Sunday, October 25, 2015

Surah An Naml Ayat 23 Hingga 44




An Naml Ayat 23 Hingga 26


نِّي وَجَدْتُ امْرَأَةً تَمْلِكُهُمْ وَأُوتِيَتْ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ وَلَهَا عَرْشٌ عَظِيمٌ
"Sesungguhnya aku dapati seorang perempuan memerintah mereka dan ia telah diberikan kepadanya (serba sedikit) dari tiap-tiap sesuatu (yang diperlukan) dan ia pula mempunyai singgahsana yang besar. - 23

وَجَدْتُهَا وَقَوْمَهَا يَسْجُدُونَ لِلشَّمْسِ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ أَعْمَالَهُمْ فَصَدَّهُمْ عَنِ السَّبِيلِ فَهُمْ لَا يَهْتَدُونَ
"Aku dapati raja perempuan itu dan kaumnya sujud kepada matahari dengan meninggalkan ibadat menyembah Allah, dan Syaitan pula memperelokkan pada pandangan mereka perbuatan (syirik) mereka, lalu menghalangi mereka dari jalan (yang benar); oleh itu mereka tidak beroleh petunjuk, - 24

لَّا يَسْجُدُوا لِلَّهِ الَّذِي يُخْرِجُ الْخَبْءَ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَيَعْلَمُ مَا تُخْفُونَ وَمَا تُعْلِنُونَ
"(Mereka dihalangi oleh Syaitan) supaya mereka tidak sujud menyembah Allah yang mengeluarkan benda yang tersembunyi di langit dan di bumi, dan yang mengetahui apa yang kamu rahsiakan serta apa yang kamu zahirkan.” - 25

اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ
"Allah! - Tiada Tuhan melainkan Dia, Tuhan yang mempunyai Arasy yang besar ". - 26

Maka beritahulah burung hudhud itu kepada Nabi Sulaiman tentang hal pemerintahan negeri Saba’. Diberitahukan bahwa negeri Saba’ itu diperintah oleh seorang ratu yang bernama Balqis dan ayahnya bernama Syarahil. Ratu Balqis telah mewarisi takhta kerajaan dari ayahanda yang dahulunya telah menjadi raja dan sangat luas jajahan takluknya.

Negeri Saba’ yang diperintahkan oleh Ratu Balqis ini adalah sebuah negeri yang kaya raya. Apa saja yang diingini oleh Ratu tersebut dapat saja dipenuhi. Negeri ini mempunyai cara pemerintahan yang teratur dan persediaan angkatan tentera yang besar. Semua kelengkapan yang seperti ini tidak terdapat kecuali hanyalah pada kerajaan-kerjaan yang besar saja. Nanti kita akan jumpa di dalam surah ke 34 iaitu Surah Saba’ ayat 15, akan diterangkan kekayaan negeri ini, terutama tentang kesuburan tananya yang mengeluarkan hasil bumi yang berlipat ganda.

Ratu Saba’ ini juga mempunyai sebuah singgahsana yang besar tempat bersemayam di atasnya. Singgahsana itu bersalutkan emas dan bertatahkan permata yang beraneka macam, terletak di dalam sebuah istana agung yang tersergam indah. Dikatakan juga bahawa besar singgahsana itu adalah sebesar 30 hasta.

Lalu burung hudhud melanjutkan beritanya di ayat ke 24 ini. Ok, inilah yang menjadi berita penting yang ingin disampaikan kepada Nabi Sulaiman sebenarnya. Burung hudhud memberitahu bahwa ratu itu bersama kaumnya bukanlah memeluk agama tauhid. Tetapi sebaliknya mereka adalah penyembah matahari.

Meskipun masih ada juga kepercayaan mereka kepada Allah, tetapi yang mereka utamakan ialah menyembah matahari. Atau mungkin juga matahari itulah yang mereka anggap sebagai Allah. Segala amalan mereka yang buruk mereka pandang semuanya baik belaka, disebabkan oleh kerana syaitan telah menampakkan demikian kepada orang yang mahu dipujuk dan digodanya. Dan mereka juga telah dihalang oleh syaitan dari mengikuti jalan yang benar, iaitu jalan yang ditunjukkan oleh para rasul ke arah mengabdikan diri kepada Allah. Sehingga akhirnya mereka tidak mendapat petunjuk atau pimpinan.

"(Mereka dihalangi oleh Syaitan) supaya mereka tidak sujud menyembah Allah…” Itulah yang menjadi sebab utama dari kesesatan mereka. Padahal yang menjadikan matahari yang mereka sembah dan sujud itu ialah Allah sendiri. Mengapa tidak mereka sujud terus kepada Allah saja?  

“....yang mengeluarkan benda yang tersembunyi di langit dan di bumi,”  
Di langit ada banyak rahsia-rahsia Allah yang tersimpan. Di antaranya ialah petunjuk-petunjuk yang akan mendekatkan dirinya kepada Allah sekiranya mereka memerhatikan. Dan akhirnya mereka akan diberikan petunjuk, diberikan ilham dan sepertimana kepada rasul-rasul diberikan wahyu-wahyu.  Di langit di dalam berpendaharaan Tuhan ada yang bernama Luh Mahfuz. Di sana tersimpan rahsia yang akan diberikan kepada orang-orang yang Allah kehendaki.

Di bumi ini pun banyak sekali tersimpan kekayaan Allah yang terpendam di dalam perut bumi. Ada kalanya setelah berjuta tahun baru lah dapat dikeluarkan. Selain dari emas dan perak, suasa, besi dan timah, terdapat juga kekayaan seperti minyak yang dijumpai pada abad ke 20.  Sesungguhnya apa saja yang tersimpan di dalam hati manusia, Allah maha Mengetahui. Apa yang diucapkan dan keluar dari mulut seseorang itu pun Allah maha tahu adakah yang keluar di mulut itu adalah sama dengan yang ada di hati. Dia lebih tahu. Jadi tak usahlah sembunyikan apa-apa dari Allah.

