Wednesday, March 25, 2015

Surah Al A'raf Ayat 150 - 170





Al A’raf Ayat 150

وَلَمّا رَجَعَ موسىٰ إِلىٰ قَومِهِ غَضبانَ أَسِفًا قالَ بِئسَما خَلَفتُموني مِن بَعدي ۖ أَعَجِلتُم أَمرَ رَبِّكُم ۖ وَأَلقَى الأَلواحَ وَأَخَذَ بِرَأسِ أَخيهِ يَجُرُّهُ إِلَيهِ ۚ قالَ ابنَ أُمَّ إِنَّ القَومَ استَضعَفوني وَكادوا يَقتُلونَني فَلا تُشمِت بِيَ الأَعداءَ وَلا تَجعَلني مَعَ القَومِ الظّالِمينَ
Dan apabila Nabi Musa kembali kepada kaumnya dengan marah dan dukacita, berkatalah ia: "Amatlah buruknya apa yang telah kamu lakukan sepeninggalanku; mengapa kamu terburu-buru (tidak menunggu) perintah Tuhan kamu?" Dan ia meletakkan Lauh-lauh (yang mengandungi tulisan Taurat) itu serta ia memegang (rambut) kepala saudaranya (Nabi Harun) sambil menariknya kepadanya. Nabi Harun berkata: "Wahai anak ibuku! Sesungguhnya kaum (Bani Israil) memandangku lemah dan nyaris-nyaris mereka membunuhku (ketika aku melarang mereka); oleh itu, janganlah engkau menjadikan musuh bergembira melihat (tempelakmu) terhadapku, dan janganlah engkau jadikan daku termasuk dalam golongan orang-orang yang zalim".

Menurut satu riwayat dari Ibnu Abbas, kekacauan itu terjadi dan ditimbulkan oleh Samiri pada hari tambahan 10 hari pertemuan Nabi Musa menghadap Allah. Menurut satu riwayat lagi, setelah selesai Samiri membuat patung anak sapi itu, dia pun berkata kepada kaum Bani Israel yang bodoh itu, inilah tuhan kamu dan tuhan Nabi Musa. Sudah satu bulan ditunggu tidak juga ia pulang, tentu Musa sudah mati.

Di dalam Surah Taha ayat 85, diterangkan bahwa Allah sendirilah yang memberi kepada Musa bahwa sepeninggalan Nabi Musa menghadap Allah nanti, akan berlaku suatu ujian ke atas kaum Bani Israel, dan mereka telah disesatkan oleh Samiri. Allah berfirman :
“(Setelah selesainya urusan itu) maka Allah berfirman kepada Nabi Musa: "Sesungguhnya Kami telah mengenakan kaummu satu fitnah ujian sepeninggalanmu, dan mereka telah disesatkan oleh Samiri" (Taha : 85)

Mendengar keterangan yang demikian dari Allah, Nabi Musa pun bergegas kembali kepada kaumnya dengan perasaan marah dan hiba hati. Marah pada kelemahan sikap saudaranya Nabi Harun dan hiba hati mengingat begitu bersusah payah dan jerit perih dia cuba menuntun kaumnya mengikuti jalan yang benar,  namun ajarannya tetap disesatkan orang juga. Jadi sebelum sampai ke bawah bukit, Allah sendiri yang telah memberitahu kepada Nabi Musa akan perubahan suasana sesudah sepeninggalan beliau.

Maka sesudah sampai kepada kaumnya, kemarahannya itulah yang terus dia sampaikan. ‘Buruk sekali perbuatan kamu sebagai penggantiku sepeninggalan aku pergi.’ Jadi kemarahannnya itu telah dilepaskan kepada Nabi Harun yang bertanggungjawab menjaga kaum Bani Israel. ‘Apakah patut kamu mendahului perintah Tuhan kamu?’ maksudnya bukankah sebelum Nabi Musa pergi, beliau telah meninggalkan pesan, supaya menunggu beliau kembali dengan sabar, sampai beliau pulang membawa perintah Allah. ‘sekarang sebelum aku pulang kamu semua telah membuat peraturan sendiri mendahului Allah. Sekarang sebelum aku pulang kamu katakan aku telah mati? sampai kamu buatkan berhala yang selama ini telah pun aku peringatkan akan kebodohan perbuatan itu?’

Batu Luh ditangan Nabi Musa, dilemparkannya lalu ditariknya rambut dan janggut Nabi Harun, sepertimana yang diceritakan di dalam Surah Taha, ayat 94, Allah berfirman yang maksudnya;
“Nabi Harun menjawab: "Wahai anak ibuku! Janganlah engkau meragut janggutku dan janganlah menarik (rambut) kepalaku. Sesungguhnya aku takut bahawa engkau akan berkata kepadaku: ` Engkau telah memecah-belahkan kaum Bani lsrail sesama sendiri, dan engkau tidak berhati-hati mengambil berat pesananku! “

Di sinilah terserlahnya keperibadian Nabi Musa yang gagah perkasa itu apabila dia sudah marah, yang di waktu mudanya dahulu, dengan sekali tinju  saja beliau berupaya mematikan orang, dan dengan sekali angkat saja beliau dapat mengalihkan batu yang berat untuk membuka perigi yang sepatutnya batu itu hanyalah berupaya diangkat oleh empat orang. Orang yang berperawakan begini, sememangnyalah tidak boleh ditentang.Nabi Harun yang lemah lembut sifatnya sangat mengerti akan tabiat saudaranya itu. Sebab itu setelah rambut dan jangggutnya ditarik oleh Nabi Musa, beliau membiarkan saja supaya keadaan tidak menjadi lebih merbahaya.

Setelah habis gelora marah, barulah Nabi Harun pun berkata, iaitu kata-kata yang dapat menyinggung perasaan halus yang tersembunyi di dalam jiwa Nabi Musa. Kata beliau kepada Nabi Musa, “Wahai anak ibuku, Sesungguhnya kaum itu memandangku lemah dan nyaris mereka membunuhku. Sebab itu janganlah engkau gembirakan musuh terhadap aku, dan janganlah engkau masukkan daku bersama kaum yang zalim.”

Mula-mula disebutkannya kata-kata yang dapat menyinggung perasaan halus Nabi Musa, orang yang bertabiat lekas marah tetap lekas pula sejuknya bila tidak ditentang. Dipanggilnya wahai anak ibuku, lebih mendalam dan terserlah kasih sayangnya daripada dia katakan wahai adik kandungku. Dengan panggilan itu saja pun sudah membuatkan kemarahan Nabi Musa surut. Jadi mudahlah untuk Nabi Harun melanjutkan kata-kata.   

Lalu Nabi Harun pun menerangkan duduk perkara yang sebenarnya bahwa segala daya upaya sudah dia halang dan larang mereka. Tetapi oleh kerana beliau bukanlah orang yang gagah perkasa sepertimana Nabi Musa, maka sedikitpun kaum Bani Israel itu tidak merasa gentar akan dirinya. Malah mengancam untuk membunuh Nabi Harun pula. Dan Nabi harun juga menyatakan kekesalan kerana perbuatan Nabi Musa yang menarik janggut dan rambutnya di depan kaum bani Israel itu. Kerana perlakuan itu akan menyebabkan kegembiraan di pihak musuh. Ini kerana sejak Samiri mengancam hendak membunuh Nabi Harun, jelaslah kini bahwa mereka memusuhi Nabi Harun. Dan Nabi Harun mengingatkan juga kepada Nabi Musa, janganlah Nabi Musa menuduhnya atau menggolongkan ia ke dalam perbuatan yang telah melanggar ketentuan Allah itu. Kerana Nabi Harun tidak pernah mengingkari perintah Nabi Musa dan tidak juga mencampuri ataupun bersetuju dengan perbuatan kaum Bani Israel itu. Namun Nabi Harun mengakui bahwa dia tidaklah mempunyai kekuatan dan wibawa sepertimana Nabi Musa.

Mendengar jawapan yang demikian menusuk perasaan dari saudara kandungnya itu, maka surutlah kemarahan Nabi Musa terhadap Nabi Harun dan menyesallah ia ke atas kemarahannya yang meluap-luap tadi.  





Al A’raf Ayat 151

قالَ رَبِّ اغفِر لي وَلِأَخي وَأَدخِلنا في رَحمَتِكَ ۖ وَأَنتَ أَرحَمُ الرّاحِمينَ
Nabi Musa berdoa dengan berkata: "Wahai Tuhanku, ampunkanlah bagiku dan bagi saudaraku, dan masukkanlah kami ke dalam rahmatMu, kerana Engkaulah sahaja Yang Maha Mengasihani dari segala yang lain mengasihani".

Mendengar jawaban Nabi Harun itu lembutlah hati Nabi Musa, dan beliau pun berkata sambil berdoa: "Wahai Tuhanku, ampunilah aku terhadap perbuatanku yang terlalu kasar terhadap saudaraku, baik berupa perkataan mahupun berupa perbuatan, dan ampunilah segala kelemahan-kelemanan saudaraku sebagai wakil dan penggantiku dalam bertindak terhadap orang-orang yang sesat itu. Wahai Tuhanku, masukkanlah kami ke dalam rahmat-Mu yang luas dan Engkaulah Tuhan Yang Maha Pengasih."

Dengan doa Nabi Musa itu hilanglah harapan-harapan orang yang menginginkan terjadinya perpecahan antara nabi Musa dan Nabi Harun, dan orang-orang yang menginginkan agar Nabi Musa bertindak keras terhadap saudaranya Nabi Harun itu.

Ayat ini dengan tegas menyatakan bahwa Nabi Harun tidak terlibat sedikit pun dalam perbuatan kaumnya yang menyembah anak sapi sesuai dengan pengakuannya kepada Nabi Musa itu.




Al A;raf Ayat 152

إِنَّ الَّذينَ اتَّخَذُوا العِجلَ سَيَنالُهُم غَضَبٌ مِن رَبِّهِم وَذِلَّةٌ فِي الحَياةِ الدُّنيا ۚ وَكَذٰلِكَ نَجزِي المُفتَرينَ
Sesungguhnya orang-orang yang menyembah (patung) anak lembu itu, akan ditimpa kemurkaan dari Tuhan mereka dan kehinaan dalam kehidupan dunia. Dan demikianlah kami membalas orang-orang yang mengada-adakan perkara yang tidak benar.

