَ
Mereka berkata: "Kami telah dianiaya dan diperhambakan (oleh Firaun) sebelum engkau datang kepada kami dan sesudah engkau datang kepada kami". Nabi Musa menjawab: "Mudah-mudahan Tuhan kamu akan membinasakan musuh kamu dan menjadikan kamu khalifah di bumi, kemudian Ia akan memerhati bagaimana pula perbuatan kamu?"

Ibnu Abbas membuat taksiran bahawa pada masa itu Nabi Musa mempunyai pengikut yang berjumlah 600 ribu orang. Setelah Nabi Musa menasihati dan memujuk kaumnya agar sentiasa bertakwa dan bersabar, kemudiannya nabi Musa telah memberi jaminan tentang nasib mereka yang baik di kemudian hari kelak sekiranya mereka kekal bertakwa dan bersabar.

Sebenarnya kaum Bani Israel itu telah lama dijajah oleh Firaun dan ditindas oleh rakyat negeri Mesir. Mereka dijadikan hamba abdi, dipaksa menjadi buruh kasar untuk membina bermacam-mcam bangunan, benteng, istana dan sebagainya.

Mereka dipaksa juga membayar ufti atau cukai, dan tindakan yang paling kejam ialah membunuh anak-anak lelaki mereka dan ini dilakukan sebanyak dua kali oleh Firaun. Pertama kali semasa Nabi Musa dilahirkan dan kedua kali adalah semasa Nabi Musa diutus menjadi rasul. Ancaman untuk membunuh byi lelaki itu amatlah ditakuti oleh kaum bani Israel. Maka sebab itulah mereka pergi merayu kepada Nabi Musa dan bertanya, sampai bilakah mereka harus menanggung penderitaan seperti ini.

Nabi Musa masih terus memujuk kaumnya sambil beliau mendoakan supaya Allah membinasakan musuh mereka iaitu Firaun dan orang-orangnya. Dan mudah-mudahan mereka kelak akan dikurniakan kekuasaan untuk memerintah di muka bumi. Maksudnya sesudah Firaun tenggelam di dasar laut maka dapatlah kaum Bani Israel itu hidup aman di bumi Mesir. Ataupun mereka lari dari negeri Mesir itu ke negeri Palestin dan memerintah pula negeri itu.

Nabi Musa juga memberitahu kaumnya bahawa sekiranya mereka berjaya lari ke Palestin dan memerintah negeri itu, adakah mereka akan merasa bersyukur ataupun sebaliknya. Adakah mereka dapat melakukan kebaikan di bumi itu atau sebaliknya melakukan kerosakan? Kelak mereka akan diberi balasan di dunia dan di akhirat, dan balasan tersebut adalah bergantung kepada apa yang mereka kerjakan. Sesungguhnya Allah maha Memerhati.




Al A’raf Ayat 130

وَلَقَد أَخَذنا آلَ فِرعَونَ بِالسِّنينَ وَنَقصٍ مِنَ الثَّمَراتِ لَعَلَّهُم يَذَّكَّرونَ
Dan sesungguhnya Kami telah menimpakan Firaun dan kaumnya dengan musim kemarau dan kekurangan buah-buahan, supaya mereka insaf mengambil pelajaran.

Doa Nabi Musa akhirnya diperkenankan Allah. Maka mulalah datang malapetaka yang pertama yang mengakibatkan kebinasaan ke atas penduduk negeri Mesir. Kerana mereka menentang seruannya dan mengingkari kerasulan Nabi Musa. Bumi Mesir telah didatangi musim kemarau, iaitu hujan tidak turun, tanam tanaman tidak menjadi, dan buah-buahan sebagai hasil negeri yang sangat diperlukan telah berkurangan. Ini menyebabkan penduduk samada di desa atau di kota berkeluh kesah kerana menghadapi bahaya kelaparan.

Malapetaka ini telah diturunkan oleh Allah tujuannya supaya menusia yang ditimpa olehnya menjadi sedar dan insaf serta mengambil pengajaran dari kesalahan-kesalahan yang mereka lakukan atau dari dosa-dosa yang mereka kerjakan lalu meninggalkan segala kejahatan dan melakukan kebaikan.

Sesungguhnya kesusahan hidup dan penderitaan itu dapat melembutkan hati yang keras agar mengingat Tuhan, dan melenturkan hati yang keras agar mengingat Allah. 




No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.