“"Allah! - Tiada Tuhan melainkan Dia, Tuhan yang mempunyai Arasy yang besar ”
Tidak ada yang lain yang menjadi tuhan. Tidak matahari, tidak bulan dan malah tidak seluruh alam ini. Kerana matahari, bulan dan seluruh alam ini hanyalah makhluk belaka yang diciptakan oleh Allah, dari yang tidak ada kemudian menjadi ada. Dan setelah ada , nanti akan lenyap menjadi tidak ada pula. Arasy Allah adalah meliputi seluruh alam. Tidaklah kita dapat membandingkan singgahsana Ratu Balqis atau singgahsana mana-mana raja sekali pun di dalam dunia ini dengan Arasy Allah itu.





An Naml Ayat 27 Hingga 28
 قَالَ سَنَنْظُرُ أَصَدَقْتَ أَمْ كُنْتَ مِنَ الْكَاذِبِينَ
“Nabi Sulaiman berkata: Kami akan fikirkan dengan sehalus-halusnya, adakah benar apa yang engkau katakan itu, ataupun engkau dari golongan yang berdusta.” - 27

ذْهَبْ بِكِتَابِي هَذَا فَأَلْقِهِ إِلَيْهِمْ ثُمَّ تَوَلَّ عَنْهُمْ فَانْظُرْ مَاذَا يَرْجِعُونَ
"Pergilah bawa suratku ini, serta campakkanlah kepada mereka, kemudian berundurlah dari mereka; dalam pada itu perhatikanlah apa tindak balas mereka". - 28

Setelah selesai burung hudhud menjelaskan semua keterangannya, maka Nabi Sulaiman pun menjawab bahawa nanti beliau akan pergi menyiasat untuk mengetahui samada kata-kata burung hudhud itu benar atau tidak. Memang terserlah cara sambutan seorang raja di dalam kata-kata ini. Berita itu meskipun sangat penting, meskipun dikatakan berita itu adalah berita yang meyakinkan  namun Nabi Sulaiman tidak terus mempercayainya. Beliau hendak memeriksa dan menyiasat terlebih dahulu akan kebenaran berita tesebut, benarkah berita yang dibawa oleh si burung hudhud ini ataukah ianya termasuk dalam golongan pendusta.

Dengan cara halus pun dapat kita rasakan bawha kata-kata si burung hudhud pada permulaan laporan, bahawa dia lebih mengetahui apa yang Nabi Sulaiman tidak ketahui, pun juga tidak mendapat respond yang menggembirakan dari nabi Sulaiman. Beliau akan menyiasat dulu akan kebenaran kata-kata burung hudhud. Beliau belum boleh percaya sepenuhnya lagi.  

Lalu Nabi Sulaiman pun memerintahkan si burung hudhud untuk menghantar sepucuk surat kepada kerajaan Ratu Balqis. Inilah ujian pertama tentang benar atau dustanya kata-kata si burung itu. Burung itu harus terbang kembali ke negeri Saba’ membawa surat Nabi Sulaiman. Burung sebagai penghantar surat ini telah berlaku beberapa abad kemudian, sampailah kepada zaman kita sekarang ini yang menggunakan burung merpati.

Kata Nabi Sulaiman lagi setelah surat itu dicampakkan kepada mereka, maka terbanglah ke tempat yang aman di dalam istana itu untuk mengelak ianya ditangkap oleh mereka. Dan hendaklah ia melihat dan perhatikan bagiamanakah sambutan mereka dan sikap mereka berkenaan surat itu.

Lalu pergilah burung hudhud itu ke negeri Saba’ membawa surat yang diamanahkan itu. Setelah sampai di istana ratu Balqis , burung hudhud telah menjatuhkan surat itu dari salah satu lubang dinding istana dan surat itu jatuh tepat di hadapan Ratu Balqis.






An Naml Ayat 29 Hingga 31
 قَالَتْ يَا أَيُّهَا الْمَلَأُ إِنِّي أُلْقِيَ إِلَيَّ كِتَابٌ كَرِيمٌ
29 - (Setelah membaca surat itu), berkatalah raja perempuan negeri Saba': "Wahai ketua-ketua kamu! Sesungguhnya telah disampaikan kepadaku sepucuk surat yang mulia.

إِنَّهُ مِنْ سُلَيْمَانَ وَإِنَّهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ 
30 - "Sesungguhnya surat itu dari Nabi Sulaiman, dan kandungannya (seperti berikut): `Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,

أَلَّا تَعْلُوا عَلَيَّ وَأْتُونِي مُسْلِمِينَ 
31 - " `Bahawa janganlah kamu meninggi diri terhadapku, dan datanglah kamu kepadaku dengan menyerah diri (beriman dan mematuhi ajaran agama Allah). ' "

Rupa-rupanya setelah surat Nabi Sulaiman itu dibacakan kepada ratu Balqis, dipanggilnyalah orang besar-besar dan diajak bermusyawarah untuk membincangkan perkara yang sulit ini. Ratu Balqis berkata, “Wahai pembesar-pembesar, sesungguhnya telah dijatuhkan di hadapanku sepucuk surat yang mulia.” sepertimana disebut di dalam ayat 29.

Sebelum ratu menyebut siapakah pengirimnya, beliau telah memberi isyarat terlebih dahulu dengan mengatakan bahwa surat itu adalah surat yang mulia iaitu surat yang dihargai ketinggiannya. Dan bukannya sembarangan surat. Ini adalah supaya perhatian para pembesar itu lebih fokus untuk membicarakannya. Kemudian barulah ratu menyebut siapakah pengirimnya.