Pada ayat ini Allah swt. menegaskan bahawa semua orang dari Bani Israil yang telah menyembah patung anak sapi, seperti Samiri dan pengikut-pengikutnya, dan yang tidak mahu bertaubat kepada Allah swt., nantinya kelak akan mendapatkan kemurkaan Allah swt.  Dan bila kemurkaan Allah telah datang, kehinaanlah yang akan menimpa mereka, kerana mereka telah terlepas dari pimpinan yang sebenarnya.

Di dalam surah Al Baqarah telah diterangkan bahawa kaum Bani Israel yang ingin bertaubat, mereka harus membunuh diri mereka sendiri dan Samiri diusir, dibuang, tidak boleh bertemu dengan manusia lagi.

Menurut sebahagian ahli tafsir bahwa kalimat "Demikian kami memberi balasan kepada orang-orang yang membuat kebohongan" dalam ayat ini ditujukan kepada Nabi Muhammad saw. sebagai peringatan bagi orang-orang Yahudi yang berada di sekitar Madinah waktu itu. Akibat sikap dan tindak-tanduk mereka (kaum Yahudi) kepada Nabi Musa dahulu. Seandainya orang Yahudi di sekitar Madinah tetap bersikap demikian, tidak mahu mengikuti Rasulullah saw. dengan seruannya, maka mereka akan mendapat kebinasaan dan kehinaan di dunia dan di akhirat dan tentu saja mereka akan mendapat azab yang pedih.

Menganut salah satu dari kedua pendapat ini tidaklah menyalahi jiwa ayat kerana salah satu tujuan pendapat ini adalah untuk menyebutkan kisah umat-umat yang dahulu sebagai tamsil dan ibarat bagi generasi yang akan datang kemudian semoga kesalahan yang pernah dilakukan oleh orang-orang dahulu itu tidak terulang oleh generasi yang akan datang kemudian.

Dalam ayat ini juga Allah mengingatkan bahwa seperti pembalasan yang tersebut dalam ayat ini, Allah memberikan pembalasan kepada mereka yang mengada-adakan kedustaan terhadap Allah. Diriwayatkan dari Abu Qatadah, ia berkata: Ayat ini tidak hanya mengenai Bani Israil pada waktu Nabi Musa saja. tetapi mengenai segala orang yang mengadakan kedustaan terhadap Allah swt.





Al A’raf Ayat 153

وَالَّذينَ عَمِلُوا السَّيِّئَاتِ ثُمَّ تابوا مِن بَعدِها وَآمَنوا إِنَّ رَبَّكَ مِن بَعدِها لَغَفورٌ رَحيمٌ
Dan orang-orang yang melakukan kejahatan kemudian mereka bertaubat sesudah itu dan beriman, (maka) sesungguhnya Tuhanmu sesudah itu Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. “

Allah menjelaskan dalam ayat ini, bahwasanya orang-orang yang melakukan kejahatan, samada kejahatan itu berupa maksiat yang mengandungi dosa yang kecil atau dosa yang besar sekalipun sampai ke peringkat kufur umpamanya, tetapi apabila selepas melakukan kejahatan itu mereka lalu bertaubat kepada Allah, iaitu menyesali perbuatannya dan berjanji tidak akan mengulanginya lagi, dan seterusnya beriman pula kepada Allah dengan sebenar-benar iman, iaitu mengesakan Allah dan tidak menyekutukan Allah, pasti Allah akan menerima taubatnya dan mengampunkan dosanya.

Sesungguhnya Tuhan engkau ya Muhammad, atau Tuhan engkau wahai orang-orang yang bertaubat, adalah sememangnya Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. Allah bersedia mengampunkan dosa-dosa mereka, wahai pendosa.

Ayat ini merupakan dorongan kepada orang-orang yang berdosa supaya mereka lekas-lekaslah bertaubat dan meminta ampun akan kesalahannya kepada Allah, kerana bertaubat itu adalah merupakan peluang yang paling besar dan paling berharga kepada mereka untuk menyelamatkan diri dari seksa di akhirat.




Al A’raf Ayat 154

وَلَمّا سَكَتَ عَن موسَى الغَضَبُ أَخَذَ الأَلواحَ ۖ وَفي نُسخَتِها هُدًى وَرَحمَةٌ لِلَّذينَ هُم لِرَبِّهِم يَرهَبونَ
Dan apabila kemarahan Nabi Musa itu reda, dia pun mengambil Lauh-lauh Taurat itu yang dalam naskhahnya terkandung petunjuk dan rahmat, bagi orang-orang yang bersungguh-sungguh takut kepada Tuhan mereka (daripada melanggar perintahNya).

Maka setelah Nabi Musa reda dari kemarahan, telah kembali tenang, maka Nabi Musa pun mengutip semula luh-luh batu yang dilemparkannya tadi. Luh-luh batu tersebut telah dilemparkan Nabi Musa seketika beliau sedang marah. Dan setelah marahnya reda, beliau telah memohon ampun kepada Allah, beliau kutip kembali luh-luh tersebut.

Pada luh-luh batu tersebut mengandungi petunjuk dan rahmat dari Allah. Dan Nabi Musa pun mulailah dengan perjuangan yang baru, dengan menggunakan luh-luh batu yang ada di dalam tangannya itu yang diberikan terus oleh Allah kepada beliau di Gunung Tursina.





Al A’raf Ayat 155

وَاختارَ موسىٰ قَومَهُ سَبعينَ رَجُلًا لِميقاتِنا ۖ فَلَمّا أَخَذَتهُمُ الرَّجفَةُ قالَ رَبِّ لَو شِئتَ أَهلَكتَهُم مِن قَبلُ وَإِيّايَ ۖ أَتُهلِكُنا بِما فَعَلَ السُّفَهاءُ مِنّا ۖ إِن هِيَ إِلّا فِتنَتُكَ تُضِلُّ بِها مَن تَشاءُ وَتَهدي مَن تَشاءُ ۖ أَنتَ وَلِيُّنا فَاغفِر لَنا وَارحَمنا ۖ وَأَنتَ خَيرُ الغافِرينَ
Dan Nabi Musa memilih tujuh puluh orang lelaki dari kaumnya (untuk di bawa bersama ke Gunung Tursina) pada waktu yang telah kami tentukan. Maka ketika mereka digegar oleh gempa, Nabi Musa merayu dengan berkata: "Wahai Tuhanku! Jika Engkau kehendaki, Engkau boleh binasakan mereka bersama-sama denganku sebelum ini. Adakah Engkau hendak membinasakan kami disebabkan apa yang telah dilakukan oleh orang-orang yang bodoh di antara kami? (Apa yang mereka telah lakukan) itu hanyalah cubaanMu. Dengan cubaan itu Engkau sesatkan sesiapa yang Engkau kehendaki dan Engkau beri petunjuk kepada sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkau jualah Pelindung kami; oleh itu ampunkanlah kami dan berilah rahmat kepada kami, kerana Engkau jualah sebaik-baik Pemberi ampun.

Diceritakan dalam ayat ini setelah dijalankan semua hukuman membunuh diri ke atas mereka yang bersalah dan Samiri pun telah dibuang jauh, maka Nabi Musa pun bermohonlah kepada Allah untuk menghadap. Beliau akan menghadap bersama-sama dengan 70 orang tua-tua dari pembesar kaum Bani Israel  yang bertanggungjawab mengakibatkan kekacauan. Permohonan itu dikabulkan oleh Allah dan lalu ditentukanlah waktu untuk menghadap. Maka Nabi Musa pun bawalah 70 orang ini mendaki Gunung Tursina.

Di sini ada para ahli tafsir berbeza pendapat: tentang bilakah Allah telah memerintahkan kepada Nabi Musa a.s. untuk pergi ke bukit Tursina bersama 70 orang pilihan dari Bani Israil itu. Apakah setelah mereka menyembah patung anak sapi dengan maksud menyatakan taubat kepada Allah atau sama waktunya dengan waktu memohon kepada Allah agar Dia memperlihatkan diri-Nya dengan jelas.

Jika dilihat susunan ayat dan urutan kisah Nabi Musa a.s. dalam surah Al-A`raf ini dapat diambil kesimpulan bahawa pemergian Nabi Musa bersama 70 orang pilihan ini adalah setelah Bani Israil menyembah patung anak sapi.

Maka berangkatlah Nabi Musa a.s. bersama 70 orang pilihan menuju tempat yang telah ditentukan. Maka tatkala mereka digoncang oleh  gempa bumi yang disebabkan petir (halilintar) yang amat dahsyat,Nabi Musa pun berdoa kepada Allah : "Ya Tuhanku, sesungguhnya kalau memang telah ada maksud Engkau hendak membinasakan mereka, maka aku mengharap agar Engkau membinasakan mereka sebelum mereka pergi bersamaku ke tempat ini, dan supaya Engkau membinasakan aku pula sehingga aku tidak menghadapi kesulitan yang seperti ini yang memberi kesempatan bagi mereka untuk mencela dan menuduhku bahawa aku telah membawa orang-orang pilihan ke tempat ini untuk dibinasakan. Maka oleh kerana Engkau tidak membinasakan mereka sebelum mereka aku bawa bersamaku ke sini, maka janganlah mereka Engkau binasakan sekarang sesudah aku bawa ke mari."

Dalam ayat ini diterangkan mengapa pembesar kaum Bani Israil pilihan itu diazab Allah swt. dengan petir yang dahsyat. Pada firman Allah yang lain dijelaskan sebab-sebabnya mereka disambar petir dan akibat yang mereka alami sebagaimana firman-Nya:
“Dan (ingatlah) ketika kamu berkata: "Hai Musa, kami tidak akan beriman kepadamu sebelum kami melihat Allah dengan terang." Kerana itu kamu disambar halilintar sedang kamu menyaksikannya. Setelah itu Kami bangkitkan kamu setelah kamu mati supaya kamu bersyukur."
(Q.S Al Baqarah: 55-56)

Tetapi dalam Perjanjian Lama diterangkan bahwa Bani Israil yang menyembah berhala itu ialah kaum Bani Israil yang 70 orang pilihan bersama-sama dengan Nabi Harun. Perbuatan menyembah berhala itu mereka lakukan sewaktu berada di bukit Tursina di waktu Nabi Musa menghadap Allah.