"Sesungguhnya surat itu dari Nabi Sulaiman,
Dengan menyebutkan siapa yang mengirimnya, maka perhatian para pembesar pun tentu lebih tertumpu kepada perbicaraan itu. Ini kerana sudah pastilah, sudah sampai ke pengetahuan mereka berita tentang seorang Raja Besar yang merangkap Nabi Allah yang bernama Sulaiman dan ayahandanya bernama Daud, memerintah negeri-negeri di sebelah utara itu. Setelah mereka mengetahui bahwa surat itu datangnya dari Nabi Allah Sulaiman, lalu ratu Balqis pun membacakan isi kandungan surat tersebut.

Kata Ratu Balqis :  “ Sesungguhnya surat itu dari Sulaiman dan isinya adalah : ‘Dengan menyebut nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Bahwa janganlah kamu sekalian berlaku sombong terhadapku dan datanglah kepadaku sebagai orang-orang yang berserah diri.’

Tahulah mereka bahwa surat itu memang dari Nabi Allah Sulaiman. Dan bahwasanya mereka tidak akan mampu untuk mengalahkan beliau.

Isi surat ini memang hebat. Kalau selama ini Ratu Balqis merasa bahwa dia seorang ratu yang besar dan banyak raja-raja kecil di bawahnya, sekarang dia menerima surat yang menyatakan bahwa yang mengirim surat itu melarang dia merasa diri lebih tinggi atau kerajaannya lebih besar. Dalam cara menghuraikan surat ini sekali lagi kita melihat bahwa ratu ini memang layak menjadi ratu kerana kebijaksanaannya. Disebutkan terlebih dahulu kemuliaan surat itu dan siapa yang mengirim dan dimulai dengan nama Allah. Kemudian itu baru disebutkannya tentang isi surat. Ratu Balqis melakukan dengan cara demikian ialah supaya para pembesarnya tidak terburu-buru marah atau mengambil keputusan dengan tanpa usul periksa.






An Naml Ayat 32 Hingga 35
 
قَالَتْ يَا أَيُّهَا الْمَلَأُ أَفْتُونِي فِي أَمْرِي مَا كُنْتُ قَاطِعَةً أَمْرًا حَتَّى تَشْهَدُونِ
32 - Raja perempuan itu berkata lagi: "Wahai ketua-ketua kaum, berilah penjelasan kepadaku mengenai perkara yang aku hadapi ini; aku tidak pernah memutuskan sesuatu perkara sebelum kamu hadir memberi pendapat dan mempersetujuinya".

قَالُوا نَحْنُ أُولُو قُوَّةٍ وَأُولُو بَأْسٍ شَدِيدٍ وَالْأَمْرُ إِلَيْكِ فَانْظُرِي مَاذَا تَأْمُرِينَ 
33 - Mereka menjawab: Kita adalah orang-orang yang kuat gagah dan amat berani merempuh peperangan; dan perkara itu (walau bagaimanapun) terserahlah kepadamu; oleh itu fikirkanlah apa yang engkau hendak perintahkan.

قَالَتْ إِنَّ الْمُلُوكَ إِذَا دَخَلُوا قَرْيَةً أَفْسَدُوهَا وَجَعَلُوا أَعِزَّةَ أَهْلِهَا أَذِلَّةً وَكَذَلِكَ يَفْعَلُونَ
34 - Raja perempuan itu berkata: "Sesungguhnya raja-raja, apabila masuk ke sebuah negeri, mereka merosakkannya, dan mereka menjadikan penduduknya yang mulia hina-dina; dan sedemikian itulah mereka akan lakukan. 

وَإِنِّي مُرْسِلَةٌ إِلَيْهِمْ بِهَدِيَّةٍ فَنَاظِرَةٌ بِمَ يَرْجِعُ الْمُرْسَلُون
35 - "Dan bahawa aku hendak menghantarkan hadiah kepada mereka, kemudian aku akan menunggu, apakah balasan yang akan dibawa balik oleh utusan-utusan kita"  

Ayat 32 ini menerangkan tentang kebijaksanaan pelaksanaan prinsip-prinsip musyawarah di negeri Saba'. Sekalipun ratu Balqis telah mempunyai pendapat sendiri dalam perkara isi surat Nabi Sulaiman ini, tetapi ia masih memerlukan musyawarah dengan pembesar-pembesarnya. Ia berkata kepada pembesar-pembesannya: "Wahai para pemimpin rakyatku yang bijaksana, kemukakanlah pendapat dan tanggapan terhadap isi surat Raja Sulaiman yang telah disampaikannya kepadaku. Aku tidak akan melaksanakan sesuatu keputusan, kecuali keputusan-keputusan yang telah kita ambil bersama".

Mendengar kata-kata ratu Balqis itu, maka di antara pembesar itu ada yang merasa tersinggung dengan isi surat Nabi Sulaiman itu. Mereka merasa dihina oleh surat itu, seakan-akan mereka diperintahkan oleh Nabi Sulaiman untuk tunduk dan patuh kepadanya. Padahal mereka semua adalah orang-orang yang berpangkat, berilmu pengetahuan, disegani oleh negeri-negeri jiran yang berdekatan dengan mereka.

Mereka berkata: "Wahai ratu kami, kami yang hadir ini, semuanya adalah orang-orang yang berpangkat, mempunyai pegetahuan dan keahlian dalam peperangan, mempunyai perlengkapan yang cukup. Namun demikian, segala urusan dan damai kami serahkan kepadamu, kami telah bersedia melakukan semua yang engkau perintahkan, fikirkan dengan sebaik-baiknya keputusan yang akan engkau ambil".

Dalam erti kata lain para pembesar itu tidak akan menentang ratu Balqis dan tidak akan keberatan sekiranya ratu ingin melawan dan memerangi Nabi Sulaiman. Mereka akan turuti perintah ratu. Jadi apa pun yang ratu putuskan itulah yang akan menjadi ketetapan. Maka terserahlah kepada ratu untuk memutuskannya. Mereka bersedia menjadi pengikut.