Dalam kitab bilangan 16:20-25, disebutkan tentang keingkaran dan kedurhakaan Bani Israil terhadap Nabi Musa, lalu mereka diazab Allah dengan membelah bumi, mereka masuk ke dalam belahan bumi itu dan terkubur. Sedangkan Bani Israil yang sempat lari, mereka dibakar oleh sambaran api.

Selanjutnya Nabi Musa memohon kepada Allah swt.: "Janganlah Engkau ya Tuhan membinasakan kami disebabkan perbuatan yang dilakukan oleh orang-orang yang kurang akal yang meminta agar dapat melihat Engkau."

Allah swt. menerangkan bahwa semuanya itu merupakan cubaan dari Allah terhadap mereka. Tetapi mereka tidak tahan dan tidak kuat menghadapi cubaan itu sehingga mereka tetap mendesak Nabi Musa agar Tuhan memperlihatkan zat-Nya kepada mereka. Kerana tindakan mereka itulah mereka diazab dengan petir (halilintar) sehingga mereka mati semua. Kemudian Allah menghidupkan mereka kembali agar mereka bertaubat dan bersyukur terhadap nikmat Allah yang telah dilimpahkan-Nya kepada mereka. Cubaan itu merupakan ujian Tuhan kepada hamba-hamba-Nya, dengan cubaan itu akan sesatlah orang-orang yang tidak kuat imannya, dan dengan cubaan itu pula Dia memberi petunjuk kepada hamba-Nya yang kuat imannya.

Selanjutnya Nabi Musa berdoa: "Wahai Tuhan kami, Engkaulah yang mengurus segala urusan kami, mengawasi segala apa yang kami kerjakan, maka ampunilah kami terhadap segala perbuatan dan tindakan kami yang mengakibatkan azab bagi kami. Berilah rahmat kepada kami, kerana Engkaulah sebaik-baik Pemberi rahmat dan Pemberi ampun. Hanya Engkaulah yang mengampuni segala dosa dan memaafkan segala kesalahan kami. Mengampuni dan memaafkan itu bukanlah kerana sesuatu maksud tertentu, tetapi semata-mata kerana sifat-Mu Yang Maha Pengampun lagi Maha Pemaaf."




Al A’raf Ayat 156

وَاكتُب لَنا في هٰذِهِ الدُّنيا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ إِنّا هُدنا إِلَيكَ ۚ قالَ عَذابي أُصيبُ بِهِ مَن أَشاءُ ۖ وَرَحمَتي وَسِعَت كُلَّ شَيءٍ ۚ فَسَأَكتُبُها لِلَّذينَ يَتَّقونَ وَيُؤتونَ الزَّكاةَ وَالَّذينَ هُم بِآياتِنا يُؤمِنونَ
"Dan tetapkanlah untuk Kami kebaikan dalam dunia ini dan juga di akhirat, sesungguhnya kami kembali (bertaubat) kepadaMu". Allah berfirman: "AzabKu akan Aku timpakan kepada sesiapa yang Aku kehendaki, dan rahmatKu meliputi tiap-tiap sesuatu; maka Aku akan menentukannya bagi orang-orang yang bertaqwa, dan yang memberi zakat, serta orang-orang yang beriman kepada ayat-ayat Kami.

Selanjutnya Nabi Musa berdoa: "Berilah kami kebajikan di dunia, yaitu sehat jasmani dan rohani, diberi keturunan yang dapat merupakan sambungan hidup dan penyambung cita-cita, diberi kehidupan dalam keluarga yang diliputi oleh rasa kasih sayang, dianugerahi rezeki yang halal, serta taufik dan hidayah sehingga bahagia pula hidup di akhirat. Sesungguhnya kami berdoa dan bertaubat kepada Engkau, kami berjanji tidak akan melakukan perbuatan-perbuatan terlarang dan kami kembali kepada iman yang sebenar-benarnya, serta mengamalkan amal yang saleh yang Engkau Redhai."

Ini maksudnya Nabi Musa memohon agar kelalaian yang lalu diampuni, rahmat yang baru diberi, dan beliau berjanji akan terus menegakkan amal yang baik, selagi nyawa dikandung badan. Apabila kita hayati doa ini, kita dapati betapa begitu bersungguh-sungguh Nabi Musa bermunajat kepada Tuhan. AlQuran telah menggambarkan kepada kita akan siapa Nabi Musa ini dan betapa mulia dan besarnya keperibadian beliau, sehingga diulang dan disebut-sebut nama beliau di dalam Al Quran sebanyak lebih 135 kali. Seorang yang gagah perkasa, lekas marah tapi lekas pula meminta maaf dan begitu bertanggungjawab dalam memikul risalah Allah. Selain itu cinta kasih kepada kaumnya sehingga beliau bersusah payah ingin menarik kaumnya ke jalan yang benar. Maka dengan itu Allah telah memandang beliau dengan penuh kasih sayangNya dan dengan sifat Maha PengampunNya itu Allah telah membalas munajat Nabi Musa.    

Allah berfirman: "Rahmat-Ku lebih cepat datangnya kepada hamba-hamba-Ku daripada amarah-Ku, dan azab-Ku khusus Aku timpakan kepada hamba-hamba-Ku yang Aku kehendaki, yaitu orang-orang yang berbuat kejahatan, ingkar dan durhaka. Tentang rahmat, nikmat dan keutamaan-Ku, semuanya itu meliputi alam semesta tidak satu pun dari hamba-Ku yang tidak memperoleh-Nya termasuk orang-orang kafir, orang-orang yang durhaka, orang-orang Yahudi, orang-orang Nasrani dan orang-orang muslim, penyembah patung anak sapi dan sebagainya. Sesungguhnya jika bukanlah kerana rahmat, nikmat dan keutamaan-Ku, pastinya telah Aku binasakan seluruh alam ini kerana kebanyakan orang kafir yang derhaka, selalu akan mengerjakan kemaksiatan."

Seperti firman Allah:
“Dan kalau sekiranya Allah menyeksa manusia disebabkan usahanya pasti Allah tidak akan meninggalkan di atas permukaan bumi suatu makhluk yang melata pun akan telapi Allah menangguhkan (penyeksaan) mereka sampai waktu yang tertentu.”
(Q.S Fatir: 45)

Dalam pada itu Allah swt. menegaskan bahwa rahmat, nikmat dan keutamaan Allah yang diberikanNya kepada orang-orang kafir hanya sementara saja. Ianya tidak abadi dan tidak sempurna sedangkan yang sempurna dan abadi akan dianugerahkan-Nya kepada orang-orang yang bertakwa dan orang-orang yang menunaikan zakat.

Dalam ayat ini disebut zakat, tidak disebut perbuatan-perbuatan lain yang tidak kalah nilainya dari zakat. Hal ini ada hubungannya dengan banyaknya orang-orang yang enggan mengeluarkan zakat dibandingkan dengan banyaknya orang orang-orang enggan mengerjakan perbuatan-perbuatan lain yang diperintahkan Allah. Juga merupakan isyarat-isyarat kepada sifat orang Yahudi yang sangat cinta kepada harta dan enggan menyerahkan sebahagian hartanya di jalan Allah.

Penetapan rahmat, nikmat dan keutamaan secara istimewa kepada orang-orang yang takwa dan menunaikan zakat itu adalah seperti Allah telah menetapkan pula secara istimewa kepada orang-orang yang membenarkan ayat-ayat-Nya dan mengakui keesaan Allah dan kebenaran rasul-rasul-Nya yang telah diutus-Nya dengan pengakuan yang didasarkan atas pengetahuan yang yakin, bukan berdasarkan taklid dan pengaruh adat kebiasaan nenek moyang mereka.

Surah Al A’raf Ayat 157


الَّذينَ يَتَّبِعونَ الرَّسولَ النَّبِيَّ الأُمِّيَّ الَّذي يَجِدونَهُ مَكتوبًا عِندَهُم فِي التَّوراةِ وَالإِنجيلِ يَأمُرُهُم بِالمَعروفِ وَيَنهاهُم عَنِ المُنكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّباتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيهِمُ الخَبائِثَ وَيَضَعُ عَنهُم إِصرَهُم وَالأَغلالَ الَّتي كانَت عَلَيهِم ۚ فَالَّذينَ آمَنوا بِهِ وَعَزَّروهُ وَنَصَروهُ وَاتَّبَعُوا النّورَ الَّذي أُنزِلَ مَعَهُ ۙ أُولٰئِكَ هُمُ المُفلِحونَ
"Iaitu orang-orang yang mengikut Rasulullah (Muhammad s.a.w) Nabi yang Ummi, yang mereka dapati tertulis (namanya dan sifat-sifatnya) di dalam Taurat dan Injil yang ada di sisi mereka. Ia menyuruh mereka dengan perkara-perkara yang baik, dan melarang mereka daripada melakukan perkara-perkara yang keji; dan ia menghalalkan bagi mereka segala benda yang baik, dan mengharamkan kepada mereka segala benda yang buruk; dan ia juga menghapuskan dari mereka beban-beban dan belenggu-belenggu yang ada pada pada mereka. Maka orang-orang yang beriman kepadanya, dan memuliakannya, juga menolongnya, serta mengikut nur (cahaya) yang diturunkan kepadanya (Al-Quran), mereka itulah orang-orang yang berjaya. “