Nyata sekali dari jawapan para pembesar ratu Balqis bahwa mereka semuanya taat setia kepada ratu nya, dan bersedia memerangi Nabi Sulaiman. Akan tetapi ratu Balqis dengan kebijaksanaannya, ia mempunyai buah fikiran yang tajam dan pandangan yang jauh bahawa berperang itu akibatnyal elbih buruk dari berdamai. 

Apa lagi yang banyak terkorban dalam peperangan nanti adalah dari kalangan rakyat jelata. Mak dicubanya menerangkan perkara yang lebih baik, lebih benar dan mendatangkan keamanan serta kesejahteraan dalam negara. Sebab pada pendapatnya, Nabi Sulaiman memang sangat besar kekuasaannya. Hinggakan burung boleh dijadikan sebagai utusan pembawa surat. Maka tentu sekali tidak mudah hendak menentang beliau. Pendapat itulah yang diterangkan kepada para pembesarnya  di dalam ayat 34 ini.

Ratu Balqis menerangkan lagi kepada pembesar-pembesarnya bahwa sesungguhnya adat raja-raja kalau menyerang negeri orang yang hendak ditaklukinya, mereka akan bertindak dengan cara yang ganas. Mereka akan hancurkan rumah-rumah dan gedung-gedung di negeri itu. Mereka akan musnahkan harta kekayaan negeri itu. 

Dan mereka akan tangkap penduduknya yang tidak melawan menjadi tawanan perang. Sementara yang menentang mereka akan dibunuh tanpa diampunkan lagi. Orang-orang yang berbangsa dan mulia mereka jadikan hamba sahaya mereka yang hina. Demikianlah penaklukan akan menjadi sempurna dan siapa yang cuba hendak menetang pasti akan menjadi gentar. Begitulah ratu Balqis menerangkan kepada para pembesarnya.

Setelah menerangkan bahaya peperangan itu jika rakyatnya berdegil juga hendak berperang, lalu diterangkannya pula akan maksud dan tujuannya hendak mengadakan hubungan berbaik-baik dengan Nabi Sulaiman. Kata Ratu Balqis : “aku hendak menghantarkan hadiah kepada mereka,” Tujuan kiriman hadiah ini adalah untuk mengetahui dengan menguji, apakah Nabi Sulaiman ini betul seorang nabi ataukah beliau cuma seorang raja saja.

Kalau nabi, beliau tentu tidak akan mahu menerima hadiah-hadiah itu dan tidak rela melainkan ratu balqis dan rakyatnya mesti mengikut agama Nabi Sulaiman. Maka kalau betul beliau seorang nabi, mereka akan bersetuju untuk mengikuti beliau. Dan kalau betul Nabi Sulaiman cuma raja dan bukan nabi, maka Nabi Sulaiman pasti akan menerima hadiah bingkisan dari ratu Balqis. Ini adalah kerana hadiah itu akan membawa kepada sebuah persahabatan dan menjauhkan permusuhan. Dengan cara itu maka peperangan akan dapat dielakkan.

Qatadah berkata, “semoga Allah menyayangi dan meredhai Ratu Balqis. Betapa cerdas dan lembutnya Ratu Balqis, baik ketika ia masuk Islam, ataupun saat ia masih dalam kemusyrikan. Ia begitu cerdik untuk menyerahkan hadiah demi untuk menghindari pertumpahan darah antara manusia.”

Ibnu Abbas dan para ahli tafsir lain pula berkata, “ratu Balqis berkata kepada kaumnya, ‘jika Nabi Sulaiman menerima hadiah, bererti beliau adalah raja dan bukan nabi. Oleh kerana itu mereka harus memeranginya. namun bila nabi Sulaiman tidka menerima hadiah, bererti beliau memang benar-benar seorang nabi. Oleh kerana itu, mereka harus mengikutinya.”



An Naml Ayat 36 Hingga 37
 فَلَمَّا جَاءَ سُلَيْمَانَ قَالَ أَتُمِدُّونَنِي بِمَالٍ فَمَا آتَانِيَ اللَّهُ خَيْرٌ مِمَّا آتَاكُمْ بَلْ أَنْتُمْ بِهَدِيَّتِكُمْ تَفْرَحُونَ
Ayat 36 > Maka apabila (utusan pembawa hadiah itu) datang mengadap Nabi Sulaiman, berkatalah Nabi Sulaiman (kepadanya): "Tidaklah patut kamu memberikan kepadaku pemberian harta-benda, kerana apa yang telah diberikan Allah kepadaku lebih baik dari apa yang telah diberikanNya kepada kamu; (bukan aku yang memandang kepada pemberian hadiah) bahkan kamulah yang bergembira dengan hanya kekayaan yang dihadiahkan kepada kamu (atau yang kamu hadiahkan dengan perasaan megah). “

ارْجِعْ إِلَيْهِمْ فَلَنَأْتِيَنَّهُمْ بِجُنُودٍ لَا قِبَلَ لَهُمْ بِهَا وَلَنُخْرِجَنَّهُمْ مِنْهَا أَذِلَّةً وَهُمْ صَاغِرُونَ
Ayat 37 > "Kembalilah kepada mereka, (jika mereka tidak juga mahu beriman) maka demi sesungguhnya Kami akan mendatangi mereka dengan angkatan tentera yang mereka tidak terdaya menentangnya, dan kami akan mengeluarkan mereka dari negeri Saba' dengan keadaan hina, menjadi orang-orang tawanan."


Ramai ulamak tafsir dari kalangan salaf menyebutkan bahwa Ratu Balqis mengirimkan kepada Nabi Sulaiman sebuah hadiah yang sangat besar. Hadiah tersebut berupa emas, perak, permata dan lain-lain. Dan ternyata Nabi Sulaiman tidak senang dengan hadiah yang dikirimkan oleh Ratu Balqis itu. Nabi Sulaiman telah menolak untuk menerima hadiah2 itu.

Nabi Sulaiman berkata, “apakah kamu mahu memujukku dengan harta?Supaya kami dapat mendiamkan kamu berada di dalam keadaan syirik dan kufur yang berterusan? Wahai penduduk Saba’? Perbuatan kamu ini tidaklah patut kamu lakukan. Kamu hanya suka berbangga-bangga serta bermegah-megah dengan memberikan hadiah sesama kamu. Buat diriku, aku tidak suka membangga-banggakan kekayaan dunia. dan kemewahan dunia ini bukanlah perkara yang aku hajati. Kerana Allah telah pun mengurniakannya kepadaku, yang tidak pula diberikan kepada orang lain. Dengan demikian Tuhan telah memuliakan aku dengan agama dan kenabian.”

Lalu al-Munzir utusan ratu Balqis itu pun disuruh pulang membawa balik semua barang-barang hadiah itu pulang ke negeri mereka. Nabi Sulaiman lagi, “kembalilah engkau bersama-sama hadiah ratumu dan pulangkan kepadanya! Aku tidak mahu menerimanya. Sebaliknya kami nanti akan mengirimkan angkatan bala tentera yang akan memerangi kamu. 

Tentu sekali kamu tidak berdaya hendak melawannya apalagi mengalahkannya. Sesudah itu kamu akan kami halau keluar dari negeri tempat kamu bersenang-lenang atau pun menjadi orang-orang tawanan yang hina dan dalam keadaan kerendahan lagi sengsara. Itulah seandainya kamu tidak mahu tunduk mengikut agama kami iaitu agama Tauhid.”

Ancaman Nabi Sulaiman itu menyebabkan rombongan itu merasa takut dan kecut, lalu pulang membawa hadiah yang dipulangkan oleh Nabi Sulaiman itu. Setelah sampai di Saba’, ketua yang menjadi utusan menceritakan segala yang dilihat dan jawapan yang didengar dari Nabi Sulaiman kepada Ratu Balqis.

Ratu Balqis menjawab:”sesungguhnya tahulah aku bahwa Nabi Sulaiman itu bukan seorang raja dankita pasti tidak akan berdaya hendak menentang atau memeranginya.”

Oleh sebab itu, Ratu Balqis menghantar sekali lagi utusannya untuk bertemu dengan nabi Sulaiman. Ini adalah untuk menyatakan bahwa mereka bersedia untuk datang menemui Nabi Sulaiman bersama-sama dengan pembesar negeri untuk mengetahui dengan lebih lanjut mengenai jenis agama yang perlu mereka anuti.

Nabi Sulaiman telah menyambut baik akan perkhabaran yang diterima beliau dari Ratu Balqis. Lalu beliau mengutuskan beberapa orang dari bangsa jin untuk memerhatikan keadaan Ratu Balqis pada setiap harinya kemudian melaporkan keadaaannya, supaya sentiasa dapat diketahui perkembangan yang belaku di negeri Saba’ itu.

Jelas dari apa yang diceritakan di atas, bahwa rakyat negeri Saba’ benar-benar takut dengan ancaman Nabi Sulaiman  seandainya mereka berani menentang, apalagi ratu Balgis sendiri sudah pun menyatakan hasrat untuk datang bertemu dengan Nabi Sulaiman dengan membawa pembesar-pembesarnya.







An Naml Ayat 38 Hingga 40

 قَالَ يَا أَيُّهَا الْمَلَأُ أَيُّكُمْ يَأْتِينِي بِعَرْشِهَا قَبْلَ أَنْ يَأْتُونِي مُسْلِمِينَ
38 - Nabi Sulaiman berkata pula (kepada golongan bijak pandainya): "Wahai pegawai-pegawaiku, siapakah di antara kamu yang dapat membawa kepadaku singgahsananya sebelum mereka datang mengadapku dalam keadaan berserah diri memeluk Islam?"

قَالَ عِفْريتٌ مِنَ الْجِنِّ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ تَقُومَ مِنْ مَقَامِكَ وَإِنِّي عَلَيْهِ لَقَوِيٌّ أَمِينٌ
39 - Berkatalah Ifrit dari golongan jin: "Aku akan membawakannya kepadamu sebelum engkau bangun dari tempat dudukmu, dan sesungguhnya aku amatlah kuat gagah untuk membawanya, lagi amanah".


قَالَ الَّذِي عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتَابِ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ يَرْتَدَّ إِلَيْكَ طَرْفُكَ فَلَمَّا رَآهُ مُسْتَقِرًّا عِنْدَهُ قَالَ هَذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي لِيَبْلُوَنِي أَأَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ وَمَنْ شَكَرَ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ رَبِّي غَنِيٌّ كَرِيمٌ
40 - Berkata pula seorang yang mempunyai ilmu pengetahuan dari Kitab Allah: "Aku akan membawakannya kepadamu dalam sekelip mata!" Setelah Nabi Sulaiman melihat singgahsana itu terletak di sisinya, berkatalah ia: "Ini ialah dari limpah kurnia Tuhanku, untuk mengujiku adakah aku bersyukur atau aku tidak mengenangkan nikmat pemberianNya. Dan (sebenarnya) sesiapa yang bersyukur maka faedah syukurnya itu hanyalah terpulang kepada dirinya sendiri, dan sesiapa yang tidak bersyukur (maka tidaklah menjadi hal kepada Allah), kerana sesungguhnya Tuhanku Maha Kaya, lagi Maha Pemurah".