Dalam ayat ini Allah swt. menerangkan sifat-sifat Nabi Muhammad rasul dan nabi Allah yang wajib diikuti itu ialah:
1. Nabi yang ummi (buta huruf)
Dalam ayat ini diterangkan bahwa salah satu sifat Nabi Muhammad saw. ialah tidak pandai menulis dan membaca. Sifat ini memberi pengertian bahwa seorang yang ummi tidak mungkin membaca Taurat dan Injil yang ada pada orang-orang Yahudi dan Nasrani. Demikian pula cerita-cerita kuno yang berhubungan dengan umat-umat terdahulu. Hal ini membuktikan bahwa risalah yang dibawa oleh Nabi Muhammad saw. itu benar-benar berasal dari Tuhan Yang Maha Esa. Mustahil seseorang yang tidak tahu tulis baca dapat membuat dan membaca Alquran dan hadis yang memuatkan hukum-hukum, ketentuan-ketentuan ilmu pengetahuan yang demikian tinggi nilainya. Seandainya Alquran itu buatan Nabi Muhammad, bukan berasal dari Tuhan semesta alam tentulah manusia dapat membuat atau menirunya tetapi sampai saat ini belum ada seorang manusia pun yang sanggup menandinginya.
2. Kedatangannya jelas diisyaratkan di dalam kitab Taurat dan Injil.
Kedatangan Muhammad sebagai nabi dan rasul penutup telah diisyaratkan di dalam kitab Taurat dan Injil, bahkan Allah swt. menegaskan dalam firman-Nya:
“Orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang telah Kami beri Al-Kitab (Taurat dan Injil) mengenal Muhammad seperti mereka mengenal anak-anak mereka sendiri. Dan sesungguhnya sebagian di antara mereka menyembunyikan kebenaran padahal mereka mengetahui.”
(Q.S Al Baqarah: 146)

Menurut ayat ini, orang-orang Yahudi dan Nasrani telah menyembunyikan berita tentang akan diutusnya Nabi Muhammad saw. dengan menghapus berita ini dan menggantinya dengan yang lain di dalam Kitab Taurat dan Injil. Banyak ayat Alquran yang menerangkan tindakan-tindakan orang-orang Yahudi dan Nasrani itu.
Sekalipun demikian masih terdapat ayat-ayat Taurat (Wasiat Yang Lama) dan Perjanjian Yang Baru mengisyaratkan akan kedatangan Nabi Muhammad itu. Dalam kitab Kejadian 21:13 diterangkan bahawa akan datang seorang nabi akhir zaman nanti dari keturunan Ismail.

Dari ayat Taurat ada beberapa isyarat yang dapat dijadikan dalil untuk menyatakan bahwa Nabi Muhammad saw. itu adalah seorang nabi di antara segala saudaranya. Hal ini menunjukkan bahwa orang-orang yang dinobatkan oleh Tuhan itu akan muncul dari kalangan saudara Bani Israil, tetapi bukan dari Bani Israil itu sendiri. Adapun saudara-saudara Bani Israil itu ialah Bani Ismail (bangsa Arab) sebab Nabi Ismail adalah saudaranya yang tua dari Nabi Ishak bapa kepada Nabi Yaakub. Dan dari situ jelaslah bahwa Nabi Muhammad saw. adalah keturunan dari Bani Ismail.

Kemudian kalimat: "Yang seperti engkau" memberikan maksud bahwa nabi yang akan datang haruslah seperti Nabi Musa a.s., yaitu nabi yang membawa syariat baru (agama Islam) yang juga berlaku untuk bangsa Israil. Kemudian diterangkan lagi bahwa nabi itu tidak sombong, baik budi pekertinya sebelum ia menjadi nabi lagi. Sebelum menjadi nabi beliau sudah disenangi orang, terbukti dengan pemberian gelaran oleh orang Arab kepadanya yaitu "Al-Amin" yang ertinya "orang yang dipercaya." Jika beliau seorang yang sombong, tentu beliau tidak akan diberi gelaran yang amat terpuji itu. Setelah menjadi nabi beliau lebih ramah dan rendah hati lagi.
3. Nabi itu menyuruh berbuat makruf dan melarang berbuat mungkar. Perbuatan yang makruf ialah perbuatan yang baik yang sesuai dengan akal yang sihat, dan membersihkan jiwa, bermanfaat bagi diri sendiri, manusia dan kemanusiaan. Sedangkan perbuatan yang mungkar ialah perbuatan yang buruk yang tidak sesuai dengan akal yang sihat dan dapat menimbulkan mudarat bagi diri sendiri, bagi manusia dan kemanusiaan. Perbuatan makruf yang paling tinggi nilainya ialah mengakui keesaan Allah, dan menunjukkan ketaatan kepada-Nya, sedang perbuatan mungkar yang tinggi sekali tingkatannya ialah menyekutukan Allah swt.
4. Menghalalkan yang baik dan mengharamkan yang buruk. Yang dimaksud dengan yang baik ialah yang halal lagi baik, tidak merusak akal, fikiran, jasmani dan rohani. Sedangkan yang dimaksud dengan yang buruk ialah yang haram yang merusak akal, fikiran, jasmani dan rohani.
5. Menghilangkan beban-beban dan belenggu-belenggu yang memberatkan. Maksudnya ialah dengan syariat yang dibawa Nabi Muhammad saw. tidak ada lagi beban yang berat seperti yang dipikulkan kepada Bani Israil. Umpamanya mensyariatkan membunuh diri untuk sahnya taubat, mewajibkan kisas pada pembunuhan, baik yang disengaja atau pun yang tidak disengaja, tanpa membolehkan membayar diyat, memotong bahagian badan yang melakukan kesalahan, membuang atau menggunting kain yang terkena najis, dan sebagainya. Sesuai dengan firman Allah swt.:
“Allah tidak hendak menyulitkan kamu, tetapi Dia hendak membersihkan kamu dan menyempurnakan nikmat-Nya bagimu supaya kamu bersyukur.”
(Q.S Al Ma'idah: 6)

Demikian juga Rasulullah saw. bersabda:
“Berilah kabar gembira dan janganlah memberikan kabar yang menakut-nakuti, mudahkanlah dan jangan mempersukar, bersatulah dan jangan berselisih.”
(H.R Bukhari dan Muslim)

Sesungguhnya kepada Bani Israil telah disyariatkan hukum-hukum yang berat, baik hukum ibadat mahupun hukum muamalat. Kemudian kepada Nabi Isa a.s. disyariatkan hukum ibadat yang berat. Sedang syariat Nabi Muhammad saw. sifatnya tidak memberatkan, tetapi melapangkan dan meringan tanggungan, baik yang berhubungan dengan hukum-hukum ibadat mahupun yang berhubungan dengan hukum-hukum muamalat.

Kemudian Allah swt. menerangkan cara-cara untuk mengikuti rasul yang disebutkan ciri-cirinya di atas agar manusia akan berbahagia hidup di dunia dan di akhirat nanti ialah dengan beriman kepadanya dan kepada risalah yang dibawanya, menolongnya dengan rasa penuh hormat, menegakkan dan meninggikan agama yang dibawanya, mengikuti Alquran yang dibawanya yang merupakan sinar terang-benderang, menyinari jalan-jalan untuk menuju kebahagiaan dunia dan akhirat.






 Al A’raf Ayat 158

قُل يا أَيُّهَا النّاسُ إِنّي رَسولُ اللَّهِ إِلَيكُم جَميعًا الَّذي لَهُ مُلكُ السَّماواتِ وَالأَرضِ ۖ لا إِلٰهَ إِلّا هُوَ يُحيي وَيُميتُ ۖ فَآمِنوا بِاللَّهِ وَرَسولِهِ النَّبِيِّ الأُمِّيِّ الَّذي يُؤمِنُ بِاللَّهِ وَكَلِماتِهِ وَاتَّبِعوهُ لَعَلَّكُم تَهتَدونَ
Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai sekalian manusia! Sesungguhnya aku adalah Pesuruh Allah kepada kamu semuanya, (di utus oleh Allah) yang menguasai langit dan bumi, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia; Yang menghidupkan dan mematikan. Oleh itu, berimanlah kamu kepada Allah dan RasulNya, Nabi yang Ummi yang beriman kepada Allah dan Kalimah-kalimahNya (Kitab-kitabNya); dan ikutilah dia, supaya kamu beroleh hidayah petunjuk".

Pada ayat yang terdahulu Allah swt. menerangkan bahwa kerasulan Muhammad saw. telah diisyaratkan dalam Kitab Taurat dan Injil, dan menyebutkan kemuliaan orang-orang yang mengikuti agamanya, ia akan bahagia hidup di dunia dan di akhirat nanti. Pada ayat ini diterangkan tentang risalah yang dibawa secara umum oleh Nabi Muhammad saw., iaitu agama yang dibawa adalah untuk seluruh umat manusia di dunia, tidak seperti risalah-risalah rasul yang sebelumnya yang hanya khusus untuk sesuatu umat saja. Dan beliau mengajak seluruh umat manusia agar mengikuti agama tersebut.

Allah swt. memerintahkan kepada Nabi Muhammad saw. agar ia menyeru seluruh umat manusia mengikuti agama yang dibawanya, biar pun di mana saja mereka berada, dan dari bangsa apa pun. Nabi harus menerangkan bahwa dia adalah rasul Allah yang diutus kepada mereka semua. Risalah secara umum oleh baginda Nabi Muhammad saw. dinyatakan lagi oleh firman Allah swt.:
“Dan Kami tidak mengutus kamu melainkan kepada umat manusia seluruhnya sebagai pembawa berita gembira dan sebagai pemberi peringatan.”
(Q.S Saba': 28)

Dan firman Allah juga:
“Dan Alquran ini diwahyukan kepadaku supaya dengannya aku memberi peringatan kepadamu dan kepada orang-orang yang sampai Alquran (kepadanya).”
(Q.S Al An'am: 19)

Demikian pula hadis Nabi yang menerangkan risalahnya kepada semua manusia sebagai berikut:
Ertinya:
“Telah diberikan kepadaku lima hal yang belum pernah diberikan kepada seorang nabi pun sebelumku. Aku ditolong dengan memasukkan rasa takut kepada musuhku dalam jarak perjalanan sebulan, dan dijadikan bagiku bumi sebagai mesjid (tempat salat) dan alat bersuci. Maka siapa saja dari umatku yang telah datang padanya waktu salat, maka hendaklah ia salat (di mana pun ia berada). Dan dihalalkan bagiku harta rampasan yang tidak dihalalkan kepada orang yang sebelumku, diberikan kepadaku syafaat, dan nabi lain diutus kepada kaumnya saja sedangkan aku diutus kepada manusia seluruhnya.”
(H.R Bukhari dan Muslim)

Dalam ayat ini juga, Allah menerangkan keesaan-Nya, iaitu tidak ada Tuhan selain Dia, hanyalah Dia yang berhak disembah kerana Dialah yang mengurus langit dan bumi, mengatur alam seluruhnya. Dia menghidupkan segala yang hidup dan mematikan segala yang mati. Dalam ayat ini diterangkan bahwa ada tiga sifat Tuhan yang utama; yaitu memiliki seluruh makhluk, mengurus dan mengatur seluruh alam dan yang ketiga ialah berhak disembah.