Mengikut setengah ulamak tafsir, bahwasanya ratu Balqis itu mempunyai singgahsana yang besar yang bertatahkan intan permata zabarjad dan berlian.. Sebelum dia berangkat meninggalkan Saba’ untuk menemui Nabi Sulaiman, singgahsana itu disembunyikannya di dalam salah sebuah istananya yang mempunyai tujuh lapis pintu, dan semua pintu-pintu itu telah dikuncikannya. Dan ia mengamanahkan kunci pintu istana tersebut kepada orang kepercayaannya untuk menjaga singgahsananya itu.  

Kemudian barulah dia berangkat menuju ke negeri Nabi Sulaiman. Dianggarkan jauh perjalanan itu mengambil masa dua bulan dengan berjalan kaki. Dan membawa angkatan seramai 12 ribu raja yang masing-masing membawa ribuan tentera.

Setelah rombongan Ratu Balqis telah hampir sampai ke negeri Nabi Sulaiman, Nabi Sulaiman telah menyedari akan kedatangan ratu Balqis. Lalu Nabi Sulaiman pun memanggil bala tenteranya dari bangsa jin dan manusia supaya berkumpul untuk mendengar titahnya.

Nabi Sulaiman bertitah sepertimana di dalam ayat 38 ini,. "Wahai pegawai-pegawaiku, siapakah di antara kamu yang dapat membawa kepadaku singgahsananya sebelum mereka datang mengadapku dalam keadaan berserah diri memeluk Islam?"

Maksudnya siapakah di antara mereka di kalangan jin dan manusia yang berkebolehan untuk menunaikan permintaan Nabi Sulaiman untuk membawa singgahsana Ratu Balqis yang ada di negeri Saba’ untuk dibawakan ke mari. Supaya nanti rombongan Ratu Balqis nanti akan dapat melihat sebahagian nikmat kenabian yang ajaib, yang dikurniakan Allah kepada Nabi Sulaiman dan untuk memperlihatkan tanda kebesaran Allah kepada mereka. Kerana ini adalah satu kejadian yang menakjubkan dan di luar kemampuan manusia di mana sebuah singgahsana megah dapat dipindahkan sebelum pemiliknya sampai ke negeri yang sedang dituju, sementara singgahsana itu telah dikunci rapat dan dikawal oleh pasukan pengawal istana yang cukup ramai.

Singgahsana Ratu Balqis itu akan menjadi sebagai tawanan Nabi Sulaiman dan akan dikembalikan semula kepada Ratu Balqis setelah mereka memeluk Islam nanti.  

Berkatalah Ifrit dari golongan jin: "Aku akan membawakannya kepadamu sebelum engkau bangun dari tempat dudukmu, dan sesungguhnya aku amatlah kuat gagah untuk membawanya, lagi amanah"
Ifrit itu ialah nama kepada sejenis jin yang tenaganya sangat kuat dan dia adalah dari bangsa jin. Jin ifrit ini menjamin singgahsanan itu dapat sampai di hadapan Nabi Sulaiman sebelum beliau berdiri dari tempat duduk. Begitu cepatnya ia bertindak, tidak menunggu sehingga berhari-hari  atau berbulan-bulan.

Seperti yang kita ketahui singgahsana Ratu Balqis itu sangatlah besar dan berat dan hanya boleh dipikul oleh beberapa orang. Jin ifrit itu memang kuat untuk memikul sanggahsana itu sendiri dan tidak akan merosakkan singgahsana itu, bahkan akan selamat tiba dengan sempurna dan tidak ada cacat cela atau apa-apa.

Mendengar kesanggupan jin ifrit untuk membawa singgahsana itu, yang pada anggapan Nabi Sulaiman masih lagi kurang cepat. Lalu beliau berkata, “Aku mahukan ia dibawa ke marai dengan lebih cepat lagi. Lebih cepat dari masa yang diambil oleh jin ifrit tadi.

Maka pada waktu itu adalah seorang yang berpengetahuan mendalam tentang kitab Allah yang diturunkan kepada para nabi sebelum Nabi Sulaiman seperti kitab Taurat yang diturunkan kepada Nabi Musa. Orang itu telah tampil di hadapan Nabi Sulaiman. Ia mengatakan bahwa ia sanggup membawakan singgahsana ratu Balqis dengan lebih cepat lagi. Singgahsana Ratu Balqis akan berada di hadapan Nabi Sulaiman dengan begitu pantas dengan hanya sekelip mata saja.  Bila mata Nabi Sulaiman berkelip, sebelum mata Nabi Sulaiman buka semula , singgahsana itu akan sudah berada di hadapan beliau.

Siapa orang yang mendapat ilmu dari al Kitab ini?
Ada riwayat dari Ibnu Abbas mengatakan bahwa orang ini adalah Ashaf bin Barkhaya. Beliau ada setiausaha penasihat kepada Nabi Sulaiman. Riwayat Qatadah mengatakan orang ini adalah namanya Balikha dari Bani Israel, dari bangsa manusia. Riwayat Mujahid pula mengatakan bahwa orang ini adalah namanya Asthum. Sementara Abdullah bin Luhai’ah pula mengatakan bahwa orang ini adalah Nabi Khidir. Bahkan ada juga riwayat mengatakan bahwa orang ini adalah Nabi Sulaiman sendiri.

Jadi mana yang benar? Yang benar adalah yang ditulis di dalam kitab Al Quran itu sendiri. Bahwa orang ini adalah orang yang mendapat ilmu dari al Kitab, mungkin dari Luh Mahfuz. Adapun nama orang ini, itu tidaklah penting untuk kita mengetahuinya. Sebab di dalam Al Quran tidak menyebutkan namanya maka ini bermakna ianya tidak penting bagi kita untuk mengetahuinya. Dan sesungguhnya hanya Allah sajalah yang mengetahui akan perkara ini.  

Berbalik kepada ayat ini, lalu maka orang yang mendapat ilmu dari al-Kitab itu tadi pun berdoa kepada Allah. Setelah bermohon kepada Allah maka dengan sekelip mata singgahsana itu pun hadirlah berada di depan mata.  Setelah melihat singgahsana itu telah berada di depan beliau,  Nabi Sulaiman pun berkata, “ inilah dari kelebihan Tuhanku, kerana Dia hendak mengujiku samada bersyukur ataupun kufur, dan siapa yang bersyukur hanyalah kebaikan untuk dirinya dan siapa yang kufur dan tidak berterima kasih, sesungguhnya Tuhanku Maha Kaya Lagi Pemurah.”

Maksudnya orang-orang yang mahu bersyukur itu maka dia sendriilah yang akan memperolehi faedah yang berupa nikmat-nikmat Allah dengan berkekalan. Tetapi orang yang kufur atau tidak mahu berterimakasih, sesungguhnya Allah itu adalah yang terkaya dari mengharapkan persembahan dan kebaktian hamba-hambaNya. Bahkan Allah tidak berhajat pun sama sekali kepada hamba-hambaNya. Malahan Allah adalah pemurah dan sangat luas kurniaNya kepada mereka, meskipun mereka tidak menyembahNya.

Kesan dari ayat 40 ini menunjukkan bahwasanya Nabi Sulaiman telah bersyukur kepada Allah yang tidak terhingga kerana keinginannya telah terkabul. Iaitu dengan kuasa Allah jualah singgahsana Ratu Balqis dapat ditawannya dalam tempoh yang sangat cepat iaitu dalam sekelip mata saja.

Kejadian ini memanglah pelik dan ajaib. Tetapi bagi kita adalah wajib untuk mempercayai apa yang diterangkan di dalam Al Quran, yang menceritakan tentang mukjizat-mukjizat Nabi Sulaiman as yang mana peristiwa ini adalah salah satu daripada mukjizatnya. Memanglah peristiwa tersebut tidak menepati dengan sunnatullah atau ianya berlawanan dengan peraturan Allah mengikut adat yang lazim berlaku kepada manusia biasa.

Ini juga menunjkkan bahwa ilmu kepandaian manusia yang dikatakan sudah maju dalam bidang sains dan teknologi sepertimana sekarang ini pun masih amat jauh ketinggalan ke belakang untuk menandingi ilmu Allah dalam ciptaanNya. Buktinya ialah, kita telah saksikan kelajuan pesawat jet yang menghairankan akal telah dicipta manusia di zaman moden ini,tetapi ianya masih belum ada yang dapat menempuh perjalanan jarak jauh dari selatan negeri Yaman hingga ke hujung utara Negeri Syam dalam sekelip mata saja. Sepertimana yang berlaku di dalam kisah ini. Maha Suci Allah yang berkuasa menciptakan segala sesuatu dengan kebijakasaanNya.







 An Naml Ayat 41 Hingga 43

قَالَ نَكِّرُوا لَهَا عَرْشَهَا نَنْظُرْ أَتَهْتَدِي أَمْ تَكُونُ مِنَ الَّذِينَ لَا يَهْتَدُونَ
41 - Nabi Sulaiman berkata pula (kepada orang-orangnya): "Ubahkanlah keadaan singgahsananya itu, supaya kita melihat adakah ia dapat mencapai pengetahuan yang sebenar (untuk mengenal singgahsananya itu) atau ia termasuk dalam golongan yang tidak dapat mencapai pengetahuan yang demikian".

فَلَمَّا جَاءَتْ قِيلَ أَهَكَذَا عَرْشُكِ قَالَتْ كَأَنَّهُ هُوَ وَأُوتِينَا الْعِلْمَ مِنْ قَبْلِهَا وَكُنَّا مُسْلِمِينَ
42 - Maka ketika ia datang mengadap, Nabi Sulaiman bertanya kepadanya: Serupa inikah singahsanamu?" Ia menjawab: "Boleh jadi inilah dia; dan kami telah diberikan ilmu pengetahuan sebelum berlakunya (mukjizat) ini, dan kami pula adalah tetap berserah diri (menjunjung perintah Allah)". 

وَصَدَّهَا مَا كَانَتْ تَعْبُدُ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنَّهَا كَانَتْ مِنْ قَوْمٍ كَافِرِينَ
43 - Dan ia dihalangi (daripada memeluk Islam pada masa yang lalu): apa yang ia pernah menyembahnya (dari benda-benda) yang lain dari Allah; sesungguhnya adalah ia (pada masa itu) dari puak yang kafir.

Setelah singgahsana Ratu Balqis itu hadir di hadapan Nabi Sulaiman, maka beliau pun memerintahakn tukang-tukang di situ agar melakukan serba sedikit perubahan ke atas singgahsana itu namun ianya tidak akan menjejaskan keaslian singgahsana itu sendiri.

Tujuan Nabi Sulaiman berbuat demikian adalah untuk menguji apakah ratu Balqis itu dapat mengenal singgahsananya sendiri ataupun tidak. Ianya juga bermaksud supaya ratu Balqis dapat memahami bahwa Nabi Sulaiman sebenarnya bukanlah semata-mata seorang raja besar yang mahu menakluk dan  menguasai negeri ratu Balqis, tetapi Nabi Sulaiman juga mahu ratu Balqis sedar bahawa beliau adalah seorang rasul yang ingin mengajak rakyat ratu Balqis masuk ke dalam agama yang benar dan meninggalkan agama menyembah matahari itu.

Maka rombongan tentera ratu Balqis pun sampai. Setelah tiba dan disambut oleh Nabi Sulaiman dengan selayaknya maka terlihatlah oleh ratu Balqis akan singgahsananya. Dia merasa terkejut dan hairan mengapa singgahsananya boleh berada di situ? Nabi Sulaiman pun bertanya kepada Ratu Balqis, “Serupa inikah singahsanamu?“ Dan Ratu Balqis pun menjawab, “"Boleh jadi inilah dia;....” Jawapan ratu Balqis itu membuktikan kecerdasan dan ketelitiannya.