Keesaan Allah ini ada dua bentuk; iaitu Esa dalam menciptakan, memiliki, mengatur semesta alam, tidak ada sesuatu pun yang bersekutu dengan-Nya. Dan Esa dalam ibadat. Hanyalah Dia saja yang berhak disembah, hendaklah semua makhluk-Nya menghambakan diri hanya kepada-Nya.

Beriman kepada Allah merupakan rukun pertama dari kepercayaan, kemudian kepada kerasulan Muhammad saw. kemudian kepada adanya hari berbangkit. Tiga hal ini terkandung dalam perintah Tuhan selanjutnya, yaitu perintah kepada seluruh manusia agar beriman kepada Allah dan beriman kepada Nabi yang ummi yang mengajarkan Alquran dan hikmah serta membersihkan manusia dari segala unsur syirik dan kebodohan dalam kepercayaan, ia adalah rasul yang penghabisan yang diisyaratkan oleh kitab-kitab yang diturunkan Allah kepada para nabi sebelumnya.

Rasul yang ummi itu memurnikan pengabdian kepada Allah, beriman kepada Kitab-kitab yang telah diturunkan kepada para nabi-Nya yang terdahulu. Setelah perintah beriman, maka Allah mengiringi dengan perintah agar manusia melaksanakan semua syariat yang dibawa Nabi Muhammad saw.




Al A’raf Ayat 159

وَمِن قَومِ موسىٰ أُمَّةٌ يَهدونَ بِالحَقِّ وَبِهِ يَعدِلونَ
Dan di antara kaum Nabi Musa, ada satu golongan yang memberi petunjuk (kepada orang ramai) dengan perkara-perkara yang hak, dan dengannya mereka menjalankan keadilan.

Ayat ini menjelaskan bahawa sebelum Nabi Muhammad saw diutus oleh Allah, semasa manusia itu masih lagi umat pengikut Nabi Musa, ada juga di kalangan mereka yang memimpin dengan kebenaran dan berlaku adil. Maksudnya sebelum menerima seruan Nabi Muhammad, ada juga orang yang berlaku adil. Tidak semua mereka itu menentang kebenaran dan membenci keadilan. Ayat ini dan beberapa ayat yang lain yang serupa memberikan bimbingan bagi kita umat Nabi Muhammad untuk menghargai juga kebenaran orang lain. Meskipun kita tidak senang dngan pihak lawan, janganlah kita hanya melihat kekurangan dan kesalahan lawan saja. Di kalangan mereka itu ada juga orang yang baik-baik yang tunduk kepada kebenaran dan keadilan.

Ayat ini juga memberi penjelasan bahwa meskipun ramai orang Yahudi di zaman Rasulullah saw yang tidak mahu menerima risalah dan dakwah baginda, namun di antara mereka ada juga yang insaf dan beriman. Umpamanya ialah seorang pendeta Yahudi yang sangat terkemuka itu sendiri, Abdullah bin Salam.

Dan bukan saja di zaman Rasulullah, di zaman kita ini pun, dalam hebat-hebatnya kaum zionis Yahudi mengumpulkan kekuatan dan segala daya usaha untuk menghancurkan Islam, namun di antara mereka ada yang insaf akan kebenaran, sebagaimana Abdullah bin Salam. 




Al A’raf Ayat 160

وَقَطَّعناهُمُ اثنَتَي عَشرَةَ أَسباطًا أُمَمًا ۚ وَأَوحَينا إِلىٰ موسىٰ إِذِ استَسقاهُ قَومُهُ أَنِ اضرِب بِعَصاكَ الحَجَرَ ۖ فَانبَجَسَت مِنهُ اثنَتا عَشرَةَ عَينًا ۖ قَد عَلِمَ كُلُّ أُناسٍ مَشرَبَهُم ۚ وَظَلَّلنا عَلَيهِمُ الغَمامَ وَأَنزَلنا عَلَيهِمُ المَنَّ وَالسَّلوىٰ ۖ كُلوا مِن طَيِّباتِ ما رَزَقناكُم ۚ وَما ظَلَمونا وَلٰكِن كانوا أَنفُسَهُم يَظلِمونَ
Dan kami membahagikan mereka (Bani Israil) menjadi dua belas suku, sebagai golongan-golongan besar, dan Kami wahyukan kepada Nabi Musa, ketika kaumnya meminta air kepadanya: "Pukulah batu itu dengan tongkatmu." Maka terpancarlah daripadanya dua belas mata air. Tiap-tiap golongan (di antara mereka) mengetahui tempat masing-masing. Dan Kami naungi mereka dengan awan, dan Kami turunkan kepada mereka "Mann" dan "Salwa". (Lalu Kami berfirman): "Makanlah dari baik-baik yang kami telah kurniakan kepada kamu". Dan tidaklah mereka menganiaya Kami (dengan kekufuran mereka), tetapi mereka adalah menganiaya diri mereka sendiri. “

Allah membahagi kaum Nabi Musa, baik yang beriman kepada Allah mahupun yang ingkar kepada-Nya menjadi dua belas suku yang dinamakan "Sibt". Dalam perjalanan di tengah-tengah padang pasir itu, kaumnya menderita kehausan. Lalu  Allah mewahyukan kepada Nabi Musa agar ia memukulkan tongkatnya ke sebuah batu. Setelah Nabi Musa memukulkannya, maka terpancarlah dari batu itu dua belas mata air, bertepatan dengan banyaknya suku-suku Bani Israil. Jadi 12 satu mata air tersebut adalah untuk 12 suku yang ada tadi. Lalu minumlah mereka mengikut mata air yang telah dibahagikan tadi penuh ketertiban dan menghindarkan kesesakan dan berasak-asak untuk mendapatkan air.

Ini adalah sebagai mukjizat bagi Nabi Musa a.s. untuk membuktikan kerasulannya dan untuk memperlihatkan kekuasaan Allah swt. Kalau dahulu ia memukulkan tongkatnya ke laut sehingga terbentanglah jalan yang akan dilalui Bani Israil untuk lari dari Firaun dan tenteranya. Kali ini Nabi Musa memukulkan tongkatnya ke batu pula, sehingga keluarlah air dari batu itu untuk menghilangkan dahaga kaumnya. Selain ianya sebagai mukjizat bagi Nabi Musa, ia  juga menunjukkan betapa besarnya kurnia Allah yang telah dilimpahkan-Nya kepada Bani Israil.

Di samping kurnia itu, Allah swt. menyebutkan lagi kurnia yang telah diberikan-Nya kepada Bani Israil, yaitu:
1. Allah swt. melindungi mereka dengan awan di waktu mereka berjalan di tengah padang pasir dan di waktu panas terik matahari yang membakar itu. Jika tidak ada awan yang melindungi, tentulah mereka terbakar oleh kepanasan matahari. Hal ini terjadi ketika mereka meninggalkan negeri Mesir dan setelah menyeberangi Laut Merah. Mereka sampai di gurun pasir di Semenanjung Tursina dan dilanda panas yang terik. Kerana itu mereka minta agar Nabi Musa berdoa kepada Tuhan agar memberikan pertolongan-Nya. Allah menolong mereka dengan mendatangkan awan yang dapat melindungi mereka dari panas terik matahari.
2. Allah juga mengurniakan kepada mereka makanan yang disebut "al-manna" sejenia makanan yang manis seperti madu yang turun  dari langit sejak fajar menyingsing sampai matahari terbit. Di samping itu dianugerahkan Allah pula kepada mereka bahan makanan semacam burung puyuh yang disebut "salwa."
3. Allah memerintahkan kepada mereka agar memakan makanan yang halal yang baik, berfaedah bagi jasmani dan rohani, akal dan fikiran.

Allah swt. telah melimpahkan kurnia-Nya yang amat besar bagi Bani Israil tetapi mereka tidak mahu bersyukur, bahkan mereka mengerjakan perbuatan-perbuatan yang dilarang Allah, ingkar kepada-Nya dan kepada rasul-rasul-Nya yang mengakibatkan mereka mendapat azab dan seksaan-Nya. Mereka diseksa itu adalah semata-mata kerana perbuatan mereka sendiri, bukanlah kerana Allah hendak menganiaya mereka. Tersebut dalam sebuah hadis Qudsi:
“Wahai hamba-hamba-Ku, sesungguhnya Aku telah mengharamkan (mengerjakan) kezaliman atas diri-Ku dan Aku menjadikan perbuatan zalim itu (sebagai suatu perbuatan) yang diharamkan di antaramu, maka janganlah kamu saling berbuat zalim (di antara sesamamu). Wahai hamba-hamba-Ku, kamu sekali-kali tidak akan dapat menimbulkan kemudaratan kepada-Ku, sehingga Aku memperoleh kemudaratan karenanya, dan kamu sekalian tidak dapat memberi manfaat kepada-Ku sehingga Aku memperoleh manfaat karenanya.”



Al A’raf Ayat 161 Dan 162

وَإِذ قيلَ لَهُمُ اسكُنوا هٰذِهِ القَريَةَ وَكُلوا مِنها حَيثُ شِئتُم وَقولوا حِطَّةٌ وَادخُلُوا البابَ سُجَّدًا نَغفِر لَكُم خَطيئَاتِكُم ۚ سَنَزيدُ المُحسِنينَ
Dan (ingatlah) ketika dikatakan kepada mereka: "Tinggalah dalam bandar ini dan makanlah dari makanannya apa sahaja yang kamu sukai, dan berdoalah dengan berkata: ` (Wahai Tuhan kami), gugurkanlah (dosa kami) ', dan masuklah melalui pintu (bandar) itu dengan tunduk merendah diri, supaya Kami mengampunkan dosa-dosa kamu. Kami akan menambah (balasan) bagi orang-orang yang berbuat kebaikan". (161)

فَبَدَّلَ الَّذينَ ظَلَموا مِنهُم قَولًا غَيرَ الَّذي قيلَ لَهُم فَأَرسَلنا عَلَيهِم رِجزًا مِنَ السَّماءِ بِما كانوا يَظلِمونَ
Maka orang-orang yang zalim di antara mereka menukarkan perintah itu dengan perkataan yang tidak dikatakan kepada mereka. Oleh itu, Kami turunkan azab dari langit menimpa mereka, dengan sebab kezaliman yang mereka lakukan.” (162)

Allah mengingatkan RAsulnya Nabi Muhammad saw tentang kisah kaum Bani Israel tersebut, iaitu setelah 40 tahun mereka hidup di padang pasir Attih (tempat mereka hidup dalam kebingungan), akhirnya mereka telah dibenarkan memasuki kota Baitul Maqdis dan menaklukinya dengan pimpinan Nabi Allah Yusya’ yang menggantikan Nabi Musa as yang telah wafat di padang pasir Attih.