“...dan kami telah diberikan ilmu pengetahuan sebelum berlakunya (mukjizat) ini, dan kami pula adalah tetap berserah diri (menjunjung perintah Allah)".
Setelah Ratu Balqis  pasti bahwa itu adalah singgahsananya, maka ia pun menyatakan apa yang berada di dalam hatinya. Bahwa sebelum ini pun ia merasa yakin bahwa raja besar Nabi Sulaiman ini bukanlah seorang raja yang hanya mahu meluaskan jajahan takluknya saja. Tetapi juga untuk menyeru kepada agama tauhid. Maka sebab itulah mereka mengambil keputusan untuk datang menyerah. Menyerah itu bukanlah dalam erti kata menyerah diri kepada Raja Sulaiman tetapi menyerah diri kepada Allah. Iaitu menjadi muslim.

Selama ini yang menghambat ratu dari menyembah Allah ialah kerana yang disangkanya Tuhan yang memberikan ia manafaat ataupun mudharat itu ialah alam, iaitu matahari. Kerana ia dan rakyatnya tidak mendapat keterangan yang benar dan hanya mengikut agama yang dipusakai dari nenek moyang mereka saja. Maka tidaklah dapat ia mencari pengertian tentang Islam. Maka tertutuplah ia dari pintu kebenaran. Dan sekarang barulah terbuka matanya kepada kebenaran yang sejati.





 An Naml Ayat 44
 
قِيلَ لَهَا ادْخُلِي الصَّرْحَ فَلَمَّا رَأَتْهُ حَسِبَتْهُ لُجَّةً وَكَشَفَتْ عَنْ سَاقَيْهَا قَالَ إِنَّهُ صَرْحٌ مُمَرَّدٌ مِنْ قَوَارِيرَ قَالَتْ رَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي وَأَسْلَمْتُ مَعَ سُلَيْمَانَ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
44 - (Setelah itu) dikatakan kepadanya: "Dipersilakan masuk ke dalam istana ini." Maka ketika ia melihatnya, disangkanya halaman istana itu sebuah kolam air, serta dia pun menyingsingkan pakaian dari dua betisnya. Nabi Sulaiman berkata: "Sebenarnya ini adalah sebuah istana yang diperbuat licin berkilat dari kaca". (Mendengar yang demikian), Balqis berdoa: "Wahai Tuhanku, sesungguhnya aku telah menganiaya diri sendiri dan (sekarang aku menegaskan bahawa) aku berserah diri memeluk Islam bersama-sama Nabi Sulaiman, kepada Allah Tuhan sekalian alam ".

Lalu disambutlah kedatangan Ratu Balqis bersama rakyatnya itu dengan serba kebesaran dan gilang gemilang. Dalam menyambut kedatangan ratu Balqis, Nabi Sulaiman telah emmbuat sebuah mahligai yang sangat indah, yang dalam mahligai itu telah diletakkan singgahsana ratu Balqis. Dan Ratu Balqis pun duduk bersanding dengan Nabi Sulaiman.

Ratu Balqis pun dipersilakan masuk ke dalam mahligai. Maka tatkala Ratu Balqis melihat laintai mahligai itu disangkanya ia adalah air sungai mengalir, maka ia pun menyinsing kain gown yang dipakainya itu untuk mengelak dari basah terkena air. Sebenarnya mahligai itu dijadikan daripada cermin kristal yang bergemerlapan yang dapat melihat dengan jelas apa saja yang berada di sekelilingnya tanpa menyedari ianya dihalang oleh kaca kristal. Ibarat Glass Castle gitu. Jadi RAtu Balqis pun menyinsing kain gown nya untuk berjalan masuk ke mahligai itu. Maka ternampaklah akan betis Ratu Balqis yang cantik. Tetapi apabila dia berjalan didapati kakinya itu tidak terkena air pun. Sebaliknya ada lantai kaca yang membatasi antara ia dengan anak sungai di bawahnya itu. Dengan itu Nabi Sulaiman pun berkata, “Sebenarnya ini adalah sebuah istana yang diperbuat licin berkilat dari kaca".

Maksud dari ayat Nabi Sulaiman ini adalah untuk memberitahu kepada Ratu Balqis bahwa beliau membuat istana kaca yang besar, tinggi dan cantik ini supaya Ratu Balqis dapat melihat kebesaran dan keagungan kekuasaan Nabi Sulaiman. Maka ketika Ratu balqis melihat betapa besar anugerah Allah yang diberikan kepada Nabi Sulaiman, maka Ratu Balqis pun dengan rela hati tunduk kepada perintah Allah dan menydari bahwa Nabi Sulaiman adalah nabi yang mulia dan juga raja yang agung.

Maka Ratu Balqis bersama-sama pembesar dan rakyat jelatanya pun masuk Islam dan tunduk bersimpuh di hadapan Allah yang Maha Perkasa dan Maha Agung.

"Wahai Tuhanku, sesungguhnya aku telah menganiaya diri sendiri dan (sekarang aku menegaskan bahawa) aku berserah diri memeluk Islam bersama-sama Nabi Sulaiman, kepada Allah Tuhan sekalian alam ".
Maksud dari ayat ini ialah Ratu Balqis memohon keampunan dari Allah kerana selama ini telah berbuat zalim terhadap dirinya sendiri kerana telah berbuat kufur dengan menyembah matahari. Maka dari saat itu dia akan dan rakyatnya akan mengikuti agama Nabi Sulaiman yang menyembah kepada Allah, Rabb Yang Maha Esa, yang tidak ada sekutu bagiNya, Yang Menciptakan segala sesuatu, kemudian yang menetapkan ukuran-ukurannya dengan tepat.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.