Pada ayat 161 ini disebutkan kata tinggallah, sedangkan di dalam ayat 58 surah Al Baqarah disebutkan kata masuklah. Tidak ada perbezaan kecuali pada lafaz sahaja, sedang maksudnya adalah sama. Iaitu mereka disuruh tinggal di negeri itu dengan menikmati makan minum yang terdapat di negeri itu seberapa yang mereka suka dengan bersenang lenang. 

Juga disuruh meminta ampun terhadap dosa mereka yang telah lalu dengan membaca Hittah dan semasa memasuki pintu gerbang kota itu hendaklah dengan tunduk, maksudnya merendah diri tanda berterima kasih dan mensyukuri Allah. Kalau ini semua dilakukan, maka Allah berjanji akan mengampunkan dosa mereka, dan akan menambah pula pahala mereka kerana mereka orang yang berbuat kebajikan.

Tetapi sayangnya, kaum Bani Israel yang telah mendapat bermacam-macam nikmat itu, di antaranya telah berlaku zalim dan aniaya. Mereka telah berani mengubah perkataan yang tidak dikatakan kepada mereka dan melakukan perkerjaan-pekerjaan yang  tidak disuruh mereka mengerjakannya. Bahkan mereka telah melakukan sebaliknya pula. Kalau mereka disuruh menyebut kata ‘hittah’ yang bererti meminta ampun tetapi sebaliknya mereka menyebut kata ‘hintah’ yang ertinya sebiji gandum. Maksudnya mereka dengan sengaj hendak mengejek.

Kalau mereka disuruh memasuki pintuk Baitul Maqdis dengan keadaan tunduk dan bersyukur , tetapi sebaliknya mereka telah menyerbu masuk saja. Bukan dengan menundukkan kepada tetapi sebaliknya dengan menonjolkan punggung mereka.

Maka Allah telah mengirim kepada mereka akan seksa dari langit kerana mereka telah berbuat aniaya.

Adapun seksa yang dikirim atau diturunkan ke atas mereka dari langit itu, mengikut para Mufassirin ialah sejenis penyakit ta’un yang wabaknya telah merebak ke atas kaum Bani Israel yang baru saja memasuki kota Baitul Maqdis. Dan orang-orang yang menjadi korban wabak penyakit tersebut ditaksirkan seramai 70,000 orang dalam sejam. Ini adalah merupakan seksa dan balasan di atas kejahatan mereka dan kezaliman mereka.



Al A’raf Ayat 163

وَاسأَلهُم عَنِ القَريَةِ الَّتي كانَت حاضِرَةَ البَحرِ إِذ يَعدونَ فِي السَّبتِ إِذ تَأتيهِم حيتانُهُم يَومَ سَبتِهِم شُرَّعًا وَيَومَ لا يَسبِتونَ ۙ لا تَأتيهِم ۚ كَذٰلِكَ نَبلوهُم بِما كانوا يَفسُقونَ
Dan bertanyalah kepada mereka (wahai Muhammad) mengenai (penduduk) bandar yang letaknya di tepi laut, semasa mereka melanggar larangan pada hari Sabtu, ketika datang kepada mereka pada hari Sabtu itu ikan-ikan (yang menjadi cubaan kepada) mereka, yang kelihatan timbul di muka air; sedang pada hari-hari lain, ikan-ikan itu tidak pula datang kepada mereka. Demikianlah kami menguji mereka (dengan cubaan itu) kerana mereka sentiasa berlaku fasik.

Kisah dalam ayat 163 hingga 166 ini telah disebutkan di dalam surah al Baqarah ayat 65 dan 66 yang lalu secara ringkas. Dan di sini disebutkan pula kisah tersebut secara agak lanjut lagi. Sebagaimana telah dimaklumkan bahwa surah Al Baqarah itu telah diturunkan terkemudian dari surah Al A’raf, iaitu diturunkan di Madinah sedangkan surah Al A’raf pula diturunkan di Mekah pada permulaan tersebarnya agama Islam.

Pada ayat 163 ini Nabi saw telah disuruh oleh Allah untuk menanyakan kepada orang-orang Yahudi yang menjadi keturunan kaum Bani Israel yang semasa itu ada mendiami tempat-tempat di sekitar negeri Madinah, tentang kisah penduduk di sebuah negeri yang berhampiran dengan pantai laut. Suruhan bertanya di sini tidak lain maksudnya sebagai celaan ke atas perangai buruk yang dilakukan oleh nenek moyang mereka dahulu kerana mereka telah melakukan penderhakaan terhadap peraturan dan larangan Allah sepertimana yang diceritakan kisahnya oleh Allah.

Ini membawa pengertian bahwa keengganan mereka dengan terus menerus tidak mahu mengakui kenabian Nabi Muhammad saw, bahkan mengingkarinya, bukanlah suatu perkara yang baru. Sesungguhnya sikap kufur dan ingkar mereka itu telah lama sudah menjadi kebiasaan yang dilakukan oleh nenek moyang mereka sehingga ada di antara mereka pernah Allah jelmakan menjadi binatang seperti kera dan babi, sebagai balasan ke atas perbuatan buruk yang mereka lakukan.

Maka sebagai contoh di sini, Allah menceritakan tentang penduduk sebuah negeri yang terletak berhampiran dengan tepi laut. Mereka telah melanggar larangan Allah yang ditetapkanNya iaitu jangan menangkap ikan pada hari Sabtu. Kerana pada hari Sabtu itu adalah dikhaskan bagi mereka sebagai hari kelepasan untuk mberibadat kepada tuhan dan meninggalkan pekerjaan menangkap ikan. Kebetulan pada hari Sabtu itu pula banyak ikan-ikan di laut, berkumpul-kumpul dan timbul di permukaan air, sehingga jelas kelihatan oleh mereka. Tetapi pada hari-hari lain, tidak pula kelihatan oleh mereka ikan-ikan itu timbul sehingga pada hari Sabtu yang akan datang. Hal ini sengaja Allah jadikan sebagai cubaan, untuk menguji sejauh mana kuatnya mereka berpegang dengan perintah Allah. Dan dengan adanya cubaan atau ujian itu, ternyata kemudian akan adanya kejahatan  yang dilakukan oleh sebahagian dari penduduk negeri tersebut.

Oleh kerana pada dasarnya mereka kaum Bani Israel ini mempunyai perangai yang buruk, maka banyaklah di antara mereka yang melanggar larangan Allah ini. Tetapi di dalam golongan mereka, ada juga yang mengikut dan taat kepada larangan Allah. Mengikut para Mufassirin, dikatakan mereka kaum Bani Israel ini telah berpecah menjadi tiga puak. Puak pertama tidak menangkap ikan dan melarang kawannya yang lain dari menangkap ikan pada hari Sabtu. Puak kedua juga tidak menangkap ikan tetapi tidak mahu melarang kawannya yang lain. Sedangkan puak ketiga pula adalah puak yang melanggar perintah Allah. Terutama pada hari Sabtu, mereka akan turun juga untuk menangkap ikan.

Bila ini berlaku, puak yang melarang telah mencela akan puak yang melanggar larangan itu lalu menyatakan tidak mahu tinggal bersama-sama dengan mereka di dalam satu negeri. Mereka pun membahagikan negeri itu menjadi dua bahagian, diasingkan dengan berpagar. Masing-masing tidak membenarkan yang lain memasuki kawasannya, dan masing-masing membuat sebuah pintu pada pagar itu untuk mereka keluar masuk. Mereka yang melanggar larangan menangkap ikan itu telah dilaknat oleh Nabi Allah Daud as kerana peristiwa itu berlaku pada zamannya.

Pada suatu hari ada beberapa orang dari puak yang melarang itu memanjat pagar, tujuannya ialah hendak melihat keadaan penduduk yang tinggal di sebelahnya, kerana tidak seorang pun dari mereka keluar dari pagar mereka. Bila mereka jenguk, tiba-tiba didapati semua penduduknya telah bertukar rupa menjadi kera. Mereka pun membuka pintu pagar lalu masuk. kedatangan mereka disambut oleh kera-kera tersebut kerana mengenalinya sedangmereka tidak pula mengenali akan kera-kera itu, hanyalah menyatakan rasa sedih dengan berkata, ‘bukankah dahulu kami telah melarang kamu dariapda menangkap ikan?” mereka hanya menjawab dengan isyarat sahaja, iaitu dengan mengangguk-nganggukkan kepala.





Al A’raf Ayat 164

وَإِذ قالَت أُمَّةٌ مِنهُم لِمَ تَعِظونَ قَومًا ۙ اللَّهُ مُهلِكُهُم أَو مُعَذِّبُهُم عَذابًا شَديدًا ۖ قالوا مَعذِرَةً إِلىٰ رَبِّكُم وَلَعَلَّهُم يَتَّقونَ
Dan (ingatlah) ketika segolongan di antara mereka berkata: "Mengapa kamu menasihati kaum yang Allah akan membinasakan mereka atau mengazabkan mereka dengan azab yang amat berat?" Orang-orang (yang memberi nasihat) itu menjawab: "(Nasihat itu ialah) untuk melepaskan diri dari bersalah kepada Tuhan kamu, dan supaya mereka bertaqwa".  

Pada ayat ini diceritakan pula tentang puak kedua, iaitu yang tidak menangkap ikan dan tidak pula melarang kawannya dari menangkap ikan. Puak ini bila mendapati puak pertama, iaitu yang tidak menangkap ikan dan melarang kawannya yang lain lalu menegur dengan berkata, “mengapa kamu menasihati juga kaum yang akan dibinasakan Allah atau menyeksanya dengan seksaan yang keras.”

Maksudnya seolah-olahnya mereka itu mencela, apa perlunya memberikan nasihat kepada orang-orang yang hendak melanggar larangan Allah, sedangkan mereka tidak mahu mengikut dan menerima nasihat. Bukankah nanti Allah akan membinasakan mereka di dunia atau menyeksa mereka di akhirat?

Puak yang pertama itu pun menjawab, “kami menguzurkan diri kepada Tuhan kami.” Maksudnya tidak mengapalah kami menasihatkan orang lain dengan menyuruh berbuat baik dan melarang dari berbuat jahat. Dengan demikian bererti kami tidak mencuaikan suruhan Allah dan terlepaskan kami dari kesalahan. Harapan kami mudah-mudahan mereka bertakwa. Maksudnya jika mereka teringat akan nasihat ini, mudah-mudahan mereka berasa takut utnuk melanggar perintah Allah.



Al A’raf Ayat 165

فَلَمّا نَسوا ما ذُكِّروا بِهِ أَنجَينَا الَّذينَ يَنهَونَ عَنِ السّوءِ وَأَخَذنَا الَّذينَ ظَلَموا بِعَذابٍ بَئيسٍ بِما كانوا يَفسُقونَ
Maka ketika mereka melupakan (tidak menghiraukan) apa yang telah diperingatkan kepada mereka, Kami selamatkan orang-orang yang melarang daripada perbuatan jahat itu, dan Kami timpakan orang-orang yang zalim dengan azab seksa yang amat berat, disebabkan mereka berlaku fasik (derhaka).

Diceritakan pula tentang puak ketiga yang dinasihati jangan menangkap ikan itu, rupanya mereka tetap juga melanggar larangan Allah dengan melupakan nasihat yang diberikan kepada mereka. Sedikit pun nasihat itu tidak memberi bekas kepada mereka. Bahkan mereka terus berdegil dan semakin banyak ikan yang ditangkapnya. Bila ini berlaku, maka Allah selamatkan pihak yang menegah dari berbuat jahat dan Allah seksa pula pihak yang melakukan kejahatan tersebut.

Dalam ayat ini orang-orang yang melanggar ketentuan-ketentuan Allah pada hari Sabtu itu disebut orang-orang yang melupakan peringatan. Maksudnya ialah orang-orang yang tidak menghiraukan ancaman-ancaman Allah yang ditujukan kepada orang-orang yang ingkar kepada-Nya, tidak mengindahkan nasihat dan peringatan-Nya, dan tidak melaksanakan ajaran-ajaran-Nya bahkan telah berpaling dari ajaran itu. Seolah-olah mereka telah melupakannya dan tidak ada bekas sedikit pun dalam diri mereka tentang peringatan yang telah diberikan itu.

Kerana itu, Allah swt. menegaskan bagi mereka berlaku sunnatullah, yaitu Allah menyelamatkan orang-orang yang taat kepada-Nya, dan mengazab orang-orang yang fasik dan durhaka. Allah menerangkan bahwa Bani Israil itu diazab bukanlah semata-mata karena kefasikan mereka yang melanggar ketentuan-ketentuan Allah pada hari Sabtu itu, tetapi juga perbuatan-perbuatan fasik yang selalu mereka kerjakan. Dan menurut sunnah Allah pula bahwa Dia mengazab orang-orang yang durhaka secara langsung di dunia, kerana perbuatan dosa yang telah mereka lakukan sebagaimana firman Allah swt.:
“Jikalau Allah menghukum manusia karena kezalimannya, niscaya tidak akan ditinggalkan-Nya di muka bumi sesuatu pun dari makhluk yang melata.”
(Q.S An Nahl: 61)

Dan Allah memaafkan sebagian besar kesalahan-kesalahan hamba-hamba-Nya, seperti dalam firman-Nya:
“Dan apa saja musibah yang menimpa kamu, maka adalah disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri, dan Allah memaafkan sebagian besar (dari kesalahan-kesalahanmu).”
(Q.S Asy Syura: 30)

Dalam ayat ini Allah swt. akan mengazab sesuatu umat atau sesuatu bangsa di dunia sebelum mereka menerima azab di akhirat, jika kezaliman umat atau bangsa itu besar pengaruhnya dan sukar menghilangkannya pada kehidupan manusia dan kemanusiaan, sebagaimana dinyatakan Allah dalam firman-Nya:
“Dan peliharalah dirimu dari siksaan yang tidak khusus menimpa orang-orang yang zalim saja di antara kamu. Dan ketahuilah bahwa Allah amat keras siksaan-Nya.”
(Q.S Al Anfal: 25)

Azab yang dimaksudkan ini telah ditimpakan kepada umat-umat yang terdahulu yang mengingkari seruan nabi-nabi yang diutus kepada mereka.



Al A’raf Ayat 166

فَلَمّا عَتَوا عَن ما نُهوا عَنهُ قُلنا لَهُم كونوا قِرَدَةً خاسِئينَ
Maka setelah mereka berlaku sombong takbur (tidak mengambil indah) kepada apa yang telah dilarang mereka melakukannya, Kami katakan kepada mereka: "Jadilah kamu kera yang hina".

Akhirnya pada ayat ini, diterangkan bahwa setelah mereka melanggar larangan Allah dan menderhaki perintahNya, maka Allah telah melaknat mereka dengan menitahkan agar mereka menjadi kera, lalu menjelmalah mereka menjadi kera yang hina, sehingga tersisih dari masyarakat manusia.

Para mufassir berbeza pendapatnya tentang: Apakah Bani Israie itu dijadikan kera yang sebenarnya atau hanya sifat dan watak mereka saja yang seperti kera, sedangkan badan mereka seperti badan manusia biasa. Jumhur ulama berpendapat: bahwa mereka benar-benar menjadi kera, seperti kera yang sebenar-benarnya. Akan tetapi tidak makan, tidak minum, dan tidak dapat hidup lebih dari tiga hari.

Menurut Mujahid dan Ibnu Jarir: Rupa mereka tidak ditukar menjadi kera tetapi hati, jiwa dan sifat merekalah yang diubah menjadi kera. Oleh sebab itu mereka tidak dapat menerima pengajaran dan tidak dapat memahami sesuatu dengan benar.

Pada ayat ini Allah swt. menggambarkan mereka seperti kera, sedang pada ayat yang lain mereka diserupakan dengan keldai sebagaimana firman Allah swt.:
“Perumpamaan orang-orang yang dipikulkan kepadanya Taurat, kemudian mereka tidak memikulnya adalah seperti keledai yang membawa kitab-kitab yang tebal.”
(Q.S Al Jumuah: 5)

Menurut Ibnu Kasir dalam tafsirnya, pendapat yang benar dalam ayat ini ialah perubahan maknawi, sebagai pendapat Mujahid. Jadi bukan perubahan bentuk (wujud) rupa, seperti yang dikemukakan oleh Jumhur.
Demikian pula menurut penafsiran Al-Manar: Pendapat Jumhur menafsirkan bahwa mereka melanggar ketentuan dari Sabtu itu benar-benar menjadi kera dan babi sukarlah diterima, walaupun Allah memang berkuasa berbuat demikian. Mengubah manusia menjadi haiwan, sebagaimana hukuman bagi orang-orang yang berbuat maksiat tidaklah sesuai dengan sunnatullah terhadap makhluk-Nya, terutama manusia makhluk yang dimuliakan Allah. Pendapat Mujahid adalah lebih tepat, bahawa yang berubah itu adalah mental mereka menjadi mental haiwan kerana nafsu duniawi yang besar pada mereka menjadikan mereka lupa dan jauh dari nilai-nilai moral kemanusiaan.




Al A’raf Ayat 167

وَإِذ تَأَذَّنَ رَبُّكَ لَيَبعَثَنَّ عَلَيهِم إِلىٰ يَومِ القِيامَةِ مَن يَسومُهُم سوءَ العَذابِ ۗ إِنَّ رَبَّكَ لَسَريعُ العِقابِ ۖ وَإِنَّهُ لَغَفورٌ رَحيمٌ
Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika Tuhanmu memberitahu: Bahawa sesungguhnya Ia akan menghantarkan kepada kaum Yahudi itu, (terus menerus) hingga hari kiamat, kaum-kaum yang akan menimpakan mereka dengan azab sengsara yang seburuk-buruknya (disebabkan kejahatan dan kekufuran mereka). Sesungguhnya Tuhanmu amat cepat azab seksaNya, dan sesungguhnya Dia juga Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. “

Allah swt. mengingatkan Nabi Muhammad saw tentang penghisytiharan dariapda Allah kepada orang-orang yang diceritakan itu dahulu. Mereka diisytiharkan menjadi bangsa yang akan sengsara hidupnya dan dalam kerendahan. Kerana Allah sentiasa membangkitkan orang-orang atau umat yang akan menimpakan kepada mereka berbagai-bagai penindasan, penganiayaan dan penyeksaan yang berterusan hingga ke hari kiamat. Allah menyuruh Nabi Muhamad supaya memberitahukan kepada orang-orang Yahudi bahwa Allah akan mengirimkan manusia lain yang lebih perkasa dari mereka untuk menjajah dan menyeksa mereka. Mereka selalu akan hidup dalam kehinaan dan penderitaan sampai akhir zaman disebabkan tindakan mereka yang bertentangan dengan hukum-hukum Allah.

Di dunia, baik pada zaman dahulu, zaman pertengahan hingga zaman modern ini telah terbukti dengan jelas ancaman Allah swt. tersebut. Sesudah zaman Nabi Sulaiman, bangsa Yahudi diperangi oleh bangsa Babilon di bawah Raja Nebukadnezar. Mereka hancur, laki-laki mereka banyak yang dibunuh dan wanita-wanitanya ramai yang dijadikan hamba sahaya. Ramai pula di antara mereka yang dibawa ke Babilon sebagai tawanan, sesudah itu dijajah berganti-ganti oleh bermacam-macam kerajaan. Kerana itu mereka mengalami penderitaan berabad-abad lamanya akibat peperangan yang tak henti-hentinya.

Akhirnya mereka jatuh ke tangan bangsa Romawi sampai ke zaman Nabi Isa a.s. Zaman Romawi Kristian mereka tidak mempunyai kekuasaan lagi bahkan mereka diusir dari negeri mereka dan bertebaran di beberapa negeri. Sebahagian mereka melarikan diri ke Jazirah Arab. Tinggallah mereka di daerah ini dengan aman. Tetapi kemudian sesudah agama Islam datang, mereka memusuhi Nabi Muhammad saw. pula. Padahal beliau telah memberikan kebebasan kepada mereka hidup di daerah Islam berdasarkan perjanjian dengan mereka. Kerana sikap permusuhan dan pengkhianatan mereka, terpaksa kaum Muslimin mengusir mereka dari daerah Islam. Ada pula di antara mereka yang dibunuh atau terbunuh kerana berpihak kepada kaum musyrikin waktu peperangan.

Pada abad ke-20 ini pun, mereka mengalami penderitaan yang tak terperi. Dalam perang dunia kedua yang lalu, banyak orang Yahudi menjadi korban kekuasaan Nazi Jerman. Di Amerika, di Eropa dan di Rusia, dewasa ini mereka banyak mengalami penghinaan. Meskipun orang Yahudi sekarang sudah mempunyai tanah air (Negara Israel) namun mereka tetap dalam penderitaan disebabkan umat manusia di dunia ini, terutama umat Islam memusuhi mereka. Negara Israel itu dibentuk dengan mengusir rakyat Palestin yang menjadi penduduk asal negara tersebut. Demikianlah nasib bangsa Yahudi itu. Sesungguhnya hukum Allah berlaku terhadap umat yang menderhakai perintah-perintah-Nya dan membuat onar di dunia ini.

Akan tetapi pengampunan dan kasih sayang Allah sangatlah besar dan luas bagi mereka yang bertaubat dari dosanya, kembali ke jalan Allah dengan penuh kesedaran, dan dengan jalan mengadakan kebaikan di atas dunia, Allah swt. pasti menghapuskan penderitaan mereka.


Al A’raf Ayat 168

وَقَطَّعناهُم فِي الأَرضِ أُمَمًا ۖ مِنهُمُ الصّالِحونَ وَمِنهُم دونَ ذٰلِكَ ۖ وَبَلَوناهُم بِالحَسَناتِ وَالسَّيِّئَاتِ لَعَلَّهُم يَرجِعونَ
Dan Kami pecah-pecahkan mereka (kaum Yahudi itu) berpuak-puak (yang bertaburan di merata-rata) dunia ini. Di antara mereka ada yang soleh dan di antaranya juga yang tidak demikian. Dan kami uji mereka dengan nikmat pemberian yang baik-baik dan bala bencana yang buruk, supaya mereka kembali (bertaubat).

Allah swt. menjelaskan tentang seksaan dan penderitaan mereka kaum bani Israel iaitu mereka dipecahkan dan hidup dengan berselerak di atas muka bumi ini. Ibnu Abbas mengatakan bahwa di mana saja di muka bumi ini ada dimasuki oleh orang-orang Yahudi. Mereka tidak mempunyai negara sendiri sebagai tempat perlindungan mereka semenjak Nebukadnezar menghancurkan mereka. Judah dan Israil (daerah Palestin sekarang) kira-kira 572 S.M. Tetapi pengaruh kebudayaan umat manusia merupakan sebahagian dari kebudayaan mereka.

Allah menjadikan sebahagian dari mereka itu ada yang menjadi orang-orang yang selalu membuat kebaikan dan beriman kepada nabi-nabi, tetapi ada juga yang benar-benar tenggelam dalam kekafiran dan kefasikan hingga membunuh nabi-nabi, memutarbelitkan isi Kitab Taurat dan memusuhi Nabi Muhammad saw.

Orang-orang Yahudi itu tidak pula selalu dalam penderitaan yang tidak putus-putusnya. Di samping itu, Allah swt. menurunkan juga kepada mereka kesenangan dan kenikmatan. Mereka yang baik diberi anugerah kebaikan dan kebahagiaan. Hanyalah kepada mereka yang durhaka diturunkan bencana kesengsaraan. Semuanya itu adalah cubaan bagi mereka agar mereka kembali ke jalan yang benar.




Al A’raf Ayat 169

فَخَلَفَ مِن بَعدِهِم خَلفٌ وَرِثُوا الكِتابَ يَأخُذونَ عَرَضَ هٰذَا الأَدنىٰ وَيَقولونَ سَيُغفَرُ لَنا وَإِن يَأتِهِم عَرَضٌ مِثلُهُ يَأخُذوهُ ۚ أَلَم يُؤخَذ عَلَيهِم ميثاقُ الكِتابِ أَن لا يَقولوا عَلَى اللَّهِ إِلَّا الحَقَّ وَدَرَسوا ما فيهِ ۗ وَالدّارُ الآخِرَةُ خَيرٌ لِلَّذينَ يَتَّقونَ ۗ أَفَلا تَعقِلونَ
Maka mereka kemudiannya digantikan oleh keturunan-keturunan yang jahat yang mewarisi Kitab (Taurat). Mereka mengambil kebendaan yang hina di dunia ini sambil berkata: "Akan diampunkan kelak dosa kami" Padahal jika datang kepada mereka kebendaan yang hina seperti itu mereka akan mengambilnya lagi. Bukankah telah diambil perjanjian setia daripada mereka di dalam kitab Taurat bahawa mereka tidak memperkatakan terhadap Allah melainkan yang benar? Dan mereka pula telah mempelajari apa yang terkandung di dalamnya? Dan juga (mereka mengetahui bahawa) negeri akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa. Tidakkah kamu mahu mengerti?

Allah swt. beritahu bahwa  suatu angkatan dari Yahudi yang baru telah lahir iaitu yang akan menggantikan golongan bangsa Yahudi tersebut di atas. Mereka adalah bangsa Yahudi yang hidup di zaman Nabi Muhammad saw. Mereka mendapati Kitab Taurat dari nenek moyang mereka dan menerima begitu saja segala apa yang tercantum di dalamnya. Hukum halal dan haram, perintah dan larangan dalam kitab itu mereka ketahui, tetapi mereka tidak mengamalkannya. Mereka mengutamakan kepentingan duniawi dengan segala kemegahan yang akan lenyap itu. Mereka mencari harta benda dengan usaha-usaha yang diluar dari hukum moral dan agama, mengembangkan riba, makan suap, pilih kasih dalam hukum dan lain-lain sebagainya, kerana mereka berpendapat bahwa Allah swt. kelak akan mengampuni dosa perbuatan mereka itu. Orang-orang Yahudi itu menganggap dirinya kekasih Allah dan bangsa pilihan. Anggapan demikianlah  yang menyesatkan fikiran mereka. Maka setiap kali ada kesempatan untuk memperoleh keuntungan duniawi seperti rasuah, riba dan sebagainya, tidaklah mereka biarkan terlepas dari mereka.

Allah swt. kemudian menegaskan kesalahan pendapat dan anggapan mereka. Mereka kekal dalam kesesatan dan tenggelam dalam nafsu kebendaan. Allah mengungkapkan adanya ikatan perjanjian antara mereka dengan Tuhan yang tercantum dalam Taurat, bahwa mereka itu tidak akan mengatakan terhadap Tuhan kecuali kebenaran. Tetapi mereka memutarbelitkan isi Taurat, kerana didorong oleh keinginan untuk memperoleh keuntungan duniawi padahal mereka telah memahami dengan baik isi Taurat itu dan sedar akan kesalahan perbuatan itu.

Seharusnya mereka lebih mengutamakan kepentingan ukhrawi dengan berbuat sesuai dengan petunjuk Tuhan dan Taurat berbanding daripada keuntungan duniawi. Bagi orang yang takwa, kebahagiaan di akhirat adalah tujuan terakhir dari kehidupannya, kerana kebahagiaan akhirat lebih baik daripada kebahagiaan duniawi yang terbatas itu. Mengapa mereka tidak merenungkan hal yang demikian?

Ayat ini menjelaskan bahwa kecenderungan kepada material dan hidup kebendaan merupakan faktor yang menyebabkan kecurangan orang Yahudi sebagai suatu bangsa yang punya negara. Kerana kecintaan yang besar kepada kehidupan duniawi, mereka kehilangan petunjuk agama serta ketinggalan dalam kehidupan kerohanian.

Apa yang menimpa orang Yahudi zaman dahulu mungkin pula menimpa orang-orang Islam zaman sekarang, kerana mereka lebih banyak mengutamakan kehidupan material dan menyampingkan kehidupan spiritual kerohanian.

 Al A’raf Ayat 170

وَالَّذينَ يُمَسِّكونَ بِالكِتابِ وَأَقامُوا الصَّلاةَ إِنّا لا نُضيعُ أَجرَ المُصلِحينَ
Dan orang-orang yang berpegang teguh dengan Kitab Allah serta mendirikan sembahyang, sesungguhnya Kami tidak akan menghilangkan pahala orang-orang yang berusaha memperbaiki (keadaan hidupnya).

Allah swt. beritahu lagi bahwa ada sebahagian orang Yahudi yang patut mendapat anugerah penghargaan kerana sikap mereka yang teguh berpegang kepada isi Taurat. Mereka mentaati segala perintah-Nya dan menjauhi segala larangan-Nya.

Orang Yahudi tersebut sewaktu mendengar seruan Nabi Muhammad saw. segera beriman kepadanya sesuai dengan petunjuk Taurat, seperti Abdullah bin Salam dan kawan-kawannya. Mereka mendirikan salat yang menjadi tiang agama dan pembeda antara orang yang mukmin dengan orang yang kafir. Allah swt. tidak akan menyia-nyiakan segala amal kebaikan dan perbuatan yang telah mereka lakukan. Tentulah Dia akan memberikan ganjaran kepada mereka kerana mereka telah mengadakan kebaikan atas perbuatan mereka.
Allah swt. berfirman:
“Sesungguhnya mereka yang beriman dan berbuat amal saleh, benar-benar Kami tidak akan menyia-nyiakan pahala orang-orang yang mengerjakan amalan(nya) dengan baik.”
(Q.S Al Kahfi: 30)